UWAGA!

Marketingowcy o logo i haśle Elbląga

 Elbląg, Marketingowcy o logo i haśle Elbląga
fot. WS

Co o nowym logo Elbląga sądzą specjaliści od marketingu? Poprosiliśmy o wypowiedź osoby, które brały udział w II Festiwalu Promocji Warmii i Mazur, który w ubiegłym tygodniu odbył się w Elblągu.

Jarosław Górski, Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc, Wydział Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego:
      
– Moim pierwszym skojarzeniem z logiem Elbląga był znak @ używany do oznaczania poczty elektronicznej. Pomyślałem więc, że logo symbolizuje nowoczesność, otwartość, ale także szybkość, bo e-mail wiąże się z szybką komunikacją. Kolejnym skojarzeniem był „bączek” – rodzaj dziecięcej zabawki, w moim odbiorze symbolizujący zabawę, naukę, rozwój, ruch i potencjał. Trzecim w kolejności był embrion, jakkolwiek dziwnie to nie zabrzmi, w formie „uśmiechniętego” symbolu graficznego. To następne skojarzenie wiążące się z rozwojem, życiem, witalnością i potencjałem. Kolory pomarańczowy i żółty podkreślają, wzmacniają te skojarzenia, są właściwie dobrane. Sądzę więc, że są to skojarzenia zbieżne z zamysłem projektantów, aby logo miasto wyrażało ideę marki miasta – turbo.
       Zastosowanie logo jako znaku abstrakcyjnego, niebędącego odzwierciedleniem konkretnych atrybutów miasta (np. znanych miejsc, obiektów architektury, kluczowych historycznych postaci czy gałęzi przemysłu), lecz stanowiącego symbol najważniejszych dla nowo powstającej marki wartości – energii, dynamiki, postępu – jest w mojej ocenie trafne, szczególnie w pierwszej fazie kreacji marki. Być może okaże się po kilku latach wdrażania marki, że sama energia, potencjał i witalność są niewystarczające dla komunikacji atutów miasta i konieczne będzie inne wizualizowanie idei miasta turbo. Natomiast hasło „Elbląg przyspiesza…” moim zdaniem nie zagospodarowuje dostatecznie dobrze tych wartości i deklaracji, które kryją się za tożsamością marki. Hasło powinno być formą obietnicy i magnesu dla odbiorcy, to jednak chyba tych warunków nie spełnia.
       Niezależnie jednak od tego, co na temat logo i hasła sądzą osoby z branży marketingowej, o potencjale komunikacyjnym tych elementów identyfikacji wizualnej w największym stopniu stanowią oceny przedstawicieli grup docelowych planowanych działań promocyjnych. Istotne jest, czy logo i hasło będą przez nich kojarzone z wartościami zamierzonymi przez autorów marki Elbląg.
      
       Dr Magdalena Florek, Best Place – Europejski Instytut Marketingu Miejsc, adiunkt w Katedrze Handlu i Marketingu na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu:
      
– Identyfikacji wizualnej nie można oceniać w oderwaniu od tożsamości marki, która powinna trafnie odzwierciedlać wyróżniające atuty, wartości i osobowość marki. W programie marki Elbląg w centrum tych wartości umieszczono zdolność miasta do kumulowania energii w różnych dziedzinach – w skrócie „turbo”. Turbo to zatem więcej niż energia, na którą stawia wiele jednostek samorządowych, to jej pomnożenie. Pomijając fakt, czy takie rozwiązanie jest zasadne i możliwe do spełnienia, wizualizacja trafnie oddaje główną ideę tożsamości marki. Zawarty w logo, nasuwający się jako pierwsze skojarzenie, symbol spirali ma otwarty i dynamiczny charakter – kumuluje energię a jednocześnie dzieli się z nią na zewnątrz. Przypomina dodatkowo literę „e”, wskazując, że należy on do konkretnego miasta.
       Kolorystyka logo jest energetyczna, nie rozleniwia, a sugeruje natychmiastowe działanie. Nie jest też skomplikowane, więc łatwe do zapamiętania.
       Zastrzeżenie budzi natomiast hasło. Sam zwrot „przyspiesza” wydaje się być odpowiedni dla momentu, w którym znajduje się marka miasta (nie jest na stałe przypisany do znaku), jednak znajdujące się po nim trzy kropki raczej sugerują spowolnienie niż przyspieszenie. Ponadto, ma charakter bardziej informujący niż perswazyjny, i dlatego jest mało atrakcyjny dla odbiorców zewnętrznych.
       Niezależnie od ocen logo, które często opierają się na indywidualnych gustach, a nie szerszym kontekście, najważniejsze jest konsekwentne urzeczywistnianie marki i jeśli Elbląg jest „turbo”, to musi teraz tę wartość wypełnić działaniami.
      
Biuro Prasowe UM Elbląg

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Ludzie to jest turbo śmiech a nie logo dorysujćie jaszcze łeb to będzie zwinięta kobra chcieliście logo trzeba było ogłosic konkurs te, ,logo, winno byc narysowane na czole czym wy sie zachwycacie
  • haha ale jazda. .. tylko czekałem kiedy dostaną rozkaz ratowania logo. .. buhaha. .. Ciekawe czemu się z nazwiska nie podpisali. .. wstydzili się???
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ślimak i tyle(2012-04-02)
  • Rany boskie. Żal mi was ludzie. Może to byli MARKIETINGOWCY, a nie Marketingowcy. Jaki prezydent takie. .. logo? HENIO WRÓC.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ELBLAGANIN(2012-04-02)
  • Turbo ELBLAG. Jaja se robicie. Z takimi rzeczami nie można eksperymentować. Hasłem powinno być REGRES ELBLAG
  • EUROPEJSKI INSTYTUT. .. to są ci od krzywizny banana czy ryby - ślimaka ? Jak słyszę coś w nazwie EUROPEJSKIEGO to mogę spodziewać się wszystkiego - nawet obrony tak głupiego i prymitywnego logo !
  • teraz na siłę będziemy przekonywani, że "logo" jest cacy a tylko my bezmyślni i nie widzimy "szeroko", ot typowe dla pewnego obszaru marketingu pewnej partii
  • kolejny raz nas olali. .. nas mieszkanców nie bierze się pod uwagę. Nas sie informuję i już. Zatem ja informuję was - CZERWONA KARTKA. już my zadbamy o resztę przy wyborach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Krzyż Maltański w sercu mam(2012-04-02)
  • My Olimpijczycy też już mamy dość. a gdzie symbole olimpii w logo. te logo przypomina mi, ze ktoś nas kopnął w du. .ę
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Olimpia forever(2012-04-02)
  • a ile tym marketingowcom zapłacił UM żeby powiedzieli cokolwiek dobrego o tym szajsie???!!!!! Logo jest żenujące jak i cała władza
  • Szkoda że szarym ludziom do których przede wszystkim kierowane jest to logo nbie kojarzy sie tak jak tym marketingowcom. .. A może to przekaz marketingowców do innych marketingowców?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    nie marketingowiec(2012-04-02)
  • A mamy taki piękny HERB !!! Co tu wymyślać ?
  • a co mieli powiedzieć??? czego się spodziewaliście, że powiedzą, że przypomina im to psią ku. .. ę?
Reklama