UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Forum Pamięci w Sztutowie

Muzeum Stutthof w Sztutowie oraz Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w Oświęcimiu organizuje 5 września "Forum Pamięci. II Seminarium polskich muzeów martyrologicznych". Debata jest jedyną w swojej formie okazją do spotkania w jednym miejscu pracowników wielu polskich muzeów i instytucji zajmujących się upamiętnianiem, stanowi również świetną formę wymiany doświadczeń związanych z prowadzoną w takich miejscach działalnością edukacyjną, wystawienniczą, organizacyjną, czy też naukową.

Udział w spotkaniu jest bezpłatny, osoby zainteresowane otrzymają stosowne zaświadczenia uczestnictwa.
     Zgłoszenia należy przesyłać do dnia 1 września roku na adres marcin.owsiński@stutthof.org lub nr faxu 55 247 83 58.
     
     Program prezentacji i wystąpień:
     I. Historia znana i nieznana…
     
godz. 9.15-10.00
     - dr hab. Mirosław Golon (IPN Gdańsk/UMK Toruń) Obozy NKWD w Ciechanowie, Działdowie i Grudziądzu, luty-maj 1945.
     Prezentacja najnowszych wyników badań.
     - dr Tomasz Ceran (IPN Gdańsk, Delegatura w Bydgoszczy) „Szmalcówka”. Obóz niemiecki w Toruniu 1940-1943. Historia i pamięć.
     Prezentacja najnowszych wyników badań.
     - Marcin Owsiński (MST, Dział Oświatowy,) Projekt badawczy „Sztutowo w latach 1945-1989. Dzieje gminy i muzeum”. Prezentacja założeń projektu, etapy realizacji, typy źródeł. Próba odpowiedzi na pytania: Jaki był status terenu byłego obozu Stutthof w okresie 1945-1962? Dlaczego muzeum nie powstało bezpośrednio po wojnie? Stosunek „nowej” ludności miejscowej do miejsca i jego spuścizny materialnej i kulturowej. Były obóz – muzeum – gmina: korelacja, czy rywalizacja?
     
     II. Miejsca pamięci w kontekście odbiorcy
     
godz. 10.15-12.00
     - Magdalena Urbaniak (PMA-B, Sekcja Obsługi Odwiedzających)
     Kto jest przewodnikiem w Miejscu Pamięci? Kilka uwag statystycznych do struktury przewodników Muzeum Auschwitz-Birkenau.
„Narratorem Miejsca Pamięci jest nie tylko autentyzm przestrzeni i wystawa, ale i odpowiednio przygotowany przewodnik. Jakie ewolucje w świecie przewodników można zaobserwować w analizie statystycznej? Jak zatem kształtuje się polityka Miejsca Pamięci w rekrutacji, przygotowaniu i stałej współpracy z przewodnikami?”
     - dr Anna Weronika Brzezińska (UAM Poznań, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej) Historie lokalne i miejsca pamięci w perspektywie antropologicznej na przykładzie projektu „Sztutowo czy Stutthof? Oswajanie krajobrazu kulturowego”
     Środowisko lokalne i jego pamięć, stosunek nowej ludności do historii „zastanej” w nowym miejscu pobytu. W jakim kontekście ludność mieszkającą w okolicy byłego obozu interesuje to miejsce dziś? Materiał oparty na wynikach badań prowadzonych w Sztutowie i okolicach w 2010 i 2011 roku.
     - Małgorzata Wosińska (UAM Poznań, Instytut Etnologii i Antropologii Kulturowej)
     Od rozumienia do czucia i współodczuwania. Nowe drogi wystawiennicze w miejscach pamięci
     Krótka prezentacja przykładów współczesnego podejścia do wystawiennictwa martyrologicznego oparta o obserwacje Muzeum Stutthof w Sztutowie. Należą do nich m.in. projekt soundscape Posłuchaj …, Okna czasu Wandy Swajdy oraz lokalne mikrohistorie zebrane podczas badań etnologicznych w ramach projektu „Sztutowo czy Stutthof? Oswajanie krajobrazu kulturowego”.
     - Paweł Sawicki (PMA-B, Sekcja Wizerunku i Komunikacji)
     Facebook, jako narzędzie tworzenia społeczności wokół Miejsc Pamięci
„Facebook to najpopularniejszy serwis społecznościowy na świecie. Czy jest to również odpowiednia przestrzeń dla muzeów martyrologicznych? Czy da się pogodzić jego "rozrywkowy" charakter ze specyfiką miejsc pamięci i w jaki sposób korzystać ze stworzonej dzięki temu społeczności?”
     - Anna Wójcik (PMnM, Dział Archiwum)
     Prezentacja publikacji „Przewodnik po zbiorze relacji i pamiętników znajdujących się w zasobie Państwowego Muzeum na Majdanku”
     
     III. Edukacja w miejscach pamięci – teoria i praktyka
     
godz. 12.15-14.00
     - Alicja Białecka (PMA-B, MCEAH)
     European Pack for Visiting Auschwitz-Birkenau Memorial and Museum - Guidelines for Teachers and Educators
„Integracja wizyt w Muzeach i Miejscach Pamięci w proces nauczania i wychowania młodzieży szkolnej jest wyzwaniem dla współczesnej edukacji europejskiej. Jak przekonać nauczycieli o konieczności przygotowania młodzieży do takich wizyt, a decydentów o konieczności ich wsparcia merytorycznego i finansowego? Oprócz edukacji historycznej - czy i w jakim zakresie Muzea powinny włączać się w kształcenie tożsamości i odpowiedzialności obywatelskiej młodych Europejczyków?”
     - Agnieszka Sawicka (PMA-B, MCEAH)
     Efekty e-learningu, rok po rozpoczęciu projektu
„E-learning stanowi nowy wymiar edukacji w Miejscu Pamięci, otwiera nowe szanse i możliwości. Czy można jednak skutecznie prowadzić edukację na odległość, w oderwaniu od autentycznego miejsca? Jak oddawać specyfikę Miejsca przy użyciu wirtualnych narzędzi tele-edukacji?”
     - Piotr Chruścielski (MST, Dział Oświatowy)
     Czego mogą nas nauczyć Ostatni Świadkowie? Praca edukacyjna z relacjami wideo byłych więźniów KL Stutthof na przykładzie polsko-niemieckich warsztatów w Muzeum Stutthof w Sztutowie”.
     Recepcja świadectw byłych więźniów wśród młodzieży – pierwsze doświadczenia.
     - Ewa Bąbol (PMnM, Dział Edukacji)
     Lekcje muzealne z wykorzystaniem relacji wideo.
     Prezentacja metod pracy edukacyjnej w Państwowym Muzeum na Majdanku
     - Wirginia Węglińska (MST, Dział Oświatowy)
     Wizyta w Muzeum Stutthof jako element procesu resocjalizacji. Praktyczne wskazówki i koncepcje.
     Praca ze środowiskami trudnymi jest wyzwaniem współczesnej edukacji pamięci. Dlaczego wizyta w Muzeum Stutthof może być istotna w procesie resocjalizacji? Jak przygotować się do pracy z trudną młodzieżą? Co zrobić aby w trakcie warsztatów unikać napięć i łagodzić sytuacje konfliktowe? Przykładowy program warsztatów i jego najważniejsze elementy.
     
     IV. Muzealne nowości: metody, projekty, budynki…
     
godz. 15.15-16.15
     - Łukasz Banaszek (UAM Poznań, Instytut Archeologii i Prahistorii) Archeologia nieinwazyjna w miejscu pamięci na przykładzie Muzeum Stutthof w Sztutowie.
     Nowoczesna archeologia to już nie tylko wykopaliska i bezpowrotna ingerencja w warstwy kulturowe. Czy nowoczesne metody archeologii nieinwazyjnej mają zastosowanie przy badaniu historii najnowszej, w tym miejsc pamięci? Jakie są zalety tej metody i co można dzięki niej uzyskać. Materiał oparty na wynikach badań prowadzonych Muzeum Stutthof w 2010 i 2011 roku.
     - dr Edward Kopówka (Muzeum Walki i Męczeństwa w Treblince)
     Muzeum w Treblince w ostatnich latach
     Prezentacja projektów wystawienniczych i edukacyjnych muzeum dostosowanych do nowej bazy lokalowej Muzeum.
     - Katarzyna Zienkiewicz (MIIW, Dział Edukacji) Prezentacja działalności edukacyjnej i popularyzatorskiej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
     Nowości w muzeum w ostatnim roku.
     - Robert Hasselbusch (Muzeum Więzienia Pawiak)
     Muzeum Więzienia Pawiak – działalność i misja miejsca pamięci
     Prezentacja profilu działalności Muzeum Pawiak w Warszawie
     
     V. Muzeum od środka, czyli wyzwania współczesności…
     
godz. 16.30-17.30
     - Elżbieta Brzózka (PMA-B, Dział Zbiorów)
     Zarządzanie Zbiorami - między zaciszem magazynu a życiem w Wielkim Świecie.
     Zarządzanie Zbiorami to ciągłe pokonywanie sprzeczności zachodzących między bezpiecznym przechowywaniem a publicznym ukazywaniem. Jak łączyć problem bezpieczeństwa obiektów z szeroko pojętym udostępnianiem? Jak pokazać to, co nie mieści się w ramach istniejących ekspozycji? Czy promocja zawsze musi wiązać się z ryzykiem?
     - Mirosław Maciaszczyk (PMA-B, Konserwacja)
     Hygiene Institut, czyli gdy konserwować trzeba dziesiątki tysięcy dokumentów...
     Konserwacja dokumentów jest jedyną szansą na ich uratowanie. Jakie wyzwania stawia przed nami realizacja takiego projektu na dużą skalę? Jak połączyć konserwację z promocją muzeum, czyli jakie elementy zawrzeć w projekcie by ta promocja była skuteczna?
     - dr Piotr M. A. Cywiński (PMA-B, Fundacja Auschwitz-Birkenau)
     Tworzenie mechanizmu fundraisingowego
     Muzea martyrologiczne są permanentnie niedofinansowane. Jak stworzyć dobry projekt fundraisingowy? Jak skutecznie prowadzić debatę ze światową opinią publiczną?
Marcin Owsiński, Muzeum Stutthof
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama