Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Niedziela 04-12-2016, imieniny Barbary, Jana
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Manekin Challenge Elbląg Manekin Challenge Elbląg

Język polski z głowy

Elbląg, Język polski z głowy

Maturzyści pierwszy egzamin mają już za sobą. Poniżej tegoroczne tematy pisemne z języka polskiego.

W Elblągu pisemny egzamin dojrzałości z języka polskiego pisało dziś prawie 2300 osób. Zdecydowana większość pytanych przez nas osób była z siebie zadowolona, choć nie do końca pewna wyników. - Zobaczymy - dodawali jednak.
     Już jutro maturzyści zasiądą przed kolejnymi pytaniami - tym razem z wybranego przez siebie przedmiotu. Koperty z pytaniami czekają w Urzędzie Miejskim.
     
     Tematy prac pisemnych z języka polskiego:
     
     Tematy dla klas o profilu ogólnym i innych profilach liceum ogólnokształcącego oraz dla średnich szkół zawodowych:
     1. "...kiedy zło tryumfuje, dobro się utaja, gdy dobro się objawia, zło czeka w ukryciu" (Wisława Szymborska). Omów wybrane literackie obrazy walki dobra ze złem, jednocześnie czyniąc odniesienia do sytuacji człowieka we współczesnym świecie.
     2. Patriotyzm - kosmopolityzm - obywatelstwo. Omów znaczenia, jakie nadawała tym pojęciom literatura i oceń ich aktualność u progu XXI wieku.
     3. Kobieta współczesna wobec swej prababki. Rozważ wpływ kobiet na kształtowanie różnych dziedzin życia w epokach dawnych i współcześnie. Posłuż się przykładami, jakie daje literatura i życie codzienne.
     4. Dokonaj analizy i interpretacji wiersza Tadeusza Różewicza "Kobieta w czerni stąpa po różach".
     
     Tematy dla klas o profilu humanistycznym:
     1. "Powieść jest jak zwierciadło, które obnosi się po gościńcu" (Stendhal). Odnosząc powyższe zdanie do literatury i sztuki, zastanów się, czy dzieło sztuki daje wierne odbicie rzeczywistości, czy może jest jej krzywym zwierciadłem? Omów sposoby artystycznego opisywania świata przez dzieła literatury i sztuki XIX i XX wieku.
     2. "Osoba istnieje tylko zwracając się ku drugiemu człowiekowi, tylko przez drugiego człowieka może siebie poznać, tylko w drugim człowieku może siebie odnaleźć" (Emmanuel Mournier). Powyższą myśl uczyć punktem wyjścia do rozważań nad międzyludzkimi relacjami. Swoje przemyślenia poprzyj przykładami z literatury.
     3. "Szczęście przychodzi, gdy człowiek wybiera dobro przeciwko złu, które go wciąga" (ks. Józef Tischner). Podejmij próbę określenia istoty szczęścia, wykorzystując doświadczenia własne oraz wyniesione z obcowania z literaturą i sztuką.
     4. Dokonaj analizy porównawczej i interpretacji wierzy "Schyłek wieku" Wisławy Szymborskiej i "Wiersz na koniec stulecia" Czesław Miłosza.

przyg. OP
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
Reklama