Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Niedziela 19-11-2017, imieniny Salomei, Seweryna
 
Rek

UWAGA!

Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Park Dolinka Park Dolinka

Powrót do przeszłości

Rek

Stoi na stacji lokomotywa, ciężka, ogromna i...prawdziwa, elbląska. Dziś (30 września) na dworcu PKP pojawiły się dwa parowozy, w tym jeden wyprodukowany jeszcze w zakładach Schichaua. Zobacz film z wjazdu do Elblaga i fotoreportaż.

Ci, którzy dziś (30 września) zjawili się na dworcu PKP mieli okazję podziwiać dwa parowozy, które ciagną za sobą skład złożony z 14 wagonów. Wśród nich znalazł się ten, który elblążanom jest szczególnie bliski.
     - Jeden z tych parowozów został wyprodukowany tutaj, w elbląskich zakładach Schichaua w 1943 r. [ numer BR 52-8079 -red.]. To uproszczona lokomotywa wojenna, natomiast drugi jest tego samego typu tylko, że został on zbudowany po wojnie, z części pozostawionych po Niemcach [numer Ty 42 -red.]. Niemniej są to parowozy tego samego typu – opowiada Ryszard Pilarski, pasjonat tych pojazdów. O tym, że pociąg będzie przejeżdżał przez Elbląg dowiedział się od kolegi z Gorzowa Wielkopolskiego, dzięki niemu dowiedzieli się o tym również mieszkańcy oraz media. – W tych czerwonych halach, tam, gdzie mieści się Giełda Elbląska, produkowano parowozy. Ona należała do stoczni Schichaua, kiedyś produkowano tam maszyny parowe, kotły do statków, a przy okazji te same narzędzia wykorzystywano do budowy parowozów. Technologia była taka sama, a w Elblągu wyprodukowano kilkanaście serii takich parowozów.
     Jak wyjasnia Ryszard Pilarski nie można do niego kupic biletu, bowiem jest to wycieczka zorganizowana przez niemieckie przedsiębiorstwo z Chemnitz, które zajmuje się przewozami właśnie w takim starym stylu – z parowozem. Trasa wiedzie od Berlina, przez Bydgoszcz, Elbląg (tu skład zostanie do 2 października), aż do Kaliningradu. Z powrotem jego trasa będzie wiodła przez Malbork, Tczew, Pruszcz Gdański aż do Gdyni.
     

mw
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama