Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom przedsiębiorców Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadza drobne ułatwienia w obsłudze klientów. Od pożytku marca przedsiębiorcy opłacający składki ubezpieczeniowe wyłącznie za siebie nie muszą już samodzielnie wypełniać dokumentów rozliczeniowych i zgłoszeniowych. Teraz robią to za nich pracownicy ZUS.
Do końca lutego tzw. mali przedsiębiorcy mieli obowiązek comiesięcznego składania w ZUS papierowych dokumentów ubezpieczeniowych (o ile nie przekazywali ich w formie elektronicznej). Niestety przekazywane w ten sposób dokumenty zawierały dużo błędów i nieścisłości. Dopiero po ich korekcie dane z dokumentów rozliczeniowych były zapisywane w systemie.
Od początku marca procedura ta jest znacznie uproszczona. Dokumentację ZUS DRA wypełnia sam pracownik sali obsługi klienta ZUS, oczywiście wcześniej potwierdzając dane płatnika składek (potrzebny jest tu przede wszystkim numer NIP). Elektroniczny dokument rozliczeniowy powstaje w oparciu o zapisane w systemie zakładu informacje składane przez płatnika w latach ubiegłych.
Zmiany zaszły również w zakresie „zusowskiej” obsługi przedsiębiorców w tzw. jednym okienku. Umożliwiają one sporządzanie przez pracowników ZUS dokumentów ubezpieczeniowych na podstawie otrzymanych z urzędów gmin wniosków EDG dotyczących rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jej likwidacji, zawieszenia lub wznowienia oraz zmian wpisu do ewidencji. Dokumenty sporządzane są w powiązaniu z danymi zapisanymi w systemie zakładu. System generuje też pisma do płatników informujące o utworzonych przez ZUS dokumentach ubezpieczeniowych.
Od początku kwietnia ZUS wprowadza także nowe standardy obsługi wniosków o ulgi i umorzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Każdy zainteresowany przedsiębiorca, który boryka się z kłopotami finansowymi swojej firmy, będzie mógł przesłać do ZUS wniosek w formie elektronicznej i w ciągu dwóch miesięcy otrzymać stosowną decyzję. ZUS może mu odroczyć termin płatności składek, rozłożyć zaległości na raty, a w ostateczności nawet umorzyć kwotę zaległych składek. We wszystkich oddziałach kryteria oceny wniosków w tej sprawie będą takie same, wymagane będą również jednakowe dokumenty.
W najbliższym czasie (także jeszcze przed końcem kwietnia) wszystkie oddziały ZUS będą miały możliwość wystawiania zaświadczeń o niezaleganiu ze składkami „od ręki”, bezpośrednio na sali obsługi klientów. Oczywiście takie zaświadczenie dostaną tylko ci płatnicy, którzy na koncie w ZUS nie mają żadnych zaległości ani błędów oraz nie toczy się w stosunku do nich żadne postępowanie.
Raz jeszcze podkreślam, że wszystkie te zmiany wynikają z wsłuchiwania się przez ZUS w głos przedsiębiorców i wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom. ZUS cały czas się zmienia. Mam nadzieję, że nasi klienci to zauważają.
Od początku marca procedura ta jest znacznie uproszczona. Dokumentację ZUS DRA wypełnia sam pracownik sali obsługi klienta ZUS, oczywiście wcześniej potwierdzając dane płatnika składek (potrzebny jest tu przede wszystkim numer NIP). Elektroniczny dokument rozliczeniowy powstaje w oparciu o zapisane w systemie zakładu informacje składane przez płatnika w latach ubiegłych.
Zmiany zaszły również w zakresie „zusowskiej” obsługi przedsiębiorców w tzw. jednym okienku. Umożliwiają one sporządzanie przez pracowników ZUS dokumentów ubezpieczeniowych na podstawie otrzymanych z urzędów gmin wniosków EDG dotyczących rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej, jej likwidacji, zawieszenia lub wznowienia oraz zmian wpisu do ewidencji. Dokumenty sporządzane są w powiązaniu z danymi zapisanymi w systemie zakładu. System generuje też pisma do płatników informujące o utworzonych przez ZUS dokumentach ubezpieczeniowych.
Od początku kwietnia ZUS wprowadza także nowe standardy obsługi wniosków o ulgi i umorzenia należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne. Każdy zainteresowany przedsiębiorca, który boryka się z kłopotami finansowymi swojej firmy, będzie mógł przesłać do ZUS wniosek w formie elektronicznej i w ciągu dwóch miesięcy otrzymać stosowną decyzję. ZUS może mu odroczyć termin płatności składek, rozłożyć zaległości na raty, a w ostateczności nawet umorzyć kwotę zaległych składek. We wszystkich oddziałach kryteria oceny wniosków w tej sprawie będą takie same, wymagane będą również jednakowe dokumenty.
W najbliższym czasie (także jeszcze przed końcem kwietnia) wszystkie oddziały ZUS będą miały możliwość wystawiania zaświadczeń o niezaleganiu ze składkami „od ręki”, bezpośrednio na sali obsługi klientów. Oczywiście takie zaświadczenie dostaną tylko ci płatnicy, którzy na koncie w ZUS nie mają żadnych zaległości ani błędów oraz nie toczy się w stosunku do nich żadne postępowanie.
Raz jeszcze podkreślam, że wszystkie te zmiany wynikają z wsłuchiwania się przez ZUS w głos przedsiębiorców i wychodzenie naprzeciw ich oczekiwaniom. ZUS cały czas się zmienia. Mam nadzieję, że nasi klienci to zauważają.
Karina Podlaszewska, Oddział ZUS w Elblągu