Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 08-12-2016, imieniny Marii, Wirgiliusza
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek

Port: Szanse są

Elbląg, Port: Szanse są Krzysztof Luks

W Elblągu odbyło się spotkanie dziennikarzy, członków Klubu Publicystów Morskich.

Klub, który zrzesza 120 dziennikarzy zajmujących się tematyką morską, obchodzi w tym roku 45-lecie istnienia. W Elblągu gościł po raz trzeci. Tematem spotkania były perspektywy elbląskiego portu. Dziennikarze słuchali m.in. wystąpień przedstawicieli Zarządu Portu, Komunalnego Związku Gmin Nadzalewowych oraz jednego z inicjatorów nadania portowi statusu portu morskiego, profesora Krzysztofa Luksa, specjalisty w zakresie transportu, członka rady nadzorczej portu.
     - Port rozwija się i stoją przed nim spore wyzwania - uważa profesor. - W ciągu półtora, dwóch lat powinno stanąć nowe nabrzeże promowe i towarowe (jak informowaliśmy, inwestycja współfinansowana będzie ze środków Unii Europejskiej – przyp. aut.), które będzie dostosowane do wszystkich możliwych potrzeb i znakomicie skomunikowane z drogami krajowymi. Budowa nabrzeża do próba znalezienia niszy rynkowej, stworzenia dla przedsiębiorców, nie tylko elbląskich, możliwości przeprawy do Rosji z pominięciem zatkanych przejść granicznych. Mamy nadzieję, że ten pomysł chwyci.
     Zdaniem Krzysztofa Luksa potrzebne są także kolejne inwestycje na wodach Zalewu Wiślanego:
     - Najważniejsze dla elbląskiego portu jest pogłębienie odcinka wejściowego z Zalewu na rzekę Elbląg. Z tego, co wiem, prace te Urząd Morski zamierza wkrótce wykonać. Poza tym, po modernizacji portów we Fromborku i Tolkmicku oraz budowie kei w Kątach Rybackich, przyszła pora na dostosowanie do wymogów Unii Europejskiej przystani rybackich, które - zgodnie z unijnymi normami - nie mogą być wykonane z drewna - dodaje profesor Luks.
     Prezes Klubu Publicystów Morskich Andrzej Grześkowiak uważa, że mimo krytycznych uwag na temat możliwości rozwoju portu w Elblągu, ten ma szansę na rozwój.
     - Nie ma znaczenia fakt, iż tor wodny nie jest głęboki - mówi Andrzej Grześkowiak. - Elbląski terminal obsługiwać będzie barki i mniejsze jednostki, i ma przyszłość, choć nie będzie wielkim portem. Nie oszukujmy się, Gdańsk i Gdynia też nie są wielkimi portami. Cieśniny Duńskie powodują, że żaden wielki statek na Bałtyk nie wpłynie. Poza tym myślę, że zarządzający portem w Elblągu sporo robią, by zwiększyć jego szanse rozwoju.
     Jednym z tematów spotkania była także sprawa obecności - żarłoczności - kolonii kormoranów w Kątach Rybackich.
     - Jesteśmy zszokowani informacjami o kormoranach, decyzje w sprawie ich liczebności będą w końcu musiały zostać podjęte, bez nich sytuacja nie zmieni się - uważa Andrzej Grześkowiak.

AJ
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • O Porcie i pomysłach p.Luksa słychać już 8 lub 9 lat.Przybywa instytucji administracyjnych a Portu jak nie ma tak i nie bedzie.Poza ruskimi barkami nikt tu nie przypłynie.Przypomnijmy sobie "Digtariewa"odbył sie jeden rejs do Kaliningradu,same VIP-y były,wracali autobusami z Fronborka bo brakło paliwa,statek postał,Miasto narobiło długów.Pan b.Prezydent Gburzyński coś na ten temat wie,no nie?ale marzenia nie kosztuja VIP-ów tylko mieszkańców.Proponuje wybudujcie lotnisko albo lądowisko dla UFO to bardziej realne.Też można utworzyć pare stołków.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    zainteresowany(2003-05-19)
  • Zainteresowany: pieprzysz trzy po trzy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2003-05-20)
  • Teraz nie tylko się mówi, ale i juz robi, w czerwcu jest przetarg na budowę terminalu przy Radomskiej obok nowego mostu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2003-05-20)
  • Głębokość toru wodnego prowadząca do Elbląga wynosi 1,7 metra przy normalnym stanie wód. Przy odpływach spada poniżej 1 metra. W tej sytuacji utrzymywanie Prawa Morskiego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg jest zbrodnią dokonaną na społeczeństwie. Czas mija, zmieniają się opcje polityczne a ludzie którzy zablokowali tanie przewozy wodne pomiędzy Elblągiem a Krynicą Morską ciągle są na wolności. Dlaczego ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    H. Zabiełło(2003-05-20)
  • jak ktos cos ma sensownego do powiedzenia na ten temat to sie podpisuje,a anonimy to pisza tchórze,a może masz przyżeczoną ciepła posadkę???
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    zainteresowany(2003-05-20)
  • historia miasta to woda i morze...i tak powinno byc....
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    świadek(2003-05-20)
  • Historia Elbląga to okresy rozwoju i okresy stagnacji. Od powołania Portu Morskiego w Elblągu co miało miejsce w roku 1992 ilość realizowanych przewozów drogą wodną spada między innymi ze względu na opłaty morskie. Port w Elblągu powinien funkcjonować w oparciu o przepisy i cenniki Żeglugi Śródlądowej a jednostkami realizującymi przewozy powinny być polskie statki. Bilet z Elbląga do Krynicy nie może kosztować 9 EURO (38 złotych). Pan Luks mósi odejść. Dosyć opowieści o przekopie Mierzeii i rejsach z Elbląga do Paryża. Zróbmy lepiej rejsy z Elbląga do Krynicy za 1 EURO (4 złote) aby nasze dzieci w czasie wakacji mogły korzystać z kąpieli morskich, co kiedyś było wśród elblążan powszechne!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    H.Zabiełłó(2003-05-21)
  • Panie HenrykuZ - wiemy, żeś Pan "w temacie"... Niestety, opluwaniem pLuksa (też go nieLubię iCo?) w połączeniu z lansowaniem dotowanych rejsów do Krynicy (kto zapłaci?), nie wnosi Pan za wiele... Kilka miesięcy temu, przy dyskusji na ten temat było ciekawiej... Ortodoksujemy się, czy mamy interesik?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rwel(2003-05-22)
  • Nie chodzi o dotowanie rejsów tylko o zdjęcie przepisów, cen i wymogów konwencj SOLAS określającej obowiązkowe wyposażenie i warunki dopuszczenia do pływania jednostek morskich. Zalew Wiślany powinien być odpowiednikiem (niestety mniej atrakcyjnym) jeziora Śniardwy, a nie chorym morzem które z morzem bałtyckim łączy się jedynie przez wody śródlądowe rosyjskiej części Zalewu Wiślanego i śródlądowe wody po stronie polskiej.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    H.Z.(2003-05-26)
Reklama