Ograniczenie prędkości do 20 km/h i pierwszeństwo pieszych przed pojazdami – od 15 lipca cała starówka jest strefą zamieszkania w rozumieniu Kodeksu Drogowego, a wszystkie skrzyżowania to skrzyżowania dróg równorzędnych. Dziś na starówce montowano nowe oznakowanie. Zobacz plan Starego Miasta z nowym oznakowaniem.
Znak informujący o skrzyżowaniu dróg równorzędnych może być zaskoczeniem dla kierowców, bo wcześniej w Elblągu nie występował.
Przypomnijmy najważniejsze rozwiązania, które obowiązują teraz na starówce:
Na ul. Stary Rynek będzie obowiązywać zakaz ruchu, który nie dotyczy autobusów i pojazdów zaopatrzenia z możliwością postoju do 10 minut. Wjazd dla tych pojazdów będzie możliwy tylko od ul. Wigilijnej w kierunku Studziennej.
Wszystkie wjazdy na Stare Miasto (jest sześć takich wlotów) zostaną oznakowane jako „strefa zamieszkania”, co oznacza pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości pojazdów do 20 km/h i parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych, oraz „strefa skrzyżowań równorzędnych”, co z kolei oznacza pierwszeństwo dla jadących z prawej strony.
Ulice Mostowa i Rzeźnicka (do czasu przebudowy) będą drogami dwukierunkowymi, bez przejazdu przez ul. Stary Rynek (tzw. ulice ślepe). Po zakończeniu prac budowlanych na ul. Rzeźnickiej może zapaść decyzja o ewentualnej zmianie, tj. wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na odcinku Rzeźnicka – Mostowa.
Ul. Św. Ducha – od skrzyżowania z ul. Zamkową do Bulwaru Zygmunta Augusta – będzie drogą jednokierunkową z możliwością parkowania na jezdni.
Parking na placu przed przystanią wodną będzie przeznaczony tylko dla autobusów.
Ul. Studzienna – na odcinku od Garbary do przejazdu w kierunku Bednarskiej będzie jednokierunkowa z możliwością parkowania po lewej stronie, jak dotychczas; na pozostałym odcinku dwukierunkowa.
Na znakach B-39, które będą obowiązywały w obszarze Starego Miasta, umieszczono dwa znaki drogowe: znak ostrzegawczy A-5 „skrzyżowanie dróg, z których żadnej nie nadano pierwszeństwa”, co oznacza, że pojazd zbliżający się do skrzyżowania zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony skrzyżowania, oraz znak informacyjny D-40 „ strefa zamieszkania”.
Przypomnijmy najważniejsze rozwiązania, które obowiązują teraz na starówce:
Na ul. Stary Rynek będzie obowiązywać zakaz ruchu, który nie dotyczy autobusów i pojazdów zaopatrzenia z możliwością postoju do 10 minut. Wjazd dla tych pojazdów będzie możliwy tylko od ul. Wigilijnej w kierunku Studziennej.
Wszystkie wjazdy na Stare Miasto (jest sześć takich wlotów) zostaną oznakowane jako „strefa zamieszkania”, co oznacza pierwszeństwo pieszych przed pojazdami, ograniczenie prędkości pojazdów do 20 km/h i parkowanie tylko w miejscach wyznaczonych, oraz „strefa skrzyżowań równorzędnych”, co z kolei oznacza pierwszeństwo dla jadących z prawej strony.
Ulice Mostowa i Rzeźnicka (do czasu przebudowy) będą drogami dwukierunkowymi, bez przejazdu przez ul. Stary Rynek (tzw. ulice ślepe). Po zakończeniu prac budowlanych na ul. Rzeźnickiej może zapaść decyzja o ewentualnej zmianie, tj. wprowadzeniu ruchu jednokierunkowego na odcinku Rzeźnicka – Mostowa.
Ul. Św. Ducha – od skrzyżowania z ul. Zamkową do Bulwaru Zygmunta Augusta – będzie drogą jednokierunkową z możliwością parkowania na jezdni.
Parking na placu przed przystanią wodną będzie przeznaczony tylko dla autobusów.
Ul. Studzienna – na odcinku od Garbary do przejazdu w kierunku Bednarskiej będzie jednokierunkowa z możliwością parkowania po lewej stronie, jak dotychczas; na pozostałym odcinku dwukierunkowa.
Na znakach B-39, które będą obowiązywały w obszarze Starego Miasta, umieszczono dwa znaki drogowe: znak ostrzegawczy A-5 „skrzyżowanie dróg, z których żadnej nie nadano pierwszeństwa”, co oznacza, że pojazd zbliżający się do skrzyżowania zobowiązany jest ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony skrzyżowania, oraz znak informacyjny D-40 „ strefa zamieszkania”.
Znaki drogowe na starówce będą mniejsze niż zwykłe – zwykłe mają średnicę 80 cm, natomiast znaki na starówce mają średnicę 50 cm. Prawo o ruchu drogowym dopuszcza mniejsze znaki na obszarach staromiejskich, chodzi o walory wizualne takich miejsc.
Zobacz plan Starego Miasta z nowym oznakowaniem.
Piotr Derlukiewicz