UWAGA!

Polityka wokół kolei nadzalewowej

 Elbląg, Kolej nadzalewowa w konkursie Fotka Miesiąca - lipiec 2012.
Kolej nadzalewowa w konkursie Fotka Miesiąca - lipiec 2012. Fot. Piotr Cieśliński

Czy Rada Miejska w Elblągu podejmie temat reaktywacji Kolei Nadzalewowej? Stanowisko w tej sprawie przygotowali na ostatnią sesję radni PiS, ale koalicja rządząca miastem przesunęła głosowanie w tej sprawie o kilka tygodni.

Kolej Nadzalewowa po raz pierwszy została zamknięta w 2006 roku, w latach 2010-2013 udało się ją reaktywować samorządowi wojewódzkiemu i gminom jako atrakcję turystyczną. Później już jednak nie wszyscy chcieli partycypować w kosztach połączeń i do dzisiaj po torach między Elblągiem Zdrój a Braniewem nic już nie jeździ, nawet drezyny zakupione przez gminę Tolkmicko. I jeździć nie może, bo Polskie Linie Kolejowe w 2014 roku wyłączyły tę linię z eksploatacji.
       W ostatnim czasie uchwałę w sprawie reaktywacji kolei nadzalewowej próbowali przegłosować w Sejmiku Województwa radni PiS, ale rządząca koalicja PO-PSL odrzuciła ją w głosowaniu, tłumacząc że władze regionu chcą sprawę potraktować kompleksowo i zabiegać w rządzie o sfinansowanie reaktywacji pięciu linii, nie tylko nadzalewowej. Marszałek Gustaw Marek Brzezin twierdził, że toczą się w tej sprawie rozmowy z rządem.
       Podobny scenariusz zrealizował się podczas ostatniej sesji Rady Miejskiej w Elblągu. Stanowisko w sprawie reaktywacji Kolei Nadzalewowej przygotowali radni PiS, wnioskują by cała Rada przyjęła je w głosowaniu jako uchwałę.
      
       Co było w projekcie uchwały?
      
W projekcie uchwały przygotowanym przez klub PiS czytamy:
       „W związku z opublikowanymi przez Ministerstwo Infrastruktury założeniami Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej, nazywanego Programem Kolej Plus oraz na podstawie § 10 ust. 2 Statutu Miasta Elbląga, Rada Miejska apeluje o ujęcie w ramach wyżej wymienionego programu przedsięwzięcia polegającego na rewitalizacji Kolei Nadzalewowej i przywrócenia połączeń kolejowych na trasie Elbląg – Braniewo w ramach programu Kolej Plus. 
       Od momentu powstania Kolej Nadzalewowa stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej, łącząc dwa większe miasta (Elbląg i Braniewo). Wznowienie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej daje możliwości stworzenia ciekawych opcji transportowych do Braniewa, Tolkmicka czy Fromborka. Taka organizacja transportu służyłaby także ożywieniu miasteczek i miejscowości nad Zalewem Wiślanym. Przywrócenie połączeń na trasie Kolei Nadzalewowej: Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo dzięki wykorzystaniu rządowego Programu „Kolej Plus” będzie także komplementarne z rządowym projektem przekopu Mierzei Wiślanej. Kanał żeglugowy ma doprowadzić do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski, szczególnie miasta Elbląga, powiatu elbląskiego oraz braniewskiego.
       Rada Miejska apeluje do Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego o opracowanie Studiów Wykonalności dla wyżej wymienionej inwestycji i traktowanie jej w sposób priorytetowy. Przygotowanie analiz umożliwi opracowanie dokumentacji projektowej i wykonawczej jeszcze w obecnej perspektywie unijnej i pozwoli na realizację prac w nowej perspektywie niezwłocznie po zabezpieczeniu źródeł finansowania w odpowiednich programach operacyjnych”.
      
       Spory proceduralne
      
Rada Miejska nie przegłosowała jednak tego projektu. Głosami radny Koalicji Obywatelskiej i KWW Witolda Wróblewskiego został on po długiej dyskusji wycofany z porządku obrad. Dlaczego? - Nie mieliśmy okazji zapoznać się wcześniej z treścią tego stanowiska, by wprowadzić ewentualne poprawki. Chcielibyśmy też wiedzieć, czy marszałek coś w tej sprawie już robi, czy jest powołany może jakiś zespół – argumentował Michał Missan, szef klubu radnych Koalicji Obywatelskiej.
       - Myślę, że wszyscy jesteśmy za reaktywacją kolei nadzalewowej. To dość pilna sprawa, by zawalczyć o środki z programu Kolej Plus na ten cel. Treść stanowiska przecież możemy doprecyzować podczas obrad. Czy przekładanie tej sprawy nie sprawi, że będzie potem za późno na reakcję? - mówił Marek Pruszak, radny PiS.
       - Wczoraj był Konwent Seniorów, nie było mowy o tym stanowisku. Dzisiaj można było rozłożyć je przed sesją na stołach radnych, byśmy mogli nad tym dyskutować – zwraca uwagę radnym PiS Antoni Czyżyk, przewodniczący Rady Miejskiej.
       - Treść stanowiska powstała w środę po południu. Nie jest to zabronione, by dzisiaj nad nim procedować – odpowiadała Jolanta Lisewska, radna PiS.
       W efekcie pod koniec sesji Rady Miejskiej 16 radnych (KO i KWW Witolda Wróblewskiego) zagłosowało za odroczeniem głosowania w tej sprawie do kolejnych obrad 18 kwietnia.
      
RG

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Temat kolei nadzalewowej jest istotny dla PiS i tak zwanych zwykłych obywateli więc juz z definicji nie jest ważny dla obecnej większości w Radzie Miasta. Ale ściemniasz że jest inaczej .
  • hahaha brak 100 tys zł na odbudowę szlaku czerwonego w Bażantarni a tu. .. potrzebne miliony. Jak to było w Ranczu : polityk jest tylko od obietnic a nie od realizacji tych obietnic.
  • Kolej przekazać w użyczenie /99 lat/ Concordii.
  • @hamulcowy - Ogarnij się, reaktywacja kolei nie ma związku z budżetem miejskim. Wymaga też nieco więcej inicjatywy niż zorganizowanie przetargu na remont targowiska, więc jest problemem.
  • Uruchomić kolej bo to coś pięknego !!!!!!!!
  • Polityka jest tu prosta , olsztyn ma swojego słupa,nie muszą dzielić się po równo, słup z ekipą cicho siedzą,a miasto Elbląg z każdym dniem coraz bardziej staje się prowincją bez żadnej wizji rozwoju turystycznego i gospodarczego.....
  • Pora najwyższa, aby do tematu kolejki podejść poważnie, po gospodarsku. Każdy mądry gospodarz już dawno byłby uczynił wszystko, aby kolejkę uruchomić. Zwłaszcza mając za sobą poszczególne gminy. A koroną w tym wszystkim jest Frombork, nie ujmując nic innym. Ale, jak znam życie na gadce się skończy i do następnego razu.
  • Jaki gospodarz terenu taka polityka,najlepsza trasa kolejowa turystycznie i zamknięta,a i po przekopie też by się przydałado przewozu towarowego
  • Czas by wreszcie może ręcznie tłumaczyć tępym politykom. P O i PSL tak dziękuję Elblazanom za że głosowali na nich.spadajcie i tyle.
  • Nie mam pojęcia w co gra KO? Przecież tym tematem nie jest zainteresowany prezydent i to tylko dlatego? Myślałem że radni z KO są wsłuchani w głosy elblążan. Kolej Nadzalewowa byłaby częścią produktu turystycznego naszego regionu, czyż nie widać że KWW całkowicie ma nadzór nad koalicjantem? To po co nam taka koalicja w RM?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    22
    3
    wicia(2019-04-03)
  • A przepraszam, kto rządzi w Sejmiku? PO i PLS, oni blokująca wszystkie inwestycje. Niestety, sami sobie wybraliśmy takich "przedstawicieli".
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    19
    3
    rolio(2019-04-03)
  • Ludzie! Albo chcecie +500, 13stek emerytalnych itp, itd, albo nowoczesnej infrastruktury za grube miliardy! Żadnego Państwa świata nie stać na taki wielki socjal i gigantyczne inwestycje jednocześnie.
Reklama