Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Sobota 03-12-2016, imieniny Franciszka, Ksawerego
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Kredyty dla bezrobotnych

Bycie właścicielem nawet małego "warzywniaka" jest marzeniem wielu osób. Jednak, aby rozpocząć własną działalność gospodarczą trzeba mieć kapitał startowy. Co zrobić w momencie, gdy jest on niewystarczający? Warto spróbować uzyskać pożyczkę z urzędu pracy.
     
     Osoba starająca się o kredyt na rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej musi być osobą bezrobotną, zarejestrowaną w Urzędzie Pracy, bez względu na to czy pobiera zasiłek czy też nie ma prawa do takiego świadczenia.
     Przyszły kredytobiorca musi spełnić szereg określonych warunków.
     - Musi to być np. osoba, która rok przed rejestracją w urzędzie pracy zlikwidowała działalność ze względów ekonomicznych - wyjaśnia Iwona Radej, kierownik Powiatowego Urzędu Pracy. - Bierzemy pod uwagę ostatni rok przed zarejestrowaniem się w Urzędzie. Nie ma znaczenia fakt, gdy osoba taka prowadziła wcześniej działalność gospodarczą.
     To nie jedyny warunek jaki musi spełnić ubiegający się o kredyt na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Przyszły kredytobiorca nie może być wcześniej karany sądownie, musi mieć, w przypadku, mężczyzn uregulowany stosunek do służby wojskowej. Starający się o kredyt nie może mieć w ostatnim roku przed rejestracją porzucenia pracy albo zwolnienia dyscyplinarnego.
     Pierwszą rzeczą, którą musi zrobić osoba starająca się o kredyt to złożenie wniosku i dokumentów niezbędnych do załatwienia takiego kredytu, a jest ich kilka.
     Najważniejszym dokumentem jest kalkulacja kosztów i dochodów proponowanej działalności. Kredytobiorca musi też wykazać formy zabezpieczenia pożyczki, opinie organu samorządowego z terenu miasta czy też powiatu na temat rodzaju działalności i inne dokumenty, która potwierdzałyby prowadzenie działalności gospodarczej.
     - W tym ostatnim przypadku mam na myśli, w zależności od charakteru prowadzonej działalności, jakiekolwiek zaświadczenia o ukończonych kursach, specjalne uprawnienia niezbędne do prowadzenia określonej działalności - wymienia kierownik. - Bierzemy pod uwagę również wstępne umowy np. dzierżawy czy najmu lokalu gdzie przyszła działalność będzie prowadzona, bo też takowa dokumenty bezrobotni nam przedkładają.
     Komplet dokumentów należy złożyć u kierownika urzędu pracy. W następnej kolejności zbiera się komisja pożyczkowa, w skład której wchodzą członkowie Powiatowej Rady Zatrudnienia. Zadaniem tej komisji jest opiniowanie przedłożonych wniosków zarówno przez bezrobotnych jak i pracodawców, bo takie też pożyczki są udzielane.
     Po wstępnej opinii tej komisji kierownik urzędu pracy podejmuje decyzję czy wniosek będzie rozpatrzony pozytywnie czy też nie. W przypadku przyznania pożyczki kierownik ustala również jej wysokość.
     W momencie gdy pożyczka zostanie przyznana, kredytobiorca musi załatwić wszystkie sprawy formalno-prawne, czyli zgłosić tę działalność do ewidencji działalności gospodarczej, oczywiście zgłosić do Urzędu Skarbowego, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, załatwić sprawę REGONU, NIP-u, EKD, czyli wszystkie formalności, które są niezbędna aby działalność w ogóle się rozpoczęła.
     - Po przedstawieniu nam tych dokumentów, kredytobiorca stawia się w urzędzie z poręczycielami i podpisujemy umowę pożyczki i plan dobrowolnej jej spłaty - mówi Iwona Radej.
     Pożyczka dla osoby bezrobotnej udzielana jest na okres trzech lat. Osoba bezrobotna ma obowiązek rozliczenia się urzędem pracy z wydatkowania pieniędzy po trzech miesiącach od podpisaniu umowy i otrzymaniu pieniędzy na konto.
     Kredytobiorca musi przedstawić urzędowi faktury, rachunki potwierdzające zakup sprzętu, na który została udzielona pożyczka.
     W wydawaniu pieniędzy z pożyczki nie ma dobrowolności. Pożyczkobiorca musi w swoim biznes planie wykazać na co wyda określone pieniądze.
     Jeśli chodzi o spłatę pożyczki to sprawa wygląda następująco.
     - Przez okres sześciu miesięcy jest karencja w spłacie raty kapitałowej, czyli kredytobiorca spłaca odsetki, natomiast ratę kapitałową zaczyna spłacać razem z odsetkami po okresie sześciu miesięcy - informuje kierowniku PUP-u. - Oczywiście, my w trakcie tych trzech lat dokonujemy kontroli prowadzenia tej działalności. O każdej zmianie, czy to dotyczącej np. rozszerzenia działalności czy przeniesienia jej w inne miejsce kredytobiorca musi nas zawiadomić, ponieważ na takowe zmiany musi mieć zgodę urzędu.
     Elementem odróżniającym pożyczkę z urzędu pracy od normalnego kredytu konsumpcyjnego jest to, że biorąc kredyt z urzędu możemy ubiegać się o jego częściowe umorzenie.
     - Po okresie 24 miesięcy prowadzenia działalności kredytobiorca ma prawo wystąpić do kierownika urzędu pracy o częściowe umorzenie spłaty tej pożyczki - wyjaśnia I. Radej. - Warunkiem udzielenia zgody na umorzenie pożyczki jest prowadzenie działalności przez okres 24 miesięcy i terminowa spłata rat kapitałowych i odsetek.
     O jaką kwotę może starać się bezrobotny? Maksymalnie osoba bezrobotna może otrzymać pożyczkę w wysokości 20 - krotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Na dzień dzisiejszy jest to 37 tysięcy złotych.
     - Biorąc pod uwagę limit finansowy, którymi urząd dysponuje takowej pożyczki nie jesteśmy w stanie udzielić - tłumaczy kierownik. - Przyjęliśmy założenie, że pożyczki w tym roku udzielane bezrobotnym będą na poziomie 15 maksymalnie 20 tysięcy złotych.
     Osoby starające się o pożyczkę z urzędu pracy wnioskowały o przyznanie różnych kwot. Jak twierdzi kierownik elbląskiego PUP-u zależne to jest od tego m.in. jakimi środkami własnymi dysponuje osoba bezrobotna.
     Wysokość przyznawanej pożyczki zależy od tego o jaką kwotę stara się osoba bezrobotna i od tego w jaki sposób przygotowana została kalkulacja kosztów.
     Jeżeli komisja uzna, że działalność rokuje szanse na funkcjonowanie i kredytobiorca stara się o kwotę do 20 tys. złotych wtedy urząd raczej nie podejmuje decyzji o zmniejszeniu wysokości pożyczki.
     Może natomiast być taka sytuacja, że środki na ten cel są ograniczone. Wtedy to urząd negocjuje z pożyczkobiorca wysokość pożyczki.
     Ważne też jest oprocentowanie pożyczek. W przypadku bezrobotnych w rejonach zagrożonych dużym bezrobociem oprocentowanie wynosi 6,9 procenta w stosunku rocznym.
     Niestety bezrobotni starający się o kredyt z urzędu pracy nie mają większych szans na rozpoczęcie własnej działalności opierając się tylko i wyłącznie o ten kredyt.
     - Nie wyobrażam sobie takiej sytuacji, ponieważ z kilkuletniego doświadczenia wiemy, że osoba bezrobotna mogła rozpocząć działalność posiłkując się tylko i wyłącznie kredytem z urzędu pracy - wyjaśnia Iwona Radej.
     Robert Pilecki

Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama