Piątek 14-12-2018, imieniny Jana, Alfreda
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Rek

Kolejowy mini skansen

 
Elbląg, Kolejowy mini skansen Stara nastawnia kolejowa (Fot. Mariusz Demkowicz)
Rek

Braniewscy miłośnicy kolei nie ustają w staraniach, aby ożywić kolejową linię nadzalewową z przystanku Braniewo Brama do Elbląga-Zdroju. Ich najnowszym pomysłem jest utworzenie mini skansenu, w którym znajdą się historyczne już urządzenia, wykorzystywane do kierowania ruchem pociągów.

Dzięki staraniom Mariusza Demkowicza i Piotra Gajowniczka ze Starostwa Powiatowego w Braniewie, działającym w imieniu Towarzystwa Miłośników Braniewa, udało się pozyskać od Polskich Linii Kolejowych historyczne już urządzenia, wykorzystywane do kierowania ruchem pociągów. Trafią do Braniewa z Morąga, gdzie trwa wymiana mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na nowe urządzenia przekaźnikowe. Stare semafory kształtowe zostały już zastąpione semaforami świetlnymi. Rozjazdy przestawiane za pomocą pędni drutowych są obecnie napędzane przez silniki elektryczne.
     Pomysłodawcy przedsięwzięcia chcą zamontować eksponaty na wyłączonym z eksploatacji przystanku Braniewo Brama, na którym planuje się uruchomić kolej drezynową do stacji Elbląg-Zdrój.
— Pomysł zrodził się podczas jednego ze spotkań z dyrekcją PLK w Olsztynie, gdzie omawialiśmy warunki przejęcia linii nr 254, czyli „nadzalewówki” — mówi Mariusz Demkowicz. — Zapytaliśmy się wówczas, czy zarządca infrastruktury dysponuje starymi urządzeniami kolejowymi, które mogłyby zostać zachowane i prezentowane. Dla nas — pasjonatów kolejnictwa — byłaby to wielka szkoda, gdyby takie urządzenia trafiły na złom. A niestety w wielu przypadkach tak się dzieje.
     Aby przejęcie kolejowego wyposażenia było formalnie możliwe, poradzono miłośnikom kolei, aby wystąpili do PLK o przekazanie urządzeń w imieniu jakiegokolwiek stowarzyszenia, zarejestrowanego w KRS.

  Fot. Mariusz Demkowicz Fot. Mariusz Demkowicz


— Udało nam się namówić Zbigniewa Kędziorę, prezesa Towarzystwa Miłośników Braniewa, byśmy pod ich parasolem mogli kontynuować formalności — mówi Demkowicz.
     Przez kilka ostatnich tygodni panowie Mariusz i Piotr wykonali kilka kursów samochodem z przyczepą, zwożąc eksponaty do Braniewa. — Ale największe wyzwanie przed nami — transport semaforów kształtowych, które w minionym wieku były na braniewskiej stacji — mówi pan Mariusz. — Największy z nich ma wysokość 12 metrów! Oprócz semaforów do Braniewa trafi także aparat blokowy z nastawni dysponującej, wajchy, wskaźniki i wiele, wiele innych urządzeń.
     Ciekawostką jest również fakt, że podczas rozmów z dyrekcją PKP Nieruchomości w Gdańsku udało się uzyskać zapewnienie, że żuraw wodny stojący obecnie pomiędzy peronem 1 a 2 na braniewskiej stacji będzie także przekazany miłośnikom kolei, aby mogli go odrestaurować i prezentować w innym miejscu. Niestety wieża wodna, do której była podłączony, została zburzona kilka lat temu.
— Szkoda by było, aby i żuraw podzielił jej los — dodaje Demkowicz.
     Wszelkie koszty związane z demontażem i transportem urządzeń Mariusz Demkowicz i Piotr Gajowniczek pokrywają sami . Jeżeli ktokolwiek chciałby wesprzeć ich działania, proszony jest o kontakt mailowy: mariusz@demkowicz.eu). Ważne są nie tylko pieniądze, ale także ręce do pracy. Zwłaszcza przy demontażu i przenoszeniu urządzeń, które do lekkich nie należą.

Wojciech Andrearczyk
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • jestem ZA. wspieram was duchowo
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    23 0
    liipa2(2017-01-19)
  • Należy bezwzględnie odtworzyć kolej nadzalewowa!!! Po przekkoppaniu Mierzei Wislanej turyści z Europy Zachodniej z chęcią będą korzystać z tej atrakcji
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    26 0
    (2017-01-19)
  • :-)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 0
    (2017-01-19)
  • Może cały Elbląg i okolice zamienić na skansen? Trzeba cofnąć źle decyzję i na wiosnę uruchomić pełną parą kolej nadzalewowa i rozreklamować w Polsce i zagranicą!!!!! kasa będzie i praca.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19 0
    (2017-01-19)
  • Kolejka na Mierzei Wislanej do Krynicy morskiej będzie rozbudowywana a wy robicie skansen?!?!!?!?!?!?!!!?!!?!?!?!? Obudź się Warmio!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 3
    (2017-01-19)
  • Pod sąd tych co zlikwidował kolej nadzalewowa!!!!! Trzeba pisać do Pisu. Dość tego volksdojczctwa!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    16 3
    (2017-01-19)
  • Jak wróci Tusk, Zdradek i inni do Polski to szybko go złapać i w bramie ogolic na łyso albo na krzyż!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7 7
    (2017-01-19)
  • Obojętne ile pieniędzy utopi się w kolej nadzalewową nawet pies z kulawą nogą nie będzie się nią przemieszczał bo każdy normalny miejscowy podróżny wybierze wygodniejszy i szybszy busik Guliwera albo innego przewoźnika. Co do zagranicznych jachtów które przekopem przypłyną do Elbląga - w najbardziej optymistycznej wersji ich liczba nie przekroczy 5 sztuk w ciągu roku, kto nie wierzy niech policzy zagraniczne jachty cumujące w porcie jachtowym w Gdyni. Osoby popierające reaktywację kolei nadzalewowej to alkoholicy którzy w dawnej kolei nadzalewowej mocno nawaleni spali, awanturowali się, sikali na korytarzu i normalny autobus nie chciał ich zabierać. Hero (Heronim Zabiełło)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 20
    (2017-01-19)
  • a czy oni wiedza ze bu7dynek idzie pod mlotek?NIESTETY!!!! I KRAZA PLOTKI kto ow dzialke zakupi. .. podo9bno jakis producent piwa tak gdzies slyszalem i czytalem chyba wiec jedyne co zostanie to przystanek mazurska na rampie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    inc(2017-01-19)
  • Jakby jeszcze Szwecja oddala zrabowane dzieła z Fromborka to turyści z Europy walili by drzwiami i oknami koleją z Elbląg do Fromborka aby je obejrzeć!!!!! Żądamy zwrotu zrabowanych dzieł sztuki i kultury polskiej od Szwecji!!!!! niech jakiś mądry napisze do ministra kultury o zwrot.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11 0
    (2017-01-19)
  • Hero, Jesteś pan antypolskim trollem. Tfuuuuu!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    12 2
    (2017-01-19)
  • a pan malwersantem usiłującym dorwać się do samorządowych pieniędzy aby je wydać na nieefektywne inwestycje, prędzej współcześni Elblążanie zaczną nosić charakterystyczne pruskie czapki ze szpiclagą niż podróżować na wzór przedwojennych Niemców z Elbinga na piwo do Cadinen. Szyny należy pilnie zdemontować a na nasypie zbudować drogę dla rowerów aby ojciec, matka i niepełnoletnie dzieciaki mogli bezpiecznie pojechać do Kadyn na rowerach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 3
    (2017-01-19)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Pieczątki Firmowe
Kalendarz Książkowy z Grawerem
Żarówki LED
Kalendarz Książkowy A5 Firmowy