UWAGA!

Kanał przez Mierzeję według PiS: Sprawa narodowa

 Elbląg, Od lewej: Marek Gróbarczyk, Jarosław Kaczyński i Jerzy Wilk
Od lewej: Marek Gróbarczyk, Jarosław Kaczyński i Jerzy Wilk (fot. Anna Dembińska)

Przez budowę kanału pokażemy, że Polska jest państwem w pełni suwerennym, że kończymy z zależnością od Rosji raz na zawsze – mówił dzisiaj w Elblągu prezes PiS Jarosław Kaczyński. Na konferencji przedstawiono najważniejsze założenia przekopu Mierzei Wiślanej. Zobacz więcej zdjęć

Jarosław Kaczyński pojawił się na konferencji w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej z godzinnym opóźnieniem. Razem z nim przyjechał m.in. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, parlamentarzyści PiS, wojewoda oraz kierownictwo Urzędu Morskiego w Gdyni, który ponad tydzień temu ogłosił przetarg na dokumentację projektową kanału żeglugowego.
       - W pierwszej połowie 2018 roku chcemy uzyskać pozwolenie na budowę, w kolejnym półroczu ogłosić przetarg na realizację – mówiła dzisiaj Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. Na dzisiaj najbardziej prawdopodobną lokalizację kanału żeglugowego jest Nowy Świat. Dokumentacja projektowa ma być wykonana jednak dla trzech lokalizacji, oprócz Nowego Światu są także brane pod uwagę Piaski i Skowronki.
       - Dokumenty, które do tej pory mamy, pozwolą skrócić czas powstawania dokumentacji. Czekają nas jeszcze badania geotechniczne, falowania i badania rumowiska. Wyniki pozwolą potwierdzić, które miejsce z trzech jest najlepsze. Analizy ekonomiczne pokazują, że to będzie opłacalna inwestycja – dodała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska.
      
       Prezes PiS: powrót Elbląga do miast portowych
      
Kanał przez Mierzeję ma kosztować 800 milionów złotych, ma być gotowy do 2022 roku. Ma mieć 1,1 km długości, do 80 metrów szerokości i 5 metrów głębokości. Dzięki pogłębieniu toru wodnego do elbląskiego portu miałyby wpływać statki o zanurzeniu do 4 metrów (obecnie około 2 metrów), długości 100 metrów i szerokości 20 m, co oznacza że terminal mógłby rocznie przeładowywać nawet 3,5 miliona ton towarów (obecnie przeładowuje około 200 tysięcy ton przy górnych możliwościach 1,5 miliona ton). Inwestycja ma skrócić szlak wodny z Zatoki Gdańskiej do Elbląga o 52 mile morskie (ok. 94 km) 
       - Mam nadzieję, że już nikt nie zatrzyma tego procesu i dojdziemy szczęśliwie do końca. Chcemy tę inwestycję realizować zgodnie z prawem unijnym i polskim oraz normami środowiskowymi – zapewniał Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W Unii nasze argumenty znajdują zrozumienie. Jedynym zagrożeniem wynika ze strony naszych wschodnich sąsiadów. Po naszym spotkaniu niższego szczebla Rosjanie zapowiedzieli, że będą protestować przeciwko tej inwestycji z powodów ekologicznych. Mamy prośbę do środowisk ekologicznych, by nie blokowały tej inwestycji.
       - Budowa kanału wpisuje się w plan Morawieckiego, który mówi o tym, że Polacy powinni mieć równe szanse rozwoju, bez względu na to, gdzie się urodzili czy gdzie żyją. Inwestycja pomoże Elblągowi powrócić do kategorii miast portowych, daj szanse rozwojowe regionowi. Polska nie mogła go przez lata wybudować, bo Rosjanie się na to nie zgadzali, mimo że to polskie terytorium Załatwiając tę sprawę pokazujemy, że jesteśmy państwem do końca suwerennym, że z zależnością od Rosji kończymy raz na zawsze – mówił Jarosław Kaczyński, prezes PiS.  

  Elbląg, Przed statkiem przeciwko przekopowi protestowali mieszkańcy Krynicy Morskiej
Przed statkiem przeciwko przekopowi protestowali mieszkańcy Krynicy Morskiej (fot. RG)


       - Wreszcie są pierwsze namacalne efekty decyzji, którą 10 lat temu podjął premier Jarosław Kaczyński. Wówczas Rosjanie zamknęli żeglugę po Zalewie, decyzją premiera w budżecie państwa na 2007 rok zarezerwowano środki na budowę kanału. Do tego czasu niewiele się działo, poprzedni rząd marnował pieniądze i markował jedynie działania. Kanał dla Elbląga i gmin nadzalewowych to najważniejsza sprawa od kilkuset lat – przekonywał poseł Jerzy Wilk z PiS, organizator dzisiejszego spotkania.
      
       Mieszkańcy Krynicy mówią „nie”
      
Po krótkiej konferencji jej uczestnicy wybrali się statkiem na rejs po Zalewie Wiślanym. Prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego powitały dwie mieszkanki Krynicy Morskiej, protestujące przeciwko inwestycji. - Nikt z nami nie rozmawia, nikt nie przedstawia ekonomicznych argumentów za tą inwestycją. Większość mieszkańców Krynicy Morskiej jest przeciw, bo my przekopu po prostu się boimy. Odbieramy to jako kaprys rządzących, którzy chcą udowodnić Rosji, że zrobimy sobie jakiś przekop i będziemy niezależni. Jako Rada Miasta wysłaliśmy pisma do rządu, parlamentarzystów, prezydenta, do partii. Dostaliśmy tylko jedną odpowiedź od posła Kukiz. Obiecali w kampanii wyborczej, że będą się liczyli z głosem ludu. Gdzie oni mają ten głos? Krynica Morska nie chce przekopu. Jak trzeba będzie, przywiążemy się do drzew- powiedziała nam Sylwia Szczurek, radna Krynicy Morskiej.
      

RG

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • jaroslaw ? a po co to komu ?!!!
  • BRAWO! Panie Jarosławie jest Pan niskiego wzrostu, ale wielki duchem!
  • My chcemy mieć województwo żuławskie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    54
    7
    Heniekheniek(2016-10-12)
  • Bo mieszkańcy Krynicy Morskiej doskonale wiedzą że statki zalewowe nie nadają się do pływania po Bałtyku a statki morskie nie wpłyną do Elbląga bo za płytko. Drogo będą kosztować polskiego podatnika głupota posła Jerzego Wilka i innych elbląskich dyletantów morskich. Hero (Heronim Zabiełło)
  • Kanał by już był gotowy 3 lata temu gdyby nie platforma która uwierzyła Rosji że będzie puszczać polskie statki o odwołała budowę. Jeśli pisowi uda się choć rozpocząć kopanie to mają moje uznanie. 600 lat na to czekaliśmy!!!!!
  • Jak może Elbląg być beneficjentem całego przedsięwzięcia skoro lokalizacja tego obiektu a właściwie jego głównego zadania - przekopu znajduje się w innym województwie? Sam jestem żeglarzem i na pewno byłbym rad wychodzić na morze po stronie polskiej, ale fantasmagorie, które opowiadają pislamiści od ministra po nad prezesa powalają zwłaszcza w obliczu kompletnie nie żeglownego Zalewu i Kanału Elbląskiego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    34
    21
    AMalejużniekoniecznie(2016-10-12)
  • Krynica to dziura zabita dechami!!!! Szlag ich trafia z zazdrości że to Sztutowo będzie miało kanał a nie oni. !!!
  • Budują / PiS-0wcy / " wszystko " na negacji poprzedników. A za to " wszystko " i tak zapłaci naród, a który później rozliczy przy urnach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    34
    26
    klik(2016-10-12)
  • Brawo!!! Aż się serce raduje, to jedna z największych szans na rozwój dla naszego regionu. Tu naprawdę zapisuje się historia na wiele pokoleń.
  • Kończ waść, wstydu oszczędź.
  • Mam w d. .. .kanał budowany dla historycznych kompleksów narodowych. Potrzebna droga nad morze z Elbląga na mierzeję przez Nowakowo o dużej przepustowości, aby śmigać co sobotę bez jazdy zatłoczoną "siódemką".
  • Moim zdaniem Krynica jest tak samo przereklamowana jak Zakopane, a ceny z kosmosu. Atrakcje te same co 20 kilka lat temu. Zastanawia mnie fakt, jak budowa kanału wpłynie na płytki zalew. Czy czasem nie będzie nanosiła piasków w okolice kanału, które zaraz będzie trzeba pogłębiać i wydawać masę pieniędzy. Od tych tematów do są specjaliści z Urzędu Morskiego i inni profesorowie.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    41
    7
    Anonimek1(2016-10-12)
Reklama