Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Wtorek 20-02-2018, imieniny Leona, Ludomira
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Studniówki

Wiadomości

Na osiedlu

Społeczeństwo

Gospodarka

Sport

Kultura

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Złoty środek na smog (śladem publikacji)

 
Elbląg, Złoty środek na smog  (śladem publikacji) (fot. Witold Sadowski, archiwum portEl.pl)
Rek

Temat smogu w Elblągu wywołał wśród Czytelników duże zainteresowanie i emocje. Dzisiaj publikujemy list elblążanina Pawła Głowackiego, który zwraca uwagę na kilka aspektów tej sprawy. Co o tym sądzicie?

Po pierwsze: „Mam samochód, jestem gość”
     
Z mediów lokalnych dowiadujemy się, że policja otrzymuje nowe, szybkie radiowozy mogące bez problemów złapać każdego pirata drogowego. Są szybkie, wyposażone w super sprzęt rejestrujący wykroczenia. Karanie kierowców za prędkość, alkohol, zły stan techniczny auta itp. jest akceptowane przez społeczeństwo i słusznie. Wszak życie i zdrowie ludzkie jest wartością nadrzędną. Ale czy zaglądanie właścicielom aut do rury wydechowej będzie już tak samo akceptowane przez społeczeństwo? Wątpię.
     Często stoimy w przysłowiowych „kolejkach” ( przeważnie w poniedziałkowe poranki) zafundowanych nam przez policję i dmuchamy w alkomat. To nam nie przeszkadza – akceptujemy fakt, bo przecież osoba nietrzeźwa za kierownicą to potencjalny zabójca. A jaka byłaby reakcja kierowców, żeby w tym samym czasie zostały sprawdzone parametry spalin wydobywających się z rur wydechowych? Jeśli pojawiłyby się wyraźne przekroczenia, kierowca otrzymałby upomnienie, może mandat i „kwitek” i na przegląd techniczny. Jeśli auto nie spełniałoby norm emisyjnych, wydawany byłby właścicielowi nakaz naprawy samochodu – remont bądź wymiana silnika, katalizatora, albo w skrajnych przypadkach zezłomowanie pojazdu. Nie ma litości. Ale to już są działania mało popularne
     Daję sobie uciąć przysłowiową rękę, że setki aut w Elblągu i okolicach wymaga od zaraz dużych wydatków finansowych od ich właścicieli, żeby nie truły na przysłowiową „potęgę”. Szczególnie stare auta z silnikami wysokoprężnymi, a takich tu nie brakuje. Dużo nowszych aut zasilanych tego typu paliwem posiada specjalne katalizatory i filtry cząstek stałych. W momencie jego zatkania wymiana tej części staje się nieopłacalna, gdyż koszt jej zakupu i wymiana przekracza czasem cenę rynkową pojazdu. Ale cóż tam Polak potrafi, szczególnie, że nic za to nie grozi. Wycina się katalizator z „bebechami” , oszukuje się komputer, a samochodzik za kilkaset złotych (nie za kilka czy kilkanaście tysięcy złotych) zostawionych w warsztacie, chodzi pięknie. Ba, lepiej przyśpiesza, a że smrodzi i truje, to już inna sprawa. Sam znam adresy warsztatów, które świadczą tego typu usługi.
     Czy brak konkretnych działań ze strony adekwatnych organów odpowiedzialnych za ochronę środowiska nie przypomina znanej już i sprawdzonej zasady, żeby gonić przysłowiowego króliczka ale go nie złapać? Ilu ludzi, patrz potencjalnych wyborców, zaczęłoby krytykować władzę każdego szczebla za to, że do pracy, na zakupy, do rodziny, na wakacje i itd., itp. muszą jeździć środkami komunikacji zbiorowej bądź w inny sposób, ponieważ auto niespełniające norm emisyjnych zostało w taki bądź inny sposób unieruchomione, a na nowe nie ma pieniędzy w domowym budżecie. Myślę, że przy urnach wyborczych rozgoryczeni automaniacy daliby upust niezadowolenia i dezaprobaty.
     Nasi zachodni sąsiedzi cieszą się, że upłynniają używane samochody szczególnie z silnikami diesla, a znany slogan „Niemiec płakał, jak sprzedawał” powinien zostać rozszerzony o słowo „ze szczęścia”. Cofając się do początku zastanawiam się, jakim sprzętem (mam na myśli radiowozy z aparaturą do pomiaru spalin) dysponuje policja w Elblągu i jak wygląda ten temat w kontekście kilku ostatnich lat, tj. ile sprzętu do eliminowania z dróg trucicieli jest co roku dokupowane? Myślę, że za cenę nowego BMW można by było coś dobrego kupić i przekazać naszym stróżom prawa.
     Ja jeżdżę samochodem zasilamy benzyną i paliwem LPG. Deklaruję w każdej chwili sprawdzenie auta pod kątem emisji spalin. Ale ile osób dobrowolnie się na to zdecyduje? Ręka w górę Panowie i Panie. Powinno być to obowiązkowe badanie przy przeglądzie technicznym.
     Z wykształcenia jestem inżynierem ochrony środowiska, a swoją pracę inżynierską pisałem między innymi o biopaliwach. Z sentymentem wspominam czasy, gdy na jednej ze stacji paliw (nie chcę robić reklamy) można było kupić biopaliwo diesla. Było tańsze, a jednocześnie człowiek miał świadomość, że dba o środowisko. Z czasem paliwo proekologiczne zaczęło drożeć, aż w końcu zostało wycofane ze sprzedaży. Dlaczego? Możemy tylko się domyśleć.
     Paliwo z rzepaku zasila silniki wysokoprężne autobusów w wielu miastach Europy zachodniej. Ilość CO2 wydobywająca się z rur wydechowych tychże pojazdów zostanie zresorbowane przez frakcje zielone rzepaku zasianego w roku przyszłym. Rzepak urośnie wszędzie, nawet na nieużytkach rolnych, wytłokami można ocieplać mieszkania, tak więc nic się nie zmarnuje. Ale co na to koncerny paliwowe? Tu dotykamy kolejnego problemu, ale to zostawiam na później.
     
     Po drugie: Lepszy smrodek niźli chłodek
     
Tu sytuacja jest analogiczna. Można w trosce o zdrowie i życie ludzi nakazać ludziom podłączenie się do kotłowni miejskiej bądź wymiany pieca na ekologiczny. Teoretycznie można, ale jak wygrać kolejne wybory po takim ruchu? Raczej bez szans. Najpierw samochód, teraz mieszkanie. A za co kupić nowy piec? Z czego opłacać rachunki za ekologiczne paliwo – np. gaz? Słabe zarobki, ledwo starcza od pierwszego do pierwszego, a jeszcze takie restrykcyjne działania? Rozjuszone społeczeństwo nigdy tego nie wybaczy władzy, jestem tego pewien. Tylko bogate miasta, z bardzo niskim współczynnikiem bezrobocia, mogą powoli edukować społeczeństwo i wprowadzać działania proekologiczne.
     W Elblągu to nie „przejdzie”, jestem tego pewien. Czasem oglądając mapki z poziomem zanieczyszczeń możemy odnieść wrażenie, że sytuacja w Elblągu nie jest zła w odniesieniu do innych miasta i regionów kraju. Nie wynika to jednak z tego, że dba się tu w szczególny sposób o ekologię, a z tego, że blisko jest akwen generujący duże wiatry, które pomagają przeganiać smog. Płaski teren i brak lasów ułatwia ten proceder. Jednak ostatnie bezwietrzne zimne dni pokazały, jak jest naprawdę. Szkodliwy smog został w niecce, a brak lasów uniemożliwił jego filtrację. Mój dom rodzinny jest ogrzewany gazem, tak dla jasności i ścisłości.
     
     Po trzecie: Kochasz dzieci? Nie pal śmieci!
     
Podsumowując mówię otwarcie, że nie podoba się mi ten stan rzeczy. Moja córka jest alergikiem astmatykiem. Oczywiście nie jestem w stanie udowodnić, że wszystko jest przyczyną zanieczyszczonego powietrza, ale w ostatnich dniach nie tylko ją dusiło i „gryzło” w oczy i krtań. Mnie i moich znajomych również. Pomijam fakt, że miesięczne odczulanie uszczupla nasz miesięczny budżet domowy o kilkaset złotych. Kuriozalne, że w państwach Europy zachodniej lek przepisany córce jest w stu procentach refundowany dla osób niepełnoletnich. W Polsce, gdzie jakość powietrza w okresie zimowym jest jedną z najgorszych w Europie, trzeba za szczepionkę płacić.
     Wyjście jest tylko jedno. Musimy przeznaczać zdecydowanie większe środki z budżetu centralnego i lokalnego na cele proekologiczne. Wymiana lokalnych kotłowni na proekologiczne powinna być w pełni refundowana. Paliwa proekologiczne muszą być akceptowalne cenowo dla mieszkańców, a jeśli chodzi o samochody, no cóż. Tu nie ma złotego środka. Albo powinniśmy jeździć autami spełniającymi normy emisyjne, albo wcale. Tu nie ma półśrodka.

Paweł Głowacki
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Najłatwiej jest uderzyć w najsłabszego a państwowe molochy energetyczne palą węglem i to one nas trują.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    37 11
    (2018-02-12)
  • Pawel juz zamówiłeś lawete po swoją maxime??
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15 4
    Gość 1(2018-02-12)
  • A ja odpowiem tak. Pamiętam Elbląg z lat sześdziesiątych. Myślę, że w tamtym czasie prawie 100% mieszkań ogrzewanych było węglem i zimą dymek snuł się nad domami. Ale, co ciekawe, ludzie się nie dusili. I nikt mi nie wmówi, że przyczyną dzisiejszych alergii, astm i innych schorzeń są niesforni kierowcy i ich samochody. Bo najłatwiej uderzyć tam, skąd najłatwiej wyrwać kasę. Bo o zdrowiu mówi się tak przy okazji, ale kasę za zanieczyszczenie bierze się bezwzględnie. A czy ta kasa za spaliny i inne zanieczyszczenia idzie na poprawę zdrowia?Czy łatwiej dostać się do lekarza specjalisty?A to, że dzieci, zamiast uprawiać sport, siedzą przed telewizorami i komputerami, to też wina zanieczyszczeń?Ja biegałem po Bażantarni, a dzisiaj na szlakach widać tylko starszych ludzi z kijkami, albo na rowerach. Za to lokale z trującym żarciem pękają w szwach. Może walkę o zdrowie zacząć od siebie, od zmian w przyzwyczajeniach?Oczywiście, walczyć z trucicielami trzeba. Ale, jak we wszystkim, należy zachować zdrowy rozsądek. Zawsze powtarzam, że za własne zdrowie każdy odpowiada sam i żadne ustawy i zakazy nic nie pomogą.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    40 11
    mm263(2018-02-12)
  • Zimowy sezon ogórkowy, kiedyś całą zimę ludzie ogrzewali, a dziś jeden dzień podwyższony i afera :D
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    21 8
    (2018-02-12)
  • Na pewno nie ma samochodu to pisze co mu na język przychodzi. Elbląg to nie Nowy Jork. U nas smog jest tylko zimową porą, a przyczyną są tylko spaliny kominowe opalane brudnym węglem i opalanie kominkowe domków jednorodzinnych drzewem. Należy wymienić stare systemy grzewcze, lub podłączyć do sieci miejskiej budynki. Ludzie teraz palą w piecach śmieci wieczorem lub w nocy żeby nie było widać co leci kominem. Najlepiej zwalić winę na kierowców i pozamiatane. .. a problem dalej będzie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20 13
    tt(2018-02-12)
  • W Niemczech kontrola spalin pojazdów jest już od bardzo wielu lat i jakoś nikt się temu nie sprzeciwia tylko w Polsce są zawsze na wszystko wielkie opory. Jedno jest pewne, że będąc w Niemczech nie będziesz miał poczucia, że siedzisz gdzieś w pobliżu śmierdzącego i kopcącego ogniska. Takie mamy właśnie uczucie w Polsce, śmierdzi czasami nie do przyjęcia. Wietrzenie mieszkań zimową porą możesz po prostu zapomnieć.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15 11
    (2018-02-12)
  • Miasto powinno dać pieniadze i im te piece zlikwidować i zrobić podłączenie do miasta i tyle by bylo zamieszania albo dofinansowania do ogrzewania gazowego w 100% da się wszystko
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    14 1
    mieszkanieczwd(2018-02-12)
  • Panie Inżynierze ochrony środowiska. Po pierwsze ludzie jeżdżą starymi samochodami, palą w piecach przeważnie z biedy a nie wygody i przyjemności. Po drugie wspaniałego biodiesla NIE MOŻNA stosować w samochodach z common rail, czyli w 90% diesli młodszych niż 15 lat. Pan jako fachowiec powinien to wiedzieć. Po trzecie zgadzam się, że LPG to dobra sprawa, tyle, że nowoczesne samochody to śmietnik, celowo skomplikowany aby montaż alternatywnego zasilania LPG był niemożliwy bądź nieopłacalny.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20 4
    rolio(2018-02-12)
  • A kto każe komuś kupować diesla z common rail. Nie ma na rynku nowych z rzędowymi pompami to nie kupować w ogóle.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 4
    @rolio(2018-02-12)
  • Paweł nie każdy zarabia tyle by jeździć nie siedzacym nowym samochodem ludzie z wiosek potracili by pracę bo autobusy na wioskach jeżdżą od 7 a na 7 to trzeba być w pracy to tylko jeden przykład imlikacji do tego wpływy do budżetu byłby mniejsze dużo mniejsze jest ok 22 mln samochodów z czego połowa nie nadaje się do jazdy policz i pomysł do czego to doprowadzi
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13 2
    irek(2018-02-12)
  • Nie rozumiem tego komentarza. Proszę jeszcze raz. Pomijam temat ortografii.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 0
    doirek(2018-02-12)
  • prostym sposobem byłaby konfiskata samochodów tych "biednych" trucicieli, maja ich po 3 na podjazdach, skonfiskowac dwa, sprzedać i kupił matołowi piec, zainstalować i jeszcze opał mu kupić, wszystko na koszt takiego bałwanka, poroku to samo, za 2-3 lata bałwanek by sam już wszystko sobie organizował bo na peweno wyszłoby mu to taniej
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    3 17
    strwr(2018-02-12)
Reklama