Droga nr 503 już trzeci rok jest w wielu miejscach nieprzejezdna, a przebiega przez centrum Elbląga. Były opóźnienia, zastrzeżenia do wykonawcy, teraz jest cotygodniowa kontrola i nadzór – pod okiem inżyniera kontraktu, a także miejskich urzędników. Są zapewnienia, że cała inwestycja zakończy się do 30 sierpnia. Zobacz zdjęcia.
Bezpośredni nadzór nad robotami budowlanymi w ramach przebudowy DW 503 w Elblągu pełni powołany do tego zadania inżynier kontraktu. Zadania te od 1 stycznia 2014 r. realizuje elbląska firma Elprojekt. Zespół inżyniera kontraktu składa się z m.in. z inspektorów nadzoru oddzielnie dla poszczególnych branż oraz osoby inżyniera kontraktu - kierownika zespołu.
Zgodnie z zawartą umową, do jego obowiązków należy m.in. bieżący nadzór nad inwestycją.
- Inżynier kontraktu przedkłada do Miasta sprawozdania - raporty z budowy w okresach tygodniowych – mówi Monika Borzdyńska, rzecznik prasowy prezydenta Elbląga. - Raporty te zawierają szczegółowe informacje dotyczące wykonywanych prac tj. zaawansowania robót, występującego potencjału wykonawcy (ludzi, sprzętu) na terenie budowy z podziałem na poszczególne odcinki budowy i rodzaj wykonywanych robót. Wskazywane są aktualne problemy dotyczące realizacji budowy, informacje o występujących kolizjach, potrzebach w zakresie interwencji projektantów i inne trudności. Na podstawie tych raportów podejmowane są odpowiednie działania ze strony zarówno inżyniera kontraktu, jak i Miasta w kierunku poleceń dla wykonawcy, wezwań projektanta, uzgodnień z firmami branżowymi i współpracy z innymi jednostkami mającymi wpływ na realizację zadania. Niezależnie od oceny realizacji, wniosków i działań wynikających z bieżącego nadzorowania prac, w okresach tygodniowych odbywają się rady budowy, w których udział biorą zarówno przedstawiciele wykonawcy
(kierownik budowy, kierownicy robót poszczególnych branż), inżynier kontraktu, inspektorzy nadzoru, przedstawiciele Miasta – kontynuuje rzeczniczka prezydenta. - Omawiane są bieżące sprawy i problemy dotyczące budowy, zgłaszane są wnioskiem uwagi i zastrzeżenia do realizowanych robót. Wykonawca przedstawia zakres wykonanych i planowanych prac. Wnioski z rad budowy są wpisywane w protokół i stanowią dokument wiążący wykonawce robót oraz pozostałe strony. Ponadto przedstawiciele Miasta (Departamentu Rozwoju Inwestycji i Dróg) oraz wiceprezydent Janusz Hajdukowski każdorazowo, min. raz w tygodniu, przeprowadzają objazd terenu budowy, z którego wnioski i uwagi zgłaszane są na bieżąco do inżyniera kontraktu i wykonawcy oraz na radach budowy w celu wyegzekwowania obowiązków uczestników procesu budowlanego wynikających z obowiązujących przepisów i warunków umownych.
- W związku z powstałymi opóźnieniami w stosunku do harmonogramu, na żądanie Miasta wykonawca robót - firma Eurovia Polska przedstawiła program naprawczy mający na celu zniwelowanie opóźnień i utrzymanie obowiązującego terminu zakończenia robót tj. 30 sierpnia 2014 r. - dodaje Monika Borzdyńska. - Program taki został przedstawiony i zaakceptowany.
Co jeszcze jest do zrobienia?
Obecnie wykonawca przystąpił do jednych z ostatnich etapów budowy tj. na odcinku ul. Browarnej od ul. Niskiej do zajezdni. Ułożona została droga tymczasowa na nieczynnym torowisku, co pozwala na całkowite zamknięcie jezdni ul. Browarnej i prowadzenia na tym odcinku wszystkich robót. Aktualnie nie ma przesłanek aby roboty nie zostały ukończone w wyznaczonym terminie.
Co jeszcze zostało do zrobienia w ramach przebudowy "503"?
- Jezdnia zachodnia ul. Plac Słowiański, Pocztowa i Robotnicza oraz chodniki, skrzyżowania i zjazdy przy tej jezdni – wymienia Monika Borzdynska. - Torowisko wraz z trakcją tramwajową w ul. Robotniczej na odcinku od ul. Królewieckiej do ul. Browarnej; warstwy ścieralne na skrzyżowaniu ul. Stoczniowej - Nowej 1 i odcinku ul. Królewieckiej (od Alstomu) wraz z jej włączeniem w ul. Pocztową; pozostały fragment ronda "Teatralna" tj. pomiędzy ul. Robotniczą (wlot północny) i Browarną oraz pomiędzy Browarną a Nową 1a i zachodnią jezdnią ul. Robotniczej; odcinek ul. Teatralnej przed ZUS-em wraz z parkingiem; konstrukcja drogowa ul. Browarna, odcinek od ronda "Teatralna" do Niskiej; kanalizacja deszczowa oraz przebudowa sieci ul. Browarna od Niskiej do zajezdni wraz z konstrukcją drogi; konstrukcja drogi odcinka "ślepego" ul. Browarnej : nr 30 - 31ad (na przeciwko zajezdni); konstrukcje drogowe ul. Browarnej odcinek: zjazd do straży pożarnej - zjazd do Vectry; konstrukcje drogowe na zachodniej jezdni ul. Browarnej od ronda "Brzeska" do Obrońców Pokoju; roboty brukarskie, oznakowanie, zieleń, roboty wykończeniowe.
- Większość tych prac jest już wysoko zaawansowana – zapewnia rzeczniczka prezydenta Elbląga. - Gdy przestanie padać deszcz wykonawca przystąpi na wielu odcinkach do prac bitumicznych. Prace te na przygotowanych warstwach wzmocnienia gruntu i podbudowy trwać będą około 14 dni. Oczywiście w zależności od warunków atmosferycznych – kończy Monika Borzdyńska.
Przebudowa części drogi 503 od Placu Słowiańskiego do ulicy Mazurskiej razem z unijnym wsparciem kosztować będzie ponad 90 milionów złotych.
Zgodnie z zawartą umową, do jego obowiązków należy m.in. bieżący nadzór nad inwestycją.
- Inżynier kontraktu przedkłada do Miasta sprawozdania - raporty z budowy w okresach tygodniowych – mówi Monika Borzdyńska, rzecznik prasowy prezydenta Elbląga. - Raporty te zawierają szczegółowe informacje dotyczące wykonywanych prac tj. zaawansowania robót, występującego potencjału wykonawcy (ludzi, sprzętu) na terenie budowy z podziałem na poszczególne odcinki budowy i rodzaj wykonywanych robót. Wskazywane są aktualne problemy dotyczące realizacji budowy, informacje o występujących kolizjach, potrzebach w zakresie interwencji projektantów i inne trudności. Na podstawie tych raportów podejmowane są odpowiednie działania ze strony zarówno inżyniera kontraktu, jak i Miasta w kierunku poleceń dla wykonawcy, wezwań projektanta, uzgodnień z firmami branżowymi i współpracy z innymi jednostkami mającymi wpływ na realizację zadania. Niezależnie od oceny realizacji, wniosków i działań wynikających z bieżącego nadzorowania prac, w okresach tygodniowych odbywają się rady budowy, w których udział biorą zarówno przedstawiciele wykonawcy
(kierownik budowy, kierownicy robót poszczególnych branż), inżynier kontraktu, inspektorzy nadzoru, przedstawiciele Miasta – kontynuuje rzeczniczka prezydenta. - Omawiane są bieżące sprawy i problemy dotyczące budowy, zgłaszane są wnioskiem uwagi i zastrzeżenia do realizowanych robót. Wykonawca przedstawia zakres wykonanych i planowanych prac. Wnioski z rad budowy są wpisywane w protokół i stanowią dokument wiążący wykonawce robót oraz pozostałe strony. Ponadto przedstawiciele Miasta (Departamentu Rozwoju Inwestycji i Dróg) oraz wiceprezydent Janusz Hajdukowski każdorazowo, min. raz w tygodniu, przeprowadzają objazd terenu budowy, z którego wnioski i uwagi zgłaszane są na bieżąco do inżyniera kontraktu i wykonawcy oraz na radach budowy w celu wyegzekwowania obowiązków uczestników procesu budowlanego wynikających z obowiązujących przepisów i warunków umownych.
- W związku z powstałymi opóźnieniami w stosunku do harmonogramu, na żądanie Miasta wykonawca robót - firma Eurovia Polska przedstawiła program naprawczy mający na celu zniwelowanie opóźnień i utrzymanie obowiązującego terminu zakończenia robót tj. 30 sierpnia 2014 r. - dodaje Monika Borzdyńska. - Program taki został przedstawiony i zaakceptowany.
Co jeszcze jest do zrobienia?
Obecnie wykonawca przystąpił do jednych z ostatnich etapów budowy tj. na odcinku ul. Browarnej od ul. Niskiej do zajezdni. Ułożona została droga tymczasowa na nieczynnym torowisku, co pozwala na całkowite zamknięcie jezdni ul. Browarnej i prowadzenia na tym odcinku wszystkich robót. Aktualnie nie ma przesłanek aby roboty nie zostały ukończone w wyznaczonym terminie.
Co jeszcze zostało do zrobienia w ramach przebudowy "503"?
- Jezdnia zachodnia ul. Plac Słowiański, Pocztowa i Robotnicza oraz chodniki, skrzyżowania i zjazdy przy tej jezdni – wymienia Monika Borzdynska. - Torowisko wraz z trakcją tramwajową w ul. Robotniczej na odcinku od ul. Królewieckiej do ul. Browarnej; warstwy ścieralne na skrzyżowaniu ul. Stoczniowej - Nowej 1 i odcinku ul. Królewieckiej (od Alstomu) wraz z jej włączeniem w ul. Pocztową; pozostały fragment ronda "Teatralna" tj. pomiędzy ul. Robotniczą (wlot północny) i Browarną oraz pomiędzy Browarną a Nową 1a i zachodnią jezdnią ul. Robotniczej; odcinek ul. Teatralnej przed ZUS-em wraz z parkingiem; konstrukcja drogowa ul. Browarna, odcinek od ronda "Teatralna" do Niskiej; kanalizacja deszczowa oraz przebudowa sieci ul. Browarna od Niskiej do zajezdni wraz z konstrukcją drogi; konstrukcja drogi odcinka "ślepego" ul. Browarnej : nr 30 - 31ad (na przeciwko zajezdni); konstrukcje drogowe ul. Browarnej odcinek: zjazd do straży pożarnej - zjazd do Vectry; konstrukcje drogowe na zachodniej jezdni ul. Browarnej od ronda "Brzeska" do Obrońców Pokoju; roboty brukarskie, oznakowanie, zieleń, roboty wykończeniowe.
- Większość tych prac jest już wysoko zaawansowana – zapewnia rzeczniczka prezydenta Elbląga. - Gdy przestanie padać deszcz wykonawca przystąpi na wielu odcinkach do prac bitumicznych. Prace te na przygotowanych warstwach wzmocnienia gruntu i podbudowy trwać będą około 14 dni. Oczywiście w zależności od warunków atmosferycznych – kończy Monika Borzdyńska.
Przebudowa części drogi 503 od Placu Słowiańskiego do ulicy Mazurskiej razem z unijnym wsparciem kosztować będzie ponad 90 milionów złotych.