Piątek 21-09-2018, imieniny Mateusza, Hipolita
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Koniec marzeń o gigancie, czas zejść na ziemię

Elbląg, Koniec marzeń o gigancie, czas zejść na ziemię A miało być tak pięknie (wizualizacja)
Rek

Czasem kurczowe trzymanie się za ręce po prostu się nie opłaca, by nie powiedzieć – szkodzi partnerom. Teatr im. Aleksandra Sewruka w Elblągu i Centrum Spotkań Europejskich Światowid postanowiły więc rozstać się i na własną rękę szukać pieniędzy na modernizację – każda instytucja swojej części obiektu. Wieloletnie zabiegi o fundusze nie powiodły się, pięknego, monumentalnego gmachu próżno w centrum miasta wypatrywać, trzeba więc pomyśleć realnie. Nie znalazły się pieniądze na remont całego domu to może chociaż wystarczy na dwa pokoje?

Rozbudowany, zmodernizowany, nowoczesny obiekt teatru i Światowida – taki był plan, który zamarzył się dyrektorom obu placówek, poparły go władze miejskie i samorządowe Samorząd województwa wyłożył środki na dokumentację techniczną, zabezpieczył wkład własny, by otworzyć drogę dla unijnych pieniędzy. Wszystko po to, by inwestycja wyceniona na grube miliony mogła ruszyć.
     Mijały kolejne lata, wsparcie jednak nie nadchodziło. W międzyczasie obie instytucje zaczęły na własną rękę prace modernizacyjne. W teatrze m.in. kapitalny remont przeszła widownia i Duża Scena, zaś w Światowidzie poprawiono infrastrukturę w małym kinie, uruchomiono kino cyfrowe oraz pracownię digitalizacji.
     Ale to tylko kosmetyczne zmiany w obliczu zapowiadanej, gigantycznej modernizacji wspólnego obiektu. Światowid miał powiększyć swoją powierzchnię o około 22 tysiące metrów kwadratowych. Teatr - zyskać oddzielne, niezależne wejście. Projekt rozbudowy Światowida i teatru obejmował m.in. nadbudowę kondygnacji, kompleksową modernizację istniejących pomieszczeń. Burzone ściany, przebudowywane sale, diametralna zmiana wystroju - wszystko to miało sprawić, że Światowid będzie nowoczesnym, bardziej funkcjonalnym centrum kultury, a teatr - z nową sceną kameralną, nowymi pracowniami i podziemnym parkingiem – nowoczesną sceną. Dodatkowo w obiekcie miały znaleźć się: Centrum Przygotowań Tanecznych z profesjonalnym studiem treningowym i Ośrodek Arteterapii z Centrum Rekreacyjno - Rehabilitacyjnym oraz pracowniami artystycznymi. Bazę miał mieć tu także Warmińsko - Mazurski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Elblągu.
     W 2009 r. Grzegorz Nowaczyk, wówczas członek zarządu województwa zapowiadał, że rozbudowa wspólnej siedziby teatru i Światowida będzie kosztować 35-40 milionów złotych. Inwestycja miała być realizowana w latach 2011-2012. Miała...
 Obietnica ta była powtarzana w kolejnych latach. Jedyne, co udało się zrobić to przygotować pełną dokumentację projektu rozbudowy całego obiektu. Samorząd województwa przeznaczył na ten cel w sumie 1,5 mln zł. Zabezpieczył również wkład własny. Uzyskano również pozwolenie na budowę. Teatr i Światowid – początkowo wspólnie, a teraz już oddzielnie – aplikują o środki unijne, póki co, bezskutecznie. W najlepszym wypadku grzeją ławkę rezerwowych.
     - W chwili obecnej jest przygotowywana dokumentacja umożliwiająca uzyskanie pozwolenia na budowę. Dotychczasowe pozwolenie obejmowało cały budynek i duży projekt rozbudowy, bo aplikowaliśmy o duże środki na przebudowę całości budynku – informuje Edyta Bugowska, rzecznik prasowy CSE Światowid.- Teraz istnieje możliwość starania się o dofinansowanie z dwóch źródeł – przede wszystkim z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 oraz z Regionalnego Programu Operacyjnego.
     W projekcie jedna instytucja może otrzymać 5 mln euro brutto na remont, przebudowę, zakup wyposażenia, a jednym z wymogów jest uzyskanie 30 proc. nowych powierzchni, z nowymi usługami.
     - Wydawało nam się, że wspólnie z teatrem możemy składać projekt zintegrowany – dodaje Antoni Czyżyk dyrektor CSE „Światowid". - Wówczas z inną, samodzielną instytucją można otrzymać 10 mln euro. A przypomnę, że koszt naszej inwestycji szacowany jest na 31 mln zł.  Na stronie Ministerstwa Rozwoju nie było dokładnych wytycznych, które określałyby, jakie instytucje mogą korzystać z projektów zintegrowanych, dlatego wysłaliśmy zapytanie do ministerstwa i właśnie wtedy okazało się, że nie możemy skorzystać z tej możliwości. Stąd decyzja o oddzielnym aplikowaniu obu instytucji, a także o zwróceniu się w kierunku środków z Regionalnego Programu Operacyjnego.
     Każda z instytucji ma mieć swoje pozwolenie na budowę, mają zostać rozdzielone instalacje, doprowadzenie mediów do budynku, żeby móc pokazać, że faktycznie są to dwie oddzielne instytucje.
 - Jednak zależało nam na kompleksowym przygotowaniu dokumentacji budowlanej – dlatego Światowid i teatr, wspólnie zdecydowali się na skorzystanie z usług tej samej firmy projektującej – opowiada Antoni Czyżyk.
     Na spotkaniu dyrektorów teatru i CSE Światowid ustalono, że pierwszy po środki z POIiŚ aplikuje Światowid, bo lepiej wpisuje się w kryteria formalne projektu.
 - Poza tym, w składanych wcześniej projektach zakładano dużo większy zakres rozbudowy budynku, teraz ze względu na mniejsze możliwości finansowe, trzeba te plany przemodelować – nam jest łatwiej zmienić pierwotną koncepcję – dodaje Antoni Czyżyk.
     W naborze do końca września wniosek złoży CSE Światowid. Wyników można oczekiwać w I kwartale 2017 roku. To od terminu uzyskania wyników oraz od terminu wyłonienia wykonawcy będzie zależała ewentualna data rozpoczęcia rozbudowy.
     Obie instytucje mają swoje aspiracje, ale póki co, Antoni Czyżyk musi realizować kulturalne działania w przyciasnym obiekcie, a Mirosław Siedler jeszcze poczeka na "teatr swój ogromny". I może będzie miał w końcu szansę wdrożyć "najbardziej realną wizję funkcjonowania tej instytucji w warunkach remontu, który wkrótce ją czeka oraz po zakończeniu modernizacji", tak wysoko ocenioną przez komisję konkursową w 2014 r.

A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Pieczątki Firmowe
Pieczątki Trodat
Wyprawka Szkolna
Prezent na Dzień Chłopaka