UWAGA!

Poselski temat rzeka

 Elbląg, Poselski temat rzeka
(fot. Michał Skroboszewski)

W Starostwie Powiatowym w Elblągu na wyjazdowym posiedzeniu obraduje parlamentarny zespół do spraw rewitalizacji polskich rzek. Posłowie wystosują memorandum do rządu, by jak najszybciej wprowadzić rozwiązania ułatwiające rozwój transportu śródlądowego. Powinien na tym skorzystać między innymi Elbląg. Zobacz zdjęcia.

Do Elbląga na zaproszenie posła Andrzeja Kobylarza z Kukiz'15 przyjechało kilkadziesiąt osób, w tym parlamentarzyści, przedstawiciele wojewody, instytucji i firm zajmujących się transportem wodnym. W sali sesyjnej Starostwa Powiatowego w Elblągu dyskutowali nad problemami i szansami związanymi z rozwojem dróg wodnych.
       - Efektem prac zespołu nie jest konkretny zapis prawny, nasza działalność to raczej środek nacisku, lobbingu, by w tej sprawie udało się coś zrobić. A sporo się już w tej sprawie udało. Wisła jest już postrzegana przez rządzących jako rzeka równie ważna pod względem transportowym jak Odra. Próbujemy przebić się z pomysłem mapowania dróg wodnych, na wzór Czech, bo to pozwoli przyspieszyć inwestycje wokół rzek o co najmniej kilka lat – mówi poseł Paweł Skutecki, przewodniczący parlamentarnego zespołu ds. rewitalizacji rzek. - W tej sprawie nie chodzi głównie o pieniądze, ale o wolę polityczną. Wnioskowaliśmy o to, by Polska przystąpiła wreszcie do konwencji AGN, dzięki której będzie można skorzystać z gigantycznych środków z Banków Światowego i Unii Europejskie na inwestycje na rzekach. Mamy informację o ministra gospodarki morskiej, że do końca roku konwencja zostanie podpisana. Jeśli nie skorzystamy z tej możliwości w najbliższych latach, to już nigdy nam się nie uda.
       Polskie rzeki nie są żeglowne. Aby to zmienić, potrzebne są gigantyczne pieniądze. W najbliższych 15 latach na pogłębienie torów wodnych i inne inwestycje ma być przeznaczonych w całym kraju 60 miliardów złotych. W tej kwocie mieści się też budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną. Ale sam kanał, jak przyznawali uczestnicy spotkania, nie rozwiąże wszystkich problemów z transportem wodnym w naszym regionie.
       - Przekop jest świetną sprawą, ale odległą. W tej chwili powinniśmy się skupić na poprawie żeglowności Szkarpawy, by możliwy był transport wodny tą rzeką do Gdańska. Problemem jest nie tylko głębokość toru wodnego, ale także most w Kępkach, który miał być tymczasowy, a obecnie jest zawalidrogą – mówił poseł Andrzej Kobylarz z Kukiz'15.

  Elbląg, Poselski temat rzeka
(fot. MS)


       Żeglugę utrudnia także most pontonowy w Nowakowie, często zmieniający się poziom wód blokuje możliwość jego otwierania i zamykania. - Analizujemy, jaki byłby budżet budowy nowego mostu. W grę wchodzą dwa warianty. Most wysoki z dużym najazdem kosztowałby od 40 do 60 milionów złotych, nie licząc wykupu gruntów i wydaje nam się, że jest niemożliwy do wykonania. Realniejszy jest nowy most zwodzony, wzorem mostów w Elblągu. To koszt kilkunastu milionów, by wsparciu budżetu państwa, ta inwestycja byłaby realna – mówił Maciej Romanowski, starosta powiatu elbląskiego.
       Posłowie podczas posiedzenia zespołu wystosują memorandum do rządu, by jak najszybciej wprowadzić rozwiązania ułatwiające rozwój transportu śródlądowego. A po obradach popłyną statkiem do miejscowości Nowy Świat, gdzie ma powstać kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną.
      

RG

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama