UWAGA!

Polska w systemie europejskich dróg wodnych

 Elbląg, Jerzy Wcisła,
Jerzy Wcisła, fot. WS (arch. portEl.pl)

Przy Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju powołano zespół, który ma zająć sie procedurą przystąpienia Polski do systemu europejskich śródlądowych dróg wodnych. Jerzy Wcisła, dyrektor elbląskiego Biura Regionalnego został jego członkiem.

Idea systemu głównych europejskich dróg wodnych powstała w 1996 roku. W tym roku powstała koncepcja utworzenia sieci międzynarodowych dróg wodnych o długości ponad 27 tys. km, które sukcesywnie będą przejmowały transport głównie z dróg kołowych. W sieci ujęto trzy szlaki wodne przebiegające częściowo przez Polskę: Międzynarodową Drogę Wodną E30 (Odra od Szczecina, połączona z Dunajem), E 40 (Wisła z Gdańska do Warszawy i dalej do Dniepru i Morza Czarnego) oraz E 70 (połączenie portów znad Morza Północnego – Rotterdam i Antwerpia z Berlinem, Zalewem Wiślanym, Kaliningradem i Kłajpedą).
       Dla rewitalizacji tego ostatniego szlaku w 2007 roku powołano zespół, którego współzałożycielem był Jerzy Wcisła. – To dzisiaj jedyna droga wodna w Polsce, która ma strategię rewitalizacji i to przyjętą przez Rząd RP – mówi Jerzy Wcisła. W 2013 roku podczas Sejmiku Żeglugi Śródlądowej w Elblągu podpisano podobne porozumienie w sprawie MDW E40.
       - W obydwa przedsięwzięcia zaangażowanych jest dzisiaj siedem województw. Stanowimy silną grupę lobbującą na rzecz rozwoju dróg wodnych w Polsce. M.in. fakt podjęcia tematu podpisania przez Polskę Konwencji AGN wyszedł z naszego środowiska. Kilkakrotnie w tej sprawie byliśmy w Brukseli – informuje Jerzy Wcisła.
       Efektem prac jest m.in. Program Pętla Żuławska, w ramach, którego powstały inwestycje o wartości ok. 90 mln zł oraz sieć marin turystycznych wzdłuż MDW E70, z których chce korzystać firma Kuhnle Tours, właściciel bazy łodzi motorowych utworzonej w Elblągu w 2013 roku.
       Zdaniem Jerzego Wcisły podpisanie przez Polskę Konwencji AGN i przystąpienie do odbudowy transportu rzecznego ma kapitalne znacznie dla rozwoju portu morskiego w Elblągu. – Uzasadnienie ekonomiczne dla istnienia portu elbląskiego ściśle wiąże się z wprowadzeniem transportu na Wisłę, która jest elementem dwóch międzynarodowych dróg wodnych. Należy jednak mieć świadomość, że mówimy o podjęciu działań, które wymagają nie tylko decyzji werbalnych, ale i znalezienia źródeł sfinansowania. Nie koniecznie wszystkie muszą być związane z budżetami Polski, regionu, miasta czy nawet Unii Europejskiej. I – mam nadzieję, – że szybko te tematy staną się przedmiotem naszych działań, a nie przekonywania się, czy przeniesienie transportu na rzeki i kanały ma sens – mówi J. Wcisła.
      
      
Jolanta Małkowska, Biuro Regionalne Urzędu Marszałkowskiego w Elblągu

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • BLE, BLE ciągle to samo. Płynęliśmy tym syfem, zarośniętym. Członkowie PO i PSL weżcie szpadle i przekopcie mierzeje to lepsze będzie niż ciągłe opowiadanie tych bajek. PRECZ!!!!!
  • No. .. .Jurek-motorówka ma o czym pogadać i tyle z tego :)
  • a jak ty chcesz pływać przez te zarośnięte bajora. jak niemców wypędzony to nikt nie zobaczył już pogłębiarki. ze statków błądzą i nie mają gdzie się zatrzymać. albo elbląg, albo jakaś osłonka, nawet pomostów przy sklepach i we wsiach. wielka mi europa.
  • Chyba nigdy nie byliście choćby w elbląskich przystaniach, przystaniach i portach nad zalewem lub nad rzekami na Żuławach, dlatego gadacie bzdury. Tam naprawdę w ostatnich latach zrobiono wiele dobrego. Nowe pomosty, mariny, podniesione linie energetyczne lub puszczone po dnie. Wielka w tym zasługa Jurka Wcisły.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4
    9
    niedzielnyżeglarz(2014-12-10)
  • karierowicz wcisła wszędzie się wciśnie. niedługo w lodówce go znajdziemy
  • miałem okazję podziwiać ten absolutnie nie trafiony projekt, tego lata spenetrowałem tzw petlę, wyniki ogledzin były zatrważajace, bo tam nic się nie dzieje, zero ruchu, mariny wybudowane kosztem milionów złotych puste, mozna powiedziec, że zmarnowano kupe grosza, najgorsze że Jaś Fasola chce kolejnych inwestycji i kolejne miliony pójdą w bzdurę,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11
    1
    pływak(2014-12-10)
  • Brednie. Absolutne brednie. Durnawa próba zrobienia z obywatela BMW osoby mądrej. To jest skazane na klęskę. Ale w Elblągu. .. .. Tutaj każdy id. .. .. zakwita.
  • nie da się tego słuchać
  • skandal jak ten Wcisła śmie się odzywać
  • ten Wcisła tylko papla i papla, nic nigdy nie zrobił pożytecznego dla miasta!
Reklama