Do gimnazjów na terenie całej Polski trafiły już wyniki testów gimnazjalnych, które uczniowie pisali pod koniec kwietnia. Egzamin składał się z trzech części: humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym i rozszerzonym. Które zadania wypadły najlepiej, a które sprawiły uczniom najwięcej kłopotu?
Jak podaje Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Łomży uczniowie – w części humanistycznej - bardzo dobrze poradzili sobie z zadaniami takimi, jak: umiejętność odbioru tekstu kultury i wykorzystanie zawartych w nim informacji, a w części matematyczno-przyrodniczej z umiejętnością opisywania za pomocą wyrażeń algebraicznych związków między różnymi wielkościami czy odczytywaniem danych z tabeli.
Uczniowie przystępujący do egzaminu z języka obcego nie mieli najmniejszych problemów z zadaniami z zakresu rozumienia ze słuchu oraz z rozumieniem tekstów pisanych. Największą trudność sprawiły gimnazjalistom zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej czy te dotyczące chronologii historycznej.
W matematyce zdecydowanie najgorzej wypadły zadania z geometrii, z kolei z fizyki - zadania z zastosowaniem do obliczeń związku między masą, gęstością i objętością ciała stałego.
Jak z egzaminem poradzili sobie uczniowie elbląskich gimnazjów? Z języka polskiego uzyskali średnio 68 procent, z wiedzy o społeczeństwie - 58 proc., z matematyki - 48 proc., z przedmiotów przyrodniczych - 52 proc., a z angielskiego - 70 proc. (wersja podstawowa).
- W tej chwili we wszystkich szkołach trwają analizy i porównania. Z pewnością wyciągniemy z tego wnioski, które przedstawię radzie pedagogicznej – mówi Andrzej Korpacki, dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. - Nie pytałem jeszcze gimnazjalistów, jak oceniają swoje wyniki, ponieważ czas zbliżającego się końca roku szkolnego jest bardzo gorącym okresem, a po drugie jest to kwestia bardzo indywidualna. Natomiast biorąc pod uwagę ogólne wyniki naszej szkoły - w porównaniu do innych w Elbląga oraz w kraju - są one zdecydowanie lepsze od średniej. W indywidualnych przypadkach można uznać, że uczniów stać było na więcej. Musimy jednak uwzględnić specyfikę naszej szkoły i mocne obłożenie obowiązkami. Mimo wszystko wielu z nich uzyskało wyniki submaksymalne i maksymalne więc jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Patrząc na wyniki egzaminu z języka polskiego - kontynuuje dyrektor Korpacki - to w stosunku do kraju jest to różnica na plus, która wynosi dokładnie 14,5 proc. Jeżeli język polski mamy na poziomie 83,5 proc to uważam, że jest to naprawdę bardzo wysoki wynik. Co do matematyki, na którą wszyscy narzekali to różnica jest na naszą korzyść kilkunastu procent, więc też nie jest źle, a średnią przekraczającą 60 proc. - w naszym przypadku - możemy uznać za zadowalającą - cieszy się dyrektor szkoły muzycznej. - Język angielski, jak wszędzie, poszedł znakomicie. Na poziomie rozszerzonym zdarzył nam się wynik 100 proc., a na podstawowym jest ich nawet kilka. Tę część egzaminu w całym kraju ocenia się bardzo dobrze. Reasumując, nasi uczniowie, jak co roku, stanęli na wysokości zadania, ale na pogłębioną analizę przyjdzie jeszcze czas - zapowiada. - Wtedy też przedstawimy uczniom swoje uwagi, pokażemy, które konkretnie zadania poszły lepiej, które gorzej i damy im wskazówki do pracy na przyszłość. Część matematyczno-przyrodniczą trzeba rozpatrywać bardziej szczegółowo, ponieważ są w niej elementy geografii, fizyki czy biologii
- Cały czas czekamy na zestawienia z OKE, które otrzymamy pod koniec czerwca, jednak mamy już wyniki procentowe i są one bardzo dobre - mówi Agnieszka Jurewicz, dyrektor Gimnazjum nr 3 w Elblągu. - Robiliśmy różne zestawienia, mamy także wiedzę na temat średnich krajowych i wojewódzkich, i wyniki naszych uczniów są znacznie powyżej średniej.
Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu, które Okręgowa Komisja Egzaminacyjna opublikuje na swojej stronie internetowej 21 sierpnia.
Uczniowie przystępujący do egzaminu z języka obcego nie mieli najmniejszych problemów z zadaniami z zakresu rozumienia ze słuchu oraz z rozumieniem tekstów pisanych. Największą trudność sprawiły gimnazjalistom zadania sprawdzające funkcjonalne wykorzystanie wiadomości z zakresu świadomości językowej czy te dotyczące chronologii historycznej.
W matematyce zdecydowanie najgorzej wypadły zadania z geometrii, z kolei z fizyki - zadania z zastosowaniem do obliczeń związku między masą, gęstością i objętością ciała stałego.
Jak z egzaminem poradzili sobie uczniowie elbląskich gimnazjów? Z języka polskiego uzyskali średnio 68 procent, z wiedzy o społeczeństwie - 58 proc., z matematyki - 48 proc., z przedmiotów przyrodniczych - 52 proc., a z angielskiego - 70 proc. (wersja podstawowa).
- W tej chwili we wszystkich szkołach trwają analizy i porównania. Z pewnością wyciągniemy z tego wnioski, które przedstawię radzie pedagogicznej – mówi Andrzej Korpacki, dyrektor Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu. - Nie pytałem jeszcze gimnazjalistów, jak oceniają swoje wyniki, ponieważ czas zbliżającego się końca roku szkolnego jest bardzo gorącym okresem, a po drugie jest to kwestia bardzo indywidualna. Natomiast biorąc pod uwagę ogólne wyniki naszej szkoły - w porównaniu do innych w Elbląga oraz w kraju - są one zdecydowanie lepsze od średniej. W indywidualnych przypadkach można uznać, że uczniów stać było na więcej. Musimy jednak uwzględnić specyfikę naszej szkoły i mocne obłożenie obowiązkami. Mimo wszystko wielu z nich uzyskało wyniki submaksymalne i maksymalne więc jesteśmy z tego bardzo zadowoleni. Patrząc na wyniki egzaminu z języka polskiego - kontynuuje dyrektor Korpacki - to w stosunku do kraju jest to różnica na plus, która wynosi dokładnie 14,5 proc. Jeżeli język polski mamy na poziomie 83,5 proc to uważam, że jest to naprawdę bardzo wysoki wynik. Co do matematyki, na którą wszyscy narzekali to różnica jest na naszą korzyść kilkunastu procent, więc też nie jest źle, a średnią przekraczającą 60 proc. - w naszym przypadku - możemy uznać za zadowalającą - cieszy się dyrektor szkoły muzycznej. - Język angielski, jak wszędzie, poszedł znakomicie. Na poziomie rozszerzonym zdarzył nam się wynik 100 proc., a na podstawowym jest ich nawet kilka. Tę część egzaminu w całym kraju ocenia się bardzo dobrze. Reasumując, nasi uczniowie, jak co roku, stanęli na wysokości zadania, ale na pogłębioną analizę przyjdzie jeszcze czas - zapowiada. - Wtedy też przedstawimy uczniom swoje uwagi, pokażemy, które konkretnie zadania poszły lepiej, które gorzej i damy im wskazówki do pracy na przyszłość. Część matematyczno-przyrodniczą trzeba rozpatrywać bardziej szczegółowo, ponieważ są w niej elementy geografii, fizyki czy biologii
- Cały czas czekamy na zestawienia z OKE, które otrzymamy pod koniec czerwca, jednak mamy już wyniki procentowe i są one bardzo dobre - mówi Agnieszka Jurewicz, dyrektor Gimnazjum nr 3 w Elblągu. - Robiliśmy różne zestawienia, mamy także wiedzę na temat średnich krajowych i wojewódzkich, i wyniki naszych uczniów są znacznie powyżej średniej.
Szczegółowe informacje dotyczące wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego będą dostępne w sprawozdaniu, które Okręgowa Komisja Egzaminacyjna opublikuje na swojej stronie internetowej 21 sierpnia.
Agnieszka Pawowicz