Za „Akcję Zimową”, czyli m.in. zimowe utrzymanie ulic i chodników w mieście, odpowiada Departament Rozwoju, Inwestycji i Dróg Urzędu Miejskiego. Utrzymaniem w dobrym stanie elbląskich ulic i chodników zajmuje się Skanska S.A. Oddział PUDiZ w Gutkowie. Ale są też tereny spółdzielni mieszkaniowych i prywatnych właścicieli, którzy odpowiadają za ich odśnieżanie.
Wykonawca zobowiązany jest do odśnieżenia jezdni zaliczonych do I kolejności zimowego utrzymania w czasie do trzech godzin od momentu ustania opadów śniegu i dwóch godzin od stwierdzenia wystąpienia zjawiska atmosferycznych powodujących śliskość, czyli lodowicy i gołoledzi. Czas odśnieżania jezdni zaliczonych do II kolejności odśnieżania i likwidacji śliskości zimowej nie może przekraczać sześciu godzin od ustania opadów śniegu lub wystąpienia zjawisk powodujących śliskość.
Natomiast czas odśnieżania i likwidowania śliskości na chodnikach zaliczonych do I kolejności zimowego utrzymania nie może przekroczyć trzech godzin od chwili ustania opadów śniegu lub wystąpienia zjawisk atmosferycznych: gołoledzi, ślizgawicy, lodowicy, śliskości śniegowej i pośniegowej. Chodniki zaliczone do II kolejności odśnieżania mają być odśnieżone w czasie sześciu godzin od chwili ustania opadów śniegu.
Wszystkie pojazdy odśnieżające jezdnie i chodniki będą oznakowane.
Skanska S.A. Oddział PUDiZ w Gutkowie uruchomił punkt informacyjno-dyspozycyjny z całodobowymi dyżurami telefonicznymi: 89 757 97 60 i 797 229 315.
Nie tylko Urząd Miejski
„Akcję zima” prowadzić będą również właściciele, użytkownicy wieczyści i zarządcy nieruchomości, m.in. spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe.
Za egzekwowanie obowiązków zimowego utrzymania przez wszystkich właścicieli nieruchomości odpowiedzialna jest Straż Miejska. Straż Miejska przyjmuje także interwencje dotyczące niewywiązywania się właścicieli nieruchomości z obowiązków w zakresie zimowego utrzymania i prowadzi postępowania wyjaśniające.
Za uprzątnięcie błota, piachu, śniegu i lodu oraz innych zanieczyszczeń z chodników miejskich położonych wzdłuż nieruchomości – niezależnie, czy to jest nieruchomość gruntowa, czy budynek – odpowiadają właściciele tych nieruchomości (to znaczy właściciele, współwłaściciele, użytkownicy wieczyści, jednostki organizacyjne, osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną oraz inne podmioty władające nieruchomością). Obowiązek taki nakłada na właścicieli ustawa z 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2012 r., poz. 391 j.t.).
Nawet w przypadku, gdy Skanska udrażnia i częściowo odśnieża chodniki (zwłaszcza na głównych ciągach komunikacyjnych), nie zwalnia to właścicieli z obowiązku systematycznego odśnieżania i usuwania śliskości.
Wszelkie uwagi należy zgłaszać do Straży Miejskiej, tel. 55 239 30 34. Mieszkańcy mogą również kontaktować się z osobą sprawującą nadzór i kontrolę nad przebiegiem „akcji zima”ze strony Miasta i zgłaszać swoje uwagi oraz wnioski pod numerem telefonu 55 239 32 95.