UWAGA!

"Mercedesy" na torach

 Elbląg, "Mercedesy" na torach
fot. Anna Dembińska

Może nie najmłodsze, ale to mercedesy w swojej klasie. Pomieszczą 177 pasażerów, są wyposażone w platformy, które ułatwią wejście do pojazdu osobom starszym, niepełnosprawnym czy matkom z wózkami dziecięcymi. Niezawodne i bezpieczne. Tak rekomendowane są nowe tramwaje, które trafiły do Elblaga z niemieckiego Augsburga. Będą jeździły na trasie linii nr 4. Zobacz zdjęcia.

Z Augsburga przez Poznań do Elbląga - tak wyglądała droga pierwszego z dwóch zakupionych przez Tramwaje Elbląskie w Niemczech wagonu tramwajowego M8C, o czym informowaliśmy w październiku 2013 r. W listopadzie przyjechał wyremontowany, zmodernizowany i dosłownie pachnący nowością – jego bliźniak. Zakup jednego wagonu to koszt 13 tys. euro, a jego modernizacji - milion złotych. Jak zapewniają znawcy tematu, to atrakcyjna cena.
       - Za cenę jednego nowego tramwaju można kupić siedem tego typu. To pojazdy niezawodne i bezpieczne, dobrej konstrukcji niemieckiej – zapewnia Jarosław Bakinowski, wiceprezes Zarządu Modertrans Poznań, gdzie nasze M8C przeszły modernizację. - Podobne wagony jeżdżą m.in. w ZKM Gdańsk i są chwalone. Do zakupu M8C przekonane są także takie miasta, jak Łódź czy Kraków. To jedne z najlepszych tramwajów ośmioosiowych tego typu – dodaje. - Pojazdy, które ruszą na elbląskie torowiska, w naszej firmie zostały wyposażone w część niskopodłogową, w pełną informację pasażerską elektroniczną – głosową i wizyjną, jak również w monitoring, który zapewni pasażerom bezpieczeństwo. Jest też nowy pulpit motorniczego oraz platformy dla inwalidów i osób z wózkami dziecięcymi. Po takie modernizacji wagony pojeżdżą jeszcze najmniej kilkanaście lat, a myślę, że bez problemów nawet do 20 lat – kończy Jarosław Bakiński.
       Niemcy też chwalili sobie wagony M8C.
       - Gdy widziałem, jak motorniczowie w Augsburgu żegnali się z tymi tramwajami byłem zaskoczony i zdziwiony, skąd takie uczucie do tych wagonów – wspomina zastępca dyrektora spółki Tramwaje Elbląskie, Ryszard Murawski. - Powiedzieli, że byli z nimi zżyci, bo to wagony niezawodne i lubili nimi jeździć.
       A tymi "mercedesami" jeździli dość długo, bo 28 lat.
       - Nie są to pojazdy nowe – zgadza się Ryszard Murawski - ale i tak nowsze od tych, które jeździły u nas wcześniej, od GT6. Poza tym przeszły modernizację - zauważa.
       M8C to najdłuższe – 26-metrowe - wagony, jakie są w posiadaniu spółki Tramwaje Elbląskie. Pomieszczą 177 pasażerów.
       - To nie są giganty – uzupełnia dyrektor Murawski. - W stolicach państw jeżdżą i 50-metrowe, a 40-metrowe wchodzą do polskich miast.
       Na elbląskie torowiska wyjadą dwa "mercedesy". Do ich obsługi przeszkolono 12 spośród 55 motorniczych. Nowe, zielono-żółte tramwaje będzie można zobaczyć na linii nr 4.
       Dziś (10 stycznia), w podróż nowym wagonem M8C wybrali się przedstawiciele władz miasta z prezydentem Jerzym Wilkiem na czele, przedstawiciele spółki Tramwaje Elbląskie oraz innych firm komunikacyjnych, a także radni, urzędnicy, mundurowi. Docenili komfort jazdy.
      
A

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Bardzo fajne, jeździłem nimi w Niemczech tylko te siedzenia spada się na zakrętach.
  • Witam Teraz urzędnicy mają czas przejażdżek jak jest posprzątany, ale żeby w ciągu tygodnia taki Dyrektor wysłał jedna czy drug urzędniczkę na sprawdzenie w jakim stanie ludzie jeżdżą to nie maja czasu albo nawet o tym nie myśleli. Najlepiej potem nie interesować sie tym, ważne by ludzie płacili nie ważne w jakich warunkach. Co za problem wysłać jedną urzędniczkę w czasie jej pracy albo jeden dzień w tyg wyrywkowo by przejechała sie sprawdzić stan czystości czy to problem?????/
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    7
    pasażer(2014-01-10)
  • wilk bilet kupił, czy na krzysia jechał?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    15
    10
    mari(2014-01-10)
  • Moim skromnym zdaniem spalą się te mercedesy z niemieckiego skansenu tak ja i te poprzednie niemieckie dziadostwo
  • już jechałem tym tramwajem, w porównaniu z konstalami jest cudownie, bardzo ładny i cichy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    20
    2
    pietn(2014-01-10)
  • olsztyn kupuje nowe tramwaje za zgarniętą kasę na rozwój tego województwa. Na dodatek olsztyn buduje od nowa tory tramwajowe a w Elblągu jest problem z budową torów przez ul. 12 Lutego w strone Ratusza i zakupem nowych tramwai i szybką wymianą. SKANDAL to delikatne określenie, dlaczego nic się nie robi na ul. Browarnej przy torach tramwajowych. Dzielnica odcięta od komunikacji.
  • Są ogórki, teraz mamy szparagi; )
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    3
    mikmik(2014-01-10)
  • Jeżeli koszt takiego używanego wagonu jest tak atrakcyjny jak się mówi to nic prostszego jak kupić pozostałe zaplanowane wozy. Następnie w miarę możliwości sukcesywnie je remontować i wprowadzać do ruchu. Ponieważ inne miasta również mają chrapkę na tego typu rozwiązania. Czy na każdym kroku trzeba podpowiadać ludziom odpowiedzialnym co i jak mają robić. Zastanawiam się więc za co owi ludzie biorą co miesiąc kasę. Pozdrawiam serdecznie tych trzeźwo myślących i pozostałych.
  • no to teraz to mamy w Elblągu jak metro tylko ze nie podziemne
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    3
    najlepsz(2014-01-10)
  • Ciekawe ile ksiądz wziął $ za poświęcenie tramwaju?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9
    13
    dddds(2014-01-10)
  • Ogórki ładniejsze i bardziej futurystyczne ! te z tymi drzwiami przypominają te drewniaki co kiedyś jeździły :D
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    8
    ktoś44(2014-01-10)
  • Niemiec płakał jak sprzedawał :)
Reklama