UWAGA!

Pociąg donikąd

Wczoraj, po licznych protestach mieszkańców całego regionu, powróciła część zlikwidowanych w grudniu ubiegłego roku połączeń kolejowych. Problem cięć w rozkładach PKP pozostaje jednak aktualny.

Chociaż najnowszy rozkład jazdy PKP obowiązuje od prawie dwóch miesięcy, to wielu podróżnych wciąż nie może przejść do porządku dziennego nad kolejnymi w ostatnich latach poważnymi cięciami połączeń.
     - Jest znacznie mniej pociągów i kursują w dziwnych godzinach - usłyszeliśmy na elbląskim dworcu. - Mieszkam w Ząbrowie i do pociągu do Elbląga wsiadam w Fiszewie. Niestety zatrzymuje się tam coraz mniej pociągów. Pisaliśmy petycje, ale to nic nie daje.
     Nowy rozkład zmniejszył liczbę pociągów m.in. na uczęszczanej trasie Elbląg - Gdańsk. Oznacza to kłopoty m.in. z dojazdem do Malborka, którzy jest dużym węzłem kolejowym i miejscem przesiadek, ale problemy z codziennymi dojazdami do szkół i pracy. Jeszcze w grudniu ub. roku w sprawie likwidacji połączeń prezydent Elbląga Henryk Słonina wysłał do marszałka protest. Po licznych protestach także z innych części regionu, PKP postanowiło, że przywróci część zlikwidowanych połączeń, ale problem istnieje - i to nie od dziś.
     - Nie ma podstaw, by mówić o marginalizacji Elbląga - zapewnia tymczasem szef departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim, Andrzej Bober i jakby na pocieszenie dodaje, że w podobnej do elblążan sytuacji są także mieszkańcy okolic Iławy, Działdowa czy Ełku.
     
     Władza nie czyni
     - Decyzje o likwidacji połączeń kolejowych to nie zagrywki polityczne, ale kwestia braku pieniędzy i frekwencji w pociągach - przekonuje dyrektor Bober. - Poza tym problem jest bardziej złożony, niż to się wielu osobom wydaje. Chodzi m.in. o to, że część pojazdów kolejowych jeździ na oleju napędowym, który tak jak paliwo jest obciążony podatkiem akcyzowym. Niestety nawet część tego podatku nie wraca na modernizację torów, tylko idzie na finansowanie remontów dróg. Prosimy więc o wyrozumiałość i cierpliwość, tym bardziej, że przewidujemy zakup kolejnych autobusów szynowych.
     - Być może w polskim transporcie kolejowym sytuacja jest patowa, ale niszę, jaka powstaje w wyniku likwidacji części połączeń można zapełnić - twierdzi specjalista od spraw transportu, ekonomista i elblążanin prof. Krzysztof Luks.
     Zdaniem profesora, reforma na kolei zostanie - prędzej czy później – dokonana.
     - Najgłupszy urzędnik i najbardziej zaciekły związkowiec nie jest w stanie zatrzymać procesów gospodarczych - tłumaczy profesor Luks. - W Elblągu i całym regionie jest miejsce dla prywatnych przewoźników, problem tylko w tym, aby umożliwiono im przejściowe lub nawet trwałe wypełnienie luki, jaka wystąpi w transporcie kolejowym. Oznacza to, że władze lokalne i regionalne powinny wyjść naprzeciw i wspierać inicjatywy zmierzające do uruchamiania takich czy innych połączeń komunikacyjnych, ale tego – jak wiadomo – władza nie czyni.
     Krzysztof Olejnik, dyrektor do spraw przewozów elbląskiego PKS-u, twierdzi, że jego firma dostrzega lukę, jaką tworzy PKP, ale chyba na razie działań, aby tę lukę zapełnić, nie dostrzegli... pasażerowie.
     
     Nawyki górą?
     - Chcieliśmy np. uruchomić połączenie z Elbląga do Tczewa, ponieważ właśnie na tym odcinku PKP zawiesiła sporo kursów, okazało się jednak, że przez tydzień ani jedna osoba nie była tym zainteresowana – wyznaje Krzysztof Olejnik.
     Być może informacja i reklama nowej oferty PKS-u były niewystarczające, być może również samym pasażerom często trudno jest zrezygnować ze swoich przyzwyczajeń i zamiast iść do konkurencji zdenerwowani stoją na dworcowym peronie. Inna sprawa, że Elbląg wciąż nie doczekał się konkurencyjnych wobec wielkich przewoźników - PKP i PKS - niewielkich firm transportowych.
     - Miastem, od którego Elbląg mógłby się uczyć, jest np. Kraków – podpowiada profesor Luks. – Ogromna ilość busów oferuje dojazd do każdego punktu miasta i regionu. Ze względu na rozproszoną sieć osadniczą województwo warmińsko - mazurskie jest szczególnie podatne na takie połączenia.
SZ

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • Co do autobusu Elbląg --> Tczew: paręnaście osób dojeżdżajacych rano do Malborka byłoby nim zainteresowanych. Jeżeli jednak p. Olejnik nie powiedział o tym autobusie podległej sobie (chyba) pani z informacji PKS i nic ona o tym autobusie nie wiedziała (autentyk) to trudno się dziwić .....
  • A SKM sobie z tego nic nie robi i ostatnio uruchomiła 4 dodatkowe połączenia z Elblągiem. W końcu można spokojnie dojechać do Warszawy Interregionem via Malbork nie czekając godzinami na dworcu :-)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    Francuz(2005-02-08)
  • Ja mam pomysł co zrobić by PKP miało mniejsze koszty pomijając likwidację połączeń. Oszczędności znajdą się min. w ogrzewaniu!!!!! Do tej pory jadąc pociągiem najlepiej byłoby zaopatrzyć się w koszulkę na krótki rękaw, gdyż ogrzewanie naszych pociągów jest bardzo dobre.....ale na sybir. DO WŁADZ PKP: szukajcie rozwiązania, które pomoże waszym klientom a nie utrudni życie, jeżeli my jeżdżący stracimy to Wy tym bardziej
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    TommyKy(2005-02-08)
  • niech ten czlowiek z wioski olimpijskiej od razu sie poda do dymisji zanim go ktos nastepny tak znienawidzi jak ja: k.rwa przeciez koles kpi w zywe oczy sobie ze 126000 ludzi!! niech moze sobie zakpi ze 171000 w wiosce?? porownanie do jakichs miescin z okolic azji to OBRAZA za ktora nalezaloby goscia przed sad postawic, najlepiej w Elblagu zeby musial przyjechac pociagiem do Nas
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    desperat(2005-02-08)
  • SPROSTOWANIE do powyzszego!!!! przepraszam, ale Elblag ma: 128265 mieszkancow (zrodlo: www1.stat.gov.pl wioska olimpijska: 167592 wiesniakow(zrodlo: www1.stat.gov.pl a miesciny wraz z calymi swoimi powiatami!! z okolic azji: 90377 ludkow w powiecie ilawskim (razem z miescina) oraz 84423 ludkow w powiecie elckim (razem z miescina)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    desperat(2005-02-08)
  • mysle rowniez ze poprzez bardzo CELOWE sformulowanie : "...Nie ma podstaw, by mówić o marginalizacji Elbląga - zapewnia tymczasem szef departamentu infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim, Andrzej Bober i jakby na pocieszenie dodaje, że w podobnej do elblążan sytuacji są także mieszkańcy okolic Iławy, Działdowa czy Ełku..." obraza nasza inteligencje, poprzez pseudo zapewnienia o braku marginalizacji poprzez porownania do .... do czego wlasnie? do miasteczek ktore osiagniecie poziomu marginesu uwazaja za sukces, dla ktorych jest to gorna granica mozliwosci? no tak mnie nosi ze mysle jak tu kolesiowi wytoczyc proces, za negatywny wplyw na moje zdrowie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    desperat(2005-02-08)
  • Już było coś o PKP na PortEl-u. Jednak młody PiS działa akywnie i przynosi efekty... www.portel.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    szperacz(2005-02-09)
  • To ja się bede powtarzał. ---------I nie wiem, jakich rozmiarów klątwy i zaklęcia byłyby skierowane do PKP nic to nie da, bo to organizm po śmierci klinicznej i do tej biologicznej zdąża nieuchronnymi krokami. Z grupą elblążan na początku nowego wieku próbowałem parę razy coś uczynić dla Kolei Nadzalewowej z miernym dość skutkiem - jak widać. Kolej ma o wiele większe problemy niż paraliż jakiś małych połączeń regionalnych a samorządowy wszystkich szczebli czynią ruchy pozorne (podobne do posuwisto-zwrotnych w stosunku do stołków) i nie mają żadnej koncepcji rozwiązania problemu komunikacji lokalnej i regionalnej, wydając przy tym w sposób nie kontrolowany (zastanawiam się w takim razie, jaki?) kolejne pozwolenia na przewozy samochodowe. Pojęcie taniej i logistycznej komunikacji powszechnej w naszym kraju jest pojęciem nie znanym. Czas by był już odpowiedni, aby się z tego letargu i dziwnego stanu niemocy twórczej obudzić – nieprawdaż?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    AborygenMiejscowy(2005-02-09)
  • A ja uważam, że nowy rozkład jest dobry. Są 23 pary pociągów między Elblągiem a Malborkiem, skomunikowania w Malborku są w dużej mierze wygodne czasowo. Można by się jeszcze dopytywać o połączenie z Malborka do Elbląga ok. godz. 18:00 i w drugą stronę ok. 22:00, ale nie wymagajmy od PKP bycia św. Mikołajem. PS. Dobrze jest teraz jeździć SKM-kami, bo są trochę tańsze od całej reszty.
  • za te nowe polaczenie do Elblaga SKM-ki polecial jej szef, mial jeszcze w planie polaczenia Gdansk-Ilawa ale juz nie da rady, zwiazkowcy protestuja a PKP jest wlascicielem SKM i Pana prezesa odwolala zeby nie robic sobie wewnetrznej konkurecji. Pisali o tym w gazetach i mowili w radio... Takie to mamy PKP, upolitycznione i uzwiazkowione do tego stopnia ze nawet jak jest jakis pomysl na lepsze funkcjonowanie to sie tego nie da wprowadzic
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    qwerty(2005-02-09)
  • WIECIE DLACZEGO NIEMA POLANCZEN BO olsztynska wies MA KLOPOTY ZAMKNELI STOMIL ZAKLADY UPADAJA ...WIERZOWCE W LESIE SIE ROZSYPUJA...KTO ICH CHCE ELBLAG NAPEWNO NIEEEEEEEEEEE..........................
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ELBLAZANIN(2005-02-09)
Reklama