Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 23-11-2017, imieniny Klemensa, Adeli
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

O lataniu naukowo

 
Elbląg, O lataniu naukowo Podczas spotkania wiele mówiono o historii lotnictwa w Elblągu (fot. WS)
Rek

- Rok 2012 jest szczególny, bo oprócz stulecia związków lotnictwa z Elblągiem, obchodzimy także 55-lecie naszego aeroklubu – mówił Cezary Orlikowski, Prezes Aeroklubu Elbląskiego podczas otwarcia wczorajszej (31 maja) konferencji pn. „III Elbląskie Biennale Lotnicze 100- lecie lotnictwa w Elblągu”.

Powszechnie uważa się, iż epoka latania rozpoczęła się od udanego lotu braci Wright w 1903 roku. Natomiast historia lotnictwa w Elblągu rozpoczyna się w sierpniu 1912 roku, kiedy to niemiecki „łowca rekordów” lotniczych Otto Stiefvatter wziął udział w zawodach, których trasa zaczynała się w Berlinie, a kończyła w Królewcu. Podczas wykonywania przelotu w samolocie zabrakło paliwa, tym samym pilot został zmuszony do lądowania awaryjnego w okolicach dzisiejszego aeroklubu w Elblągu. Wydarzenie to stało się impulsem do rozwoju lotnictwa elbląskiego. Natomiast Aeroklub Elbląski rozpoczął swoją działalność w roku 1957, jako filia Aeroklubu Gdańskiego, by w 1963 roku stać się samodzielną jednostką. Jest to stowarzyszenie, które od początku swojego istnienia jako swój główny cel obrało edukację oraz szkolenie w sportach lotniczych.
     Konferencja, która odbyła się w siedzibie Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej zainaugurowała obchody stulecia związków lotnictwa z Elblągiem. Jednym z wydarzeń powiązanych z uroczystościami będzie Międzynarodowy Zlot Pasjonatów Lotnictwa tzw. festyn lotniczy, podczas którego odbędzie się wiele atrakcji przygotowanych dla mieszkańców.
– Od dłuższego czasu władze miasta współpracują z Aeroklubem Elbląskim przy organizacji obchodów tego jubileuszu. 14 lipca na terenie Aeroklubu Elbląskiego odbędzie się festyn, który będzie się składał z dwóch części – mówił Rafał Gruchalski, dyrektor Departamentu Komunikacji Społecznej w Elblągu. – Pierwsza z nich będzie miała charakter pokazowy, lotniczy, powiązany z historią lotnictwa, a następnie odbędzie się część rozrywkowo – festynowa. Poza tym 1 lipca, w Ratuszu Staromiejskim, odbędzie się wernisaż wystawy, która zostanie sprowadzona z Muzeum Lotnictwa w Krakowie.
– Podczas obchodów będzie można zobaczyć Zespół Akrobacyjny „Biało- Czerwone Iskry”, samoloty i śmigłowce Straży Granicznej, wojsk lotniczych i marynarki wojennej, a także policji – zapowiadał Cezary Orlikowski, Prezes Aeroklubu Elbląskiego. – Poza tym planujemy zlot małych samolotów turystycznych oraz pokazy w takim zakresie, w jakim miały one miejsce dotychczas.
     Podczas konferencji prelegenci przedstawiali różne aspekty historyczne, ekonomiczne, ale także przyrodnicze związane z lotnictwem. Pojawił się również element dotyczący prognoz rozwoju lotniska w Elblągu.
– Ta konferencja ma również wymiar pragmatyczny, zwłaszcza w naszym mieście, które może mieć w przyszłości status miasta posiadającego lotnisko o charakterze lokalnym – mówił prezydent Elbląga Grzegorz Nowaczyk. – W strategii rozwoju społeczno- gospodarczego województwa warmińsko- mazurskiego lotnisko w Elblągu jest wśród trzech lotnisk lokalnych, dla których przewidziane jest wsparcie środkami Unii Europejskiej.

 


– W strategii rozwoju województwa, która obecnie jest aktualizowana, ujęte są trzy porty o charakterze lokalnym, w tym ten elbląski. Aktualnie mamy taką sytuację, w której Komisja Europejska dofinansowywała tylko i wyłącznie lotniska o charakterze regionalnym, na lotniska lokalne nie można było uzyskać żadnych środków finansowych – wyjaśniał Witold Wróblewski, członek Zarządu Województwa Warmińsko- Mazurskiego. – W związku z tym, że obecnie lotnisko lokalne nie może być bezpośrednio dofinansowane, powstał pewien pomysł gdzie tych funduszy szukać. W ubiegłym roku spotkałem się z przedstawicielami Aeroklubu Elbląskiego i zaproponowałem, by pomyśleć o innych programach transgranicznych, na przykład o Programie Współpracy Transgranicznej Litwa- Polska- Rosja, gdzie szczególne znaczenie miałoby położenie Elbląga. Jako, że w strategię rozwoju miasta Elbląga wpisane jest wybudowanie betonowego pasa na lotnisku, można by „połączyć siły” z obwodem kaliningradzkim, ale nie robić tego pod hasłem „budujemy lotnisko”, a potraktować to jako narzędzie do innych celów, na przykład związanych z rozwojem współpracy pomiędzy państwami.
– Niewątpliwie bardzo skrzętnie przyjrzymy się tym możliwościom, które przedstawił pan Witold Wróblewski. Będą miały tutaj swój udział trzy strony, a mianowicie władze miasta, aeroklub oraz władze województwa – wyjaśniał Cezary Orlikowski. – Trzeba rozważnie podejść do tych planów, bowiem należałoby zmodernizować infrastrukturę lotniska w zakresie, który jest przede wszystkim potrzebny aeroklubowi, aby mógł wypełniać swoją misję, ale także w takim, który potrzebny jest miastu i jego szeroko rozumianemu otoczeniu.
     Honorowy Patronat nad Konferencją objął Grzegorz Nowaczyk, prezydent Miasta Elbląga oraz prof. Zbigniew Walczyk, rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu.

Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • A moim zdaniem. .. wypada przed nazwiskiem Rektora Zbigniewa Walczyka, dopisać magiczne i krótkie "prof. "
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    paterek(2012-06-01)
  • Raczej nie zaistniała taka konieczność, profesorem czy rektorem jest na uczelni - powinno wystarczyć.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-01)
  • O!!! Edek Jaremczuk z mikrofonem!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ksamol(2012-06-01)
  • Prawdziwych lotników w Elblągu już prawie nie ma. A obecność na konferencji nielotów w garniturach raczej zwiastuje koniec lotniska niż jego rozwój. Dziwnym trafem lotnictwo w Elblągu ma prawie tyle lat co miejski szpital, i jest w podobnej jak on kondycji.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-02)
  • Bzdety, Rosjanie będą wsiadać w Kaliningradzie do samolotu i lądować na betonowym pasie elbląskiego lotniska. Następnie przejdą się piechotą przejściem pod torami a później tramwajem pojadą do Cerfura. W hipermarkecie zostawią kasiutę i z pełnymi torbami wrócą zadowoleni tą samą drogą do Kaliningradu. W t wszystkim pomoże im Unia Europejska dodając całe bzdura przedsięwzięcie. Napisałem prawie wniosek o taką dotację wymaga on tylko niewielkiej obróbki magistrackich urzędników. A tak za następne 100 lat to w miejscu obecnego lotniska będzie kosmodrom z którego będzie można polecieć na gdański kosmodrom im. L. Wałęsy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-06-02)
  • p. Cezary Orlikowski nie jest prezesem aeroklubu. Owszem lata szybowcami ale jest prorektorem a nie prezesem; -)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    hihi(2012-06-03)
  • Prof. dr hab. inż. Zbigniew Walczyk Pani Marto, proszę zwracać na to uwagę!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Jacek Lakorski(2012-06-04)
  • Tytułów naukowych w prasie codziennej nie stosuje się, chyba, że chcę się podkreślić, że jest to specjalista. Odsyłam do literatury fachowej. Cezary Orlikowski oprócz tego, że jest prorektorem jest także prezesem AE. Zanim cokolwiek się napisze wystarczy uruchomić google :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Ailatan(2012-07-15)
Reklama