UWAGA!

Jak Wisła szeroka, jak Wisła głęboka

 Elbląg, O znaczeniu transportowym Wisły mówił  prof. dr hab. Ryszard Rolbiecki
O znaczeniu transportowym Wisły mówił prof. dr hab. Ryszard Rolbiecki (fot. AD)

Wisła - temat jak rzeka i w nim zanurzają się uczestnicy konferencji naukowej pt. „Dolna Wisła w dziejach Pomorza Gdańskiego do końca XVIII w.”, która dziś (15 listopada) odbywa się w Bibliotece Elbląskiej. O tym jak Wisła szeroka, długa i głęboka, o jej wciąż słabo wykorzystywanych możliwościach transportowych, o jej zaletach rekreacyjnych, ale także o zagrożeniu powodziowym, jakie niesie rozmawiają naukowcy z Torunia, Gdańska i Elbląga.

W roku 2017 przypada 550. rocznica pierwszego wolnego flisu na Wiśle. Po II. pokoju toruńskim Polska odzyskała panowanie nad całym żeglownym biegiem Wisły, co było impulsem do rozwoju gospodarczego i początkiem potęgi w Europie. W związku z przypadającą rocznicą Sejm Rzeczypospolitej Polskiej ustanowił rok 2017 Rokiem Rzeki Wisły. Biblioteka Elbląska, chcąc wpisać się w ten szeroki jak rzeka temat, zorganizowała konferencję naukową pt. „Dolna Wisła w dziejach Pomorza Gdańskiego do końca XVIII w.”.
       - Organizując konferencję, chcemy nawiązać do tego historycznego zdarzenia i zwrócić uwagę na dziedzictwo kulturalne i naturalne, potencjał, znaczenie historyczne i gospodarcze Wisły w życiu Polski, ale też naszego regionu - argumentują pracownicy biblioteki.
       Z referatem inaugurującym konferencję wystąpił  prof. dr hab. Ryszard Rolbiecki z Uniwersytetu Gdańskiego. Mówił o Wiśle, jako o drodze wodnej i jej aktualnym znaczeniu transportowym. Marginalnym - jak wynikało z analizy profesora Rolbieckiego. Żeby tę sytuację poprawić i zbliżyć Wisłę do rzek z innych krajów Europy zachodniej, należałoby najpierw poprawić jej parametry.
       - Najgorszy odcinek to ten od Narwi do Płocka, gdzie koryto "zdziczałe", a odcinek zatorogenny - wskazywał prof. dr hab. Ryszard Rolbiecki. - Lepszy jest odcinek od Płocka do Włocławka, ale kolejny - do Solca Kujawskiego znowu fatalny. Rzeka ma tam zaledwie metr głębokości. Wisła dolna jest drogą wodną o niskich parametrach, w niewielki sposób wykorzystywaną w transporcie. Lepszą drogą jest Odra - zauważył profesor - jeśli chodzi o stan techniczny i wykorzystanie.
       A dla Wisły perspektywy są. Wystarczy spojrzeć jak rozwija się Port Gdański - podawał  przykłady prof. Rolbiecki.
       Póki co, w Polsce nakłady finansowe na drogi wodne to niespełna 1 proc. w porównaniu do transportu drogowego. W Niemczech to 10 procent.
       - Nasze drogi wodne spełniają więc minimalne wymagania - podsumował prelegent.
       - Drogi śródlądowe zostały trochę zaniedbane - przyznał prezydent Elbląga Witold Wróblewski. - Planowany przekop Mierzei Wiślanej pomoże to zmienić. My już tworzymy bazę nad Zalewem, nowoczesne mariny, która sprzyja rozwojowi turystyki i handlu.

  Elbląg, Jak Wisła szeroka, jak Wisła głęboka
(fot. AD)

Dziś z referatami w Bibliotece Elbląskiej wystąpili wybitni specjaliści od historii i kultury naszego regionu: prof. dr hab. Roman Czaja, prof. dr hab. Wiesław Długokęcki, prof. dr hab. Andrzej Groth, mgr Jakub Jagodziński, dr Marek Jagodziński, mgr Wacław Kulczykowski, prof. dr hab. Piotr Oliński, dr Julia Możdżeń. Nadzór merytoryczny nad konferencją sprawuje prof. dr hab. Wiesław Długokęcki.
      
       Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Sekretarza Stanu w MKiDN Jarosława Sellina, Wojewody Warmińsko-Mazurskiego Artura Chojeckiego, Prezydenta Miasta Elbląga Witolda Wróblewskiego

      


      
       Patronem medialnym konferencji jest Elbląska Gazeta Internetowa portEl
A

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama