UWAGA!

Powstanie Szlak Kanału Elbląskiego

 Elbląg, Nie tylko rejsy statkiem mają być turystyczną atrakcją Kanału Elbląskiego
Nie tylko rejsy statkiem mają być turystyczną atrakcją Kanału Elbląskiego (fot. Michał Skroboszewski)

Kanał Elbląski ma stać się produktem turystycznym z prawdziwego zdarzenia. Pierwszym krokiem jest stworzenie wzdłuż niego szlaku turystycznego. W najbliższych czterech latach na ten cel zaplanowano 13 milionów złotych.

Pieniądze z funduszy unijnych na ten cel pozyskała Lokalna Grupa Działania Łączy nas Kanał Elbląski, która skupia samorządy, organizacji pozarządowe, przedsiębiorców i mieszkańców z gmin położonych nad Kanałem Elbląskim. - Pieniędzy nie jest dużo, ale na pierwszym miejscu są ludzie, którzy muszą ze sobą współpracować i mądrze decydować, jak je wydać – mówi Stanisława Pańczuk, prezes Lokalnej Grupy Działania Łączy Nas Kanał Elbląski.
       Głównym pomysłem jest stworzenie szlaku kulturowego Kanału Elbląskiego z Elbląga do Ostródy, który prowadziłby turystów do poszczególnych obiektów, wartych odwiedzenia. O wyzwaniach, które czekają organizatorów szlaku, dyskutowano podczas czwartkowych warsztatów i debaty, jakie odbyły się w Kamieniczkach Elbląskich na starówce.
       - Nie chodzi jedynie o zwiedzanie, ale o kompleksową ofertę spędzania wolnego czasu wokół Kanału Elbląskiego. Muszą powstać pakiety usług – noclegów, wycieczek i innych atrakcji, oferowane do sprzedaży za pośrednictwem interaktywnego portalu internetowego szlaku. Sam szlak i jego trasy muszą być odpowiednio oznaczone, powinna też być wprowadzona tematyczna oferta kulinarna odnosząca się do historii tych terenów – przekonywał prof. Armin Mikos von Rohrscheidt, jeden z najbardziej znanych specjalistów od turystyki kulturowej w Polsce.
       Szlak Kanału Elbląskiego ma mieć w sumie 82 kilometry, prowadzić z Elbląga do Ostródy i przebiegać przez kilkanaście najciekawszych obiektów turystycznych (w tym przez pochylnie, śluzy, porty w Elblągu i Ostródzie). Duży nacisk ma być położony na rozwój turystyki rowerowej.
       - Planowaliśmy, by trasy rowerowe rozpoczynały się albo przy ul. Warszawskiej albo przy dworcu PKP, ale niestety w tych miejscach nie ma bezpiecznych dróg rowerowych, dlatego szlak na razie będzie zaczynał się przy rondzie Kaliningrad i prowadził w stronę Gronowa Górnego i dalej w kierunku jeziora Druzno – mówi Krzysztof Mieczkowski z Lokalnej Grupy Działania Łączy nas Kanał Elbląski.
       - Warto, by samorząd elbląski pomyślał w przyszłości o tym, by trasa rowerowa zaczynała się albo przy przystani żeglugi, lub przy dworcu PKP — wskazywał prof. von Rohrscheidt.
       Nad tworzeniem Szlaku Kanału Elbląskiego ma czuwać Rada Programowo-Naukowa, złożona ze specjalistów od historii, turystyki, promocji, przedstawicieli samorządów, firm i zarządców obiektów. Zostanie również wybrany koordynator szlaku, ale najważniejszą kwestią, by turystyka mogła się tutaj rozwijać, jest zaangażowanie samorządów i firm, które po prostu dostrzegą w tym interes.
      
RG

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Złudne marzenia działaczy z LGD Łączy Nas Kanał Elbląski o współpracy merytorycznej z UM Elbląg. Czy p. Wróblewski wykazuje zainteresowanie rozwojem turystyki? UM nie ma programu, nie ma też referatu ds turystyki, a może się mylę?
  • Idee wspaniałe. Niestety, znów nic z tego nie będzie. Wiecie dlaczego? Bo znów wszystko jest prawie tajne przez poufne. Jakieś mądre ludki gdzieś tam się spotykają w wąskim mądrym gronie, jakieś mądre rzeczy prawią. Mało kto wie o co chodzi, mało kto rozumie.
  • Widzę, że bez wskazówek (oczywistych zresztą) obcokrajowca nie mogło się obejść, ale i tak budowa trasy rowerowej z cała infrastrukturą przebiegała będzie w wielkich bólach porodowych. A co się wykluje to zobaczymy, wszak tak piękny obiekt i jego otoczenie (nawet dalekie) doskonale nadaje się do takich przedsięwzięć. Cóż miejmy nadzieję, że decydenci i obrotowi zastosują się do doskonałych wskazówek fachowca.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5
    0
    AMalejużniekoniecznie(2017-05-12)
  • piękną podbudową i doskonałym terenem bez żadnych kolizji własnościowych pod budowę trasy rowerowej jest szlak kolejowy Elbląg - Ostróda przez Myślęcin rozebrany w 1945 roku przez przyjaciół Moskali i do tej pory "administrowany" przez PKP (brak paru mostów a trasa marzenie)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4
    0
    AMalejużniekoniecznie(2017-05-12)
  • Tak długo jak Elbląg nie będzie miał nic do powiedzenia w sprawie KE tak d€go będzie cyrk na tym kanale. Gnać te całe bractwo.
  • Dokładnie mówiąc jest to dawny trakt kolejowy wiodacy przez Markusy, Stare Dolno, Kwietniewo, Myślice itd. Na terenie Gminy Rychliki rozpoczęliśmy odtwarzanie tej trasy dla rowerów. Zainteresowanych tym tematem proszę o kontakt z GZK Rychliki.
  • @wist - Otóż nie. Miasto Elbląg ma zawartą umowę ze Stowarzyszenie Łączy Nas Kanał Elbląski Lokalna Grupa Działania jako koordynatorem marki Krainy Kanału Elbląskiego. Jest to efekt zawartego Porozumienia z 17 stycznia 2017 roku 5 partnerów: Samorządu Województwa, Powiatów Elbląskiego, Iławskiego i Ostródzkiego oraz Miasta Elbląga w sprawie rozwoju i promocji turystyki Krainy Kanału Elbląskiego.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2
    0
    KrainaKanałuElbląskiego(2017-05-12)
  • @Ka2 - Nic nie jest tajne przez poufne, zapraszam na kolejne spotkanie 21 czerwca 2017 roku w tym samym miejscu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2
    0
    KrainaKanałuElbląskiego(2017-05-12)
  • @AMalejużniekoniecznie - Konsultacje nt. przebiegu trasy rowerowej Kanału Elbląskiego, po istniejących drogach będzie jeszcze w czerwcu. Chodzi o to aby trasa biegła jak najbliżej trasy wodnej Kanału Elbląskiego. Korzystanie ze starych nasypów kolejowych, z rozebranymi mostami i wiaduktami, to ogromne koszty, na to nas chyba nie stać. Problemem dla Elbląga jest bezpieczne wyprowadzenie ruchu rowerowego z miasta i raczej zrobienie "obwodnicy" rowerowej wokół Elbląga.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2
    0
    KrainaKanałuElbląskiego(2017-05-12)
  • @JanuszOtręba - Zapraszam GZK Rychliki na spotkanie konsultacyjne przebiegu trasy rowerowej Kanału Elbląskiego. Trasa rowerowa Kanału Elbląskiego powinna biec najbliżej systemu wodnego Kanału Elbląskiego i wpisywać się w sieć już istniejących tras rowerowych. Na etapie konsultacji - dyskusji o przebiegu powinniśmy robić to razem, nie osobno, a potem każdy robi swoje :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    5
    1
    KrainaKanałuElbląskiego(2017-05-13)
  • kiedy wreszcie zostaną rozebrane szyny kolejowe z Elbląga do Suchacza - Kadyn - Tolkmicka i nasyp zostanie udostępniony dla rowerów. Tu akurat nie trzeba robić mostków bo pamiętam jak za Gierka wszystkie mostki nad rzeczkami i strumieniami wpadającymi do Zalewu zostały przebudowane. Mam nadzieję ze w tym roku miłośnicy kolei nadzalewowej potopią się w Zalewie i przestaną wreszcie blokować przebudowę nasypu.
  • @AMalejużniekoniecznie - z tego co słyszałem to ten szlak kolejowy rozebrano w latach pięćdziesiątych kiedy bracia Moskale nie wywozili z Polski szyn kolejowych tylko marnej jakości statki, których byli głównym odbiorcą. Inicjatorami i wykonawcami rozbiórki były polskie firmy kręcące lody na sprzedaży złomu i handlu używanymi szynami za które PKP płaciło jak za "szyna nówka, nie śmigana". Pamiętam z tamtych czasów określenie techniczne "szyna niezdatna do trakcji PKP, zdatna do trakcji TRAMWAJOWEJ"
Reklama