UWAGA!

Obyśmy byli dumni z przekopu (śladem publikacji)

 Elbląg, (wizualizacja Urząd Morski w Gdyni)
(wizualizacja Urząd Morski w Gdyni)

Przeczytałem z uwagą komentarz redakcji portE.pl nt. przekopu Mierzei Wiślanej pt. "Na pasku Kremla (w żadnym trybie)" i muszę stwierdzić, że się z redaktorem Gęsickim kompletnie tu nie zgadzam. Ba, wyjaśnię nawet dlaczego PiS (na równi z Platformą) uważam za skończonych szkodników Polski, ale akurat jeżeli chodzi o przekop Mierzei, to trzeba zauważyć, że jest to pomysł dla naszego regionu bardzo dobry (nie jest to nota bene pomysł ich, gwoli ścisłości, skorzystali bowiem - tradycyjnie - z koncepcji wypracowanych przez mądrzejszych od nich), do tego jest on korzystny dla Elbląga z kilku przyczyn.

Po pierwsze, inwestycje infrastrukturalne i rozwojowe robi się nie po to, że mają się one w try-miga zwrócić, ale po to, że są one impulsem rozwojowym dla całego regionu, tu: nadzalewowego. Dają bowiem szansę na rozwój zarówno portu w Elblągu, portów i ośrodków dokoła całego akwenu, ale również dlatego, że stwarzają szansą ściągnięcia tu inwestorów chętnych do robienia biznesu właśnie dzięki niemu. Bez przekopu zostajemy w miejscu, w którym jesteśmy w tej chwili, czyli w prowincjonalnym, wyludniającym się miasteczku woj. szuwarowo-bagiennego, jak piszą czasem internauci.
       Po drugie, przekop da pracę zarówno mieszkańcom okolicznych gmin, jak również będzie impulsem rozwojowym dla Elbląga - o przyczynach można by długo, dość powiedzieć, że bez niego cała żegluga turystyczna okołobałtycka przechodzi nam koło nosa.
       Po trzecie, inwestycja ta będzie atrakcją turystyczną samą w sobie - każdy będzie chciał bowiem zobaczyć na własne oczy budowlę, którą PiS tak koncertowo, za przeproszeniem, "spieprzył", ew. tak fantastycznie doprowadził do, hehe, końca. W końcu mówi już o niej od lat cały kraj, czy trzeba lepszej reklamy dla turystycznego punktu na mapie?
       Po czwarte, inwestycja ta wbrew pozorom nie jest wcale tak bardzo droga - proszę sobie przypomnieć, ile kosztowały nas w większości bezużyteczne dziś i wysoko przepłacone stadiony wybudowane na Euro 2012, które za życia naszego, a najpewniej także naszych wnuków, nie mają szansy się zbilansować - krytyków ich budowy jakoś dziś nie słychać.
       Po piąte, większość inwestycji centralnych jest kierowana od lat wyłącznie do kilku dużych ośrodków metropolitalnych, miasta zaś takie jak Elbląg są zostawiane samym sobie i nikogo nie interesuje, poza kilkoma marudnymi socjologami, że pogrążają się one w zapaści, a ich mieszkańcy emigrują z nich na potęgę. Inwestycja regionalna tego rodzaju jest jednym ze sposobów na zatrzymanie tego niekorzystnego trendu.
       Po szóste wreszcie, port elbląski nie ma być konkurencją dla portów trójmiejskich, ale ich dopełnieniem, tym bardziej, że linie kolejowe z Trójmiasta już dziś są zapchane i mało przejezdne (o powodach również można by długo) - udrożnienie ich i stworzenie nowoczesnej magistrali kolejowej w mieście tak zagęszczonym jak Gdańsk, to inwestycja rzędu wielu miliardów złotych. Co jest wobec tego rozsądniejszym i bardziej ekonomicznym pomysłem? Do tego znów wraca kwestia inwestowania centralnego wyłącznie punktowego, co jest działaniem szkodliwym i społecznie i gospodarczo dla kraju, tu również dla naszego miasta.
       Kończąc - obecny rząd i PiS można i należy krytykować za wiele rzeczy, ale akurat w kwestii przekopu rozważyć należałoby argumenty przede wszystkim rozumowe i przyszłościowe, a nie tylko kampanijno-propagandowe. Przypomnę tylko, że mądrzy Chińczycy planują i inwestują z wyprzedzeniem na całe dekady, u nas zaś myśli się tylko w kategorii najbliższych wyborów oraz dostępu do żłoba na kolejną kadencję.
       Uważam, że najwyższy czas to zmienić i umożliwić dokończenie tego pożytecznego w mojej opinii projektu, nawet jeśli miałoby odtrąbić na jej zwieńczeniu swój sukces reakcyjne Prawo i Sprawiedliwość. Nawiasem mówiąc, to osobiście jestem przekonany, że to akurat nie oni będą tę sprawę finalizować, ale jest to dziś naturalnie pieśń przyszłości, której pierwsze takty usłyszymy już najbliższej jesieni. Nie zmienia to faktu, że przekop Elblągowi przyda się jak, nie przymierzając, ongiś Gdynia przedwojennej Rzeczpospolitej. Obyśmy za kilka lat byli równie dumni z tej inwestycji.
      
Robert Koliński

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Brawo Ty.
  • Zmieniła się wasza polityka w zakresie publikowania zdania publicystów? Kiedyś żądaliście kilkuset cebulionów za publikację, a tutaj za darmo publikujecie osobę która na jesienie będzie pchała się do miejskiego koryta?
  • A moim zdaniem powinniśmy powrócić do międzywojennego planu osuszenia części Zalewu. Nowe żyzne tereny rolne, a brzegiem można puścić drogę podwyższonej przepustowości do Mierzei.
  • Bzdury pan piszesz. .. i to bezmyślne. Kto zapewni że ten przekop w czasie sztormów nie zaleje słoną wodą zalewu tak, że wszystko co słodkowodne zginie? Pisze pan o pracy. .na czas budowy tak a co dalej? Fajnie wsiadam w Gańsku na statek i do Elbląga. .coś się chyba nie tak od upałów zrobiło. Stadiony owszem krytykowaliśmy i co stoją bez szkody dla środowiska. .. a taki przekop. .ruina środowiska na setki lat. Ale pan to pewnie z tych co to trawę wyciąć, drzewa wyciąć. .. zalać betonem. .. przykryć folią. .. Tylko proszę mi powiedzieć dlaczego w pogodny dzień jedzie pan na łono natury? proszę pozamykać okna drzwi i kisić się w swoim mieszkaniu
  • Panie Koliński ! Jeżeli jest Pan człowiekiem biznesu, to może Pan np. z Wójcikiem, ABB. .. .i partia PiS, tu się kończy lista ew. beneficjentów, wybudować za swoje przekop ( to tylko 2 miliardy z uwzględnieniem inwestycji towarzyszących ) i na swoje ryzyko, a nie za pieniądze podatników. .. Musi Pan zakładać że dzisiaj inwestycje bez biznes planu w żadnym banku nie dostaną kredytu. Zostaną zabrane z NBP ( który już zdycha) ZUS i funduszy obywateli. Proszę nie zapominać, że ten cud inwestycyjny ma utrzymać potem województwo i biedny Elbląg. .. mamy już taki cud. .. Kanał Elbląski, jako inwestycja która też powstała o błędne założenia i dzisiaj jest tylko ciekawostką turystyczną, jak piramidy. .. przekop ma szansę zostać pomnikiem nieracjonalnego finansowo przedsięwzięcia. My potrafiliśmy przez rok wytoczyć koła zębatego, cud techniki z XIX stanął. .. .!!! Proszę o komentarz. Amen.
  • @wadera - Nie pij tyle.
  • I to jest miś na miarę naszych możliwości. Tylko kasa na przekop pójdzie z naszych podatków. Autor pisze o zatłoczonych liniach kolejowych (pierwszy raz coś takiego słyszę) ale zapomina o tym że S7 będzie w tym roku skończona i w 40 minut TIR z Gdańska będzie na obwodnicy Elbląga. Kto zainwestuje miliardy w Elbląski port (obecnie to jakaś porażka)? Kto zainwestuje w coroczne pogłębianie toru wodnego? Kto zacznie inwestować w małe kontenerowe skoro te duże nie wpłyną nigdy do takiego portu jaki mamy? Przynajmniej odniesiemy kolejne moralne zwycięstwo woli nad rozumem.
  • @wadera - Historycznie Mierzeja jest dość świeżym tworem, międzyczasie wyrwano Zalewowi kilkadziesiąt tysięcy hektarów które są obecnie terenami rolnymi. Biedne żabki i ptaszki sobie poradzą, a woda w Bałtyku nie jest taka słona. Cofki od strony Cieśniny Piławskiej nie takie ilości wody w Zalew pompują.
  • Przestańcie pier.. głupoty. tylko bierzcie szpadle w dłoń i idzcie kopać!! na miejscu akczynskiego aresztowalbym KODziarstwo ktore wystaje z wcisla pod sądami, ubrał w pasiaki, pobudował baraki w skowronkach i kazał kopać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    31
    26
    turban(2018-07-10)
  • Już Niemcy chcieli przekop zrobić, tylko wtedy nie było stada ekologów i biurokracji UE przed którą trzeba by się tłumaczyć.
  • admin "Po pierwsze, inwestycje infrastrukturalne i rozwojowe robi się nie po to, że mają się one w try-miga zwrócić". Uff ulżyło mi, teraz już nie mam nic przeciwko dalszemu inwestowaniu w lotnisko w Radomiu, a nawet jestem za wybudowaniem podobnego w Elblągu jako uzupełnienie przekopu. Skoro linie kolejowe się zapychają, to będziemy statkami dowozić pasażerów z Jastarni przez przekop na nasze lotnisko. To podniesie koszty tylko o jakieś 20 proc. ale cała inwestycja zaczyna nabierać biznesowego sensu. Kto wie, może za sto lat pod Elblągiem zostaną odkryte złoża węgla i wtedy przekop umożliwi jego transport, a pan Koliński powie "a nie mówiłem". No a że ciągle brak kasy na odwiert we Fromborku i pogłębienie toru wodnego do Nowej Pasłęki to pryszcz. Ich mieszkańcom można kupić na pocieszenie lornetki, żeby mogli podziwiać jak statki śmigają stadami przez przekop.
  • Po treści wypowiedzi widać, że jest Pan już leśnym zramolałym dziadem. ABB w Elblągu to już raczej traci myszka. A Kanal Elblaski, czyli de facto Oberkandzki, wybudowany w latach 60 XIXw, na swoje już zarobił. Polecam, ciepłe kapcie, spacery i broń boże alkoholu.
Reklama