Od dziś (28 września) zobaczyć można przelatującą nad Zalewem Wiślanym i Elblągiem pasiastą Anakondę. To śmigłowiec W-3AM, najnowszy nabytek Morskiego Oddziału Straży Granicznej w Gdańsku.
Jak informuje kmdr por. Grzegorz Goryński, rzecznik prasowy Komendanta Morskiego Oddziału Straży Granicznej im. płk. Karola Bacza w Gdańsku, śmigłowiec W-3AM Anakonda, który rozpoczął właśnie wykonywanie zadań w ochronie morskiej granicy RP, jest trzecią jednostką latającą MOSG. Stacjonuje na lotnisku w Gdańsku Rębiechowie. Dotąd MOSG dysponował dwoma samolotami patrolowymi: PZL M20 „Mewa” i PZL M28 „Skytruck”.
- Śmigłowiec W-3AM wykonany jest jako dwuster - wyjaśnia kmdr. por. Grzegorz Goryński. - To średni, dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy - morska wersja „Sokoła”. Charakteryzuje się następującymi danymi: długość śmigłowca z obracającym się wirnikiem i śmigłem ogonowym - 18.790 m, wysokość z obracającym się śmigłem ogonowym - max 5.137 m, max szerokość - 3.440 m, max masa startowa - 6400 kg, max prędkość - 260 km/h, max pułap 6000 m, długotrwałość lotu - ok.3.18 min, załoga - 4 (2 pilotów, mechanik pokładowy i operator SOL), promień działania powyżej 300 km.
Śmigłowiec ten służy funkcjonariuszom Morskiego Oddziału Straży Granicznej do zadań patrolowo-rozpoznawczych oraz ratowniczych. Może wykonywać loty w warunkach obniżonej zawartości tlenu (w warunkach objętych pożarem). Wyposażony jest także w: restart silników, dodatkowe wyciągarki i trapy do desantowania, stabilizowany system FLIR, najnowocześniejszy System Obserwacji Lotniczej (dalej SOL) pozwalający załodze na prowadzenie całodobowej obserwacji terenu w dzień i w nocy (kolorowa kamera video oraz kamera termowizyjna do obserwacji przy braku oświetlenia), reflektor do oświetlania terenu. System połączony jest z odbiornikiem nawigacji satelitarnej GPS, skąd ma możliwość pobierania danych nawigacyjnych oraz dokonywania zapisu prowadzonych obserwacji na kasecie video, gigantofony (głośniki zewnętrzne).
Śmigłowiec W-3AM wybudowała Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik SA, a 33 mln zł na jego zakup pochodziły w całości z funduszy Schengen.
- Śmigłowiec W-3AM wykonany jest jako dwuster - wyjaśnia kmdr. por. Grzegorz Goryński. - To średni, dwusilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy - morska wersja „Sokoła”. Charakteryzuje się następującymi danymi: długość śmigłowca z obracającym się wirnikiem i śmigłem ogonowym - 18.790 m, wysokość z obracającym się śmigłem ogonowym - max 5.137 m, max szerokość - 3.440 m, max masa startowa - 6400 kg, max prędkość - 260 km/h, max pułap 6000 m, długotrwałość lotu - ok.3.18 min, załoga - 4 (2 pilotów, mechanik pokładowy i operator SOL), promień działania powyżej 300 km.
Śmigłowiec ten służy funkcjonariuszom Morskiego Oddziału Straży Granicznej do zadań patrolowo-rozpoznawczych oraz ratowniczych. Może wykonywać loty w warunkach obniżonej zawartości tlenu (w warunkach objętych pożarem). Wyposażony jest także w: restart silników, dodatkowe wyciągarki i trapy do desantowania, stabilizowany system FLIR, najnowocześniejszy System Obserwacji Lotniczej (dalej SOL) pozwalający załodze na prowadzenie całodobowej obserwacji terenu w dzień i w nocy (kolorowa kamera video oraz kamera termowizyjna do obserwacji przy braku oświetlenia), reflektor do oświetlania terenu. System połączony jest z odbiornikiem nawigacji satelitarnej GPS, skąd ma możliwość pobierania danych nawigacyjnych oraz dokonywania zapisu prowadzonych obserwacji na kasecie video, gigantofony (głośniki zewnętrzne).
Śmigłowiec W-3AM wybudowała Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego PZL Świdnik SA, a 33 mln zł na jego zakup pochodziły w całości z funduszy Schengen.
A