Środa 12-12-2018, imieniny Joanny, Aleksandra
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Rek

Problem 15 – Potencjał regionu

Elbląg, Problem 15 – Potencjał regionu fot. AD
Rek

Pod poprzednim artykułem dotyczącym możliwości turystycznych miasta pojawiło się wiele sugestii na temat wykorzystania potencjału regionalnego. Wychodząc im naprzeciw, a jednocześnie spełniając obietnicę daną we wstępie wspomnianego tekstu, chciałbym dziś zadać kilka pytań odnośnie naszej najbliższej okolicy.

Dawno temu zwracałem uwagę na fakt, że nasze miasto zupełnie nie potrafi wykorzystać, podłączyć się pod wielkie atrakcje turystyczne, które dzieją się w najbliższej okolicy. Chodziło mi konkretnie o słabe skomunikowanie wodne Elbląga z Krynicą Morską – przez okres wakacji mamy jedynie jedno takie połączenie dziennie. Drugą sprawą było niewykorzystanie potencjału, jakie niosło ze sobą Oblężenie Malborka, impreza, którą odwiedziło 100 tys. turystów. Doszło do tego w wyniku złego skomunikowania naszego miasta z odległym o niecałe 30 kilometrów sąsiadem. Po prostu po godzinie 23 (a o tej porze kończyły się przedstawienia) nie jeżdżą na tej trasie żadne pociągi. Ta tematyka powinna być jednym z testów umiejętności prezydenta. Prowadzenie polityki „dyplomatycznej”, współpraca z innymi samorządami, innymi województwami, tak, aby Elbląg korzystał na swoim położeniu geograficznym, aby nas różne tego typu rzeczy nie omijały, powinny stać się jednym z zagadnień kampanii wyborczej. Wielu elblążan będzie chciało usłyszeć o pomysłach kandydatów.
     Różnych produktów turystycznych, z których istnienia powinien Elbląg czerpać korzyści, jest sporo także w obrębie naszego województwa. Bardzo ważnym wydarzeniem było, w tym kontekście, wznowienie działania Kolei Nadzalewowej, która z racji ciekawej trasy otwiera miasto na Tolkmicko i Frombork, z ich zabytkami i połączeniami wodnymi z Mierzeją Wiślaną. Trzeba jednak zapytać, czy Elbląg na tym faktycznie zyskał, czy pociągi na tej trasie będą jeździć także w przyszłym roku? Czy będą jeździć częściej niż w tylko w weekendy? Jak miasto powinno z tego przedsięwzięcia czerpać korzyści.
     Kolejną atrakcją naszego regionu, moim zdaniem największą, ale jednocześnie najbardziej niewykorzystaną przez miasto, jest oczywiście Kanał Elbląski, uznany za jeden z Siedmiu Cudów Polski, jeden z niewielu działających tego typu kanałów na świecie. Wydawać by się mogło, że turyści będą pchać się drzwiami i oknami na każdy statek kursujący po nim. Że to powinno być miejsce sławne jak Wieliczka, a przystanie w Elblągu i Ostródzie przez całe wakacje będą przeżywać oblężenia. Nie wiem, jak u naszych południowych sąsiadów, ale u nas tłumów nie ma i znów trzeba zapytać, dlaczego.
     A przecież Kanał to nie wszystko, mamy ciekawe, unikalne zabytki – ślady kolonizacji mennonickiej na Żuławach, jest jezioro Druzno z jego rezerwatem. Moim zdaniem są to tereny nieprzystosowane, nieprzygotowane jako produkt turystyczny. I nie chodzi mi tu o nie wiadomo jakie inwestycje, w końcu to rezerwat i im mniej ingerencji, tym lepiej. Ale na razie sprawa wygląda tak, że jeśli nie ma się łódki, to jezioro jest praktycznie niedostępne, nawet dojazd do wieży widokowej jest trudny, samo jej odnalezienie kłopotliwe, a konstrukcja wieży powinna zostać odnowiona.
     Jest jeszcze sprawa osady Truso. Dobrze przygotowana, dzięki wieloletnim badaniom archeologicznym, rekonstrukcja tego miejsca mogłaby być prawdziwym, lokalnym hitem turystycznym, zwłaszcza teraz, gdy zapanowała moda na nowe typy przedstawiania historii. A o Truso dyskusja się w naszym mieście toczy i toczy, ale nic konkretnego się nie dzieje. Trzeba odpowiedzieć nawet na takie pytania, jak miejsce tej rekonstrukcji. Póki co, projekt przeniesienia jej na Wyspę Spichrzów ma chyba więcej przeciwników niż zwolenników, a to dopiero początek sporów.
     Na koniec chciałbym odpowiedzieć na niektóre zarzuty, jakie pojawiły się pod poprzednim artykułem. Nie twierdzę, że nasze miasto ma potencjał turystyczny równy z Gdańskiem, tak samo nie uważam, że nasz region ma szansę przyciągnąć większą ilość turystów niż Mazury. Budowanie strategii rozwoju opartej tylko, bądź głównie, na turystyce będzie w naszym przypadku oczywistym samobójstwem. Chodzi mi o to, żeby nie zaprzepaścić tego potencjału, który tu jednak jest i aby dostrzec, że jest on większy niż by to wynikało z informacji turystycznych zawartych na stronie Urzędu Miasta. Dlatego chciałbym zapytać kandydatów o to:
– Jak ma wyglądać współpraca z samorządem województwa pomorskiego, jakie konkretne cele trzeba osiągnąć?
– Jak wykorzystać mniejsze i większe atrakcje regionalne, co można zrobić, aby lepiej wykorzystać potencjał Kolei Nadzalewowej?
– Co władze powinny robić w sprawie zwiększenia atrakcyjności jeziora Druzno i Kanału Elbląskiego?
– Jak powinna wyglądać rekonstrukcja osady Truso?
     
     Czytaj też:
     Manifest wyborcy
     
Problem 1 – Bezrobocie
     
Problem 2 – Jak daleko stąd, jak blisko
     
Problem 3 – Czym do szkoły i pracy?
     
Problem 4 – Demografia i pieniądze
     
Problem 5 – Im dalej, tym gorzej
     
Problem 6 – Piękni dwudziestoletni
     
Problem 7 – Wysokie czynsze, żadnych ulg
     
Problem 8 – Prywatyzacja EPEC-u
     
Problem 9 – Chleb czy igrzyska?
     
Problem 10 – Basen potrzebny od zaraz!
     
Problem 11 – Basen to jest miejsce pracy
     
Problem 12 – Europark, czyli wieczna koncepcja
     
Problem 13 – Gdzie jest centrum miasta?
     
Problem 14 – Elbląg nie dla turystów
     

Marcin Derlukiewicz
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • Wskazane atrakcje położone są w granicach innych powiatów i województwa. I to problem nie do przeskoczenia dla obecnych władz miasta. Skoro miasto nie potrafi z powiatem zorganizować porządnego otoczenia - słynnej na cały kraj depresji - chyba w każdej szkole każdy dziecko musi wbić do głowy wiedzę o najniżej położonym punkcie w Polsce - to czego się spodziewać więcej?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    pR0SiAczekELBLAG(2010-10-01)
  • To może ja również przyłączę się do autora artykułu i zadam pytanie. Co zamierza zrobić UM i chociażby Elbląski członek Zarządu Województwa, żeby ścieżki rowerowe wokół wałów Kanału Elbląskiego i jeziora Drużna były przejezdne chociażby traktorem( o rowerze już nie wspomnę) Wydawane są przepiękne mapki jak rozumiem za nasze pieniążki.Stan faktyczny do przedstawianego w makach o szlakach i ścieżkach rowerowych się ma jak onanizm do miłości. Dlaczego? Brak mostków, zarośnięte drzewami krzakami drogi ewakuacyjne wzdłuż wałów nie do przejechania!!!Nie ma to jak trasa rowerowa www.bornholm.strona.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    wowa(2010-10-01)
  • Panie Wowka - zapraszam na stronę - " Dokumentacja sprzed 10 lat - nadal aktualna.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    AborygenMiejscowy(2010-10-01)
  • Panie Aborygenie, tak ma Pan rację mapa jest aktualna ale tylko na dokumencie w rzeczywistości tych tras nie ma! www.elblag.pl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2010-10-01)
  • Przeczytaj o nieznajomy tekst do tej koncepcji i wskazania (legendę) co mapa ma obrazować a wszystko będzie jasne. Czytaj ze zrozumieniem, a nie jedynie oglądaj obrazki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    AborygenMiejscowy(2010-10-01)
  • Problem nr XX: wybory się odbyły, politycy zapadają w wieloletni sen po wyczerpującej kampanii.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2010-10-01)
  • ..już ktoś cytował artykuł Marcina Pszczółkowskiego sprzed 2,5 roku elblag.naszemiasto.pl ..pozwolę i ja zacytować: "obecnie nie wystarczy już tylko zapewnić sobie stoisko na targach turystycznych, czy inwestycyjnych. Teraz trzeba być kreatywnym i przyciągnąć uwagę potencjalnych odbiorców. Obecnie prezydent, burmistrz czy wójt nie mogą być tylko urzędnikami, wybranymi w wyborach. Muszą stać się menedżerami, a o mieście myśleć jak o dużej firmie, czy produkcie do sprzedania." ..budżet na promocję (po cięciach!): Lublin (349tys.mieszk.) = 4mln, Rzeszów (179tys.mieszk.) = 6,3mln, Szczecin (406tys.mieszk.) = 6mln ..a propos tego ostatniego - może warto podejrzeć, jak tworzy się strategię marki www.szczecin.eu ..a jak 10km ścieżek rowerowych w ramach RPO www.szczecin.eu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rwel(2010-10-01)
  • Faktem jest, że największa pierdoła, niekoniecznie wspaniały walor turystyczny, potrafi przyciągnąć rzesze turystów. Za przykład podam znany wielu Krzywy Dom w Szymbarku, który mówiąc szczerze, niczym zachwycającym nie jest, a ludzie mimo tego są gotowi stać w kolejkach po trzy godziny, płacąc niemało za wstęp. .. i najlepsze jest to, że oblężenie tego domku trwa przez całe wakacje, 7 dni w tygodniu. Kwestia wypromowania, via poczta pantoflowa (chociaż zmyślnie zaplanowana). Faktem jest, że tego typu atrakcją mogłyby być wyłącznie kursy po kanale elbląskim, ale osobiście ani razu nie płynąłem tym kanałem mimo, że jestem mieszkancem Elbląga od wielu lat. .. zwyczajnie nie czuję się dostatecznie zachęcony tą wyprawą, ot zwykły rejs stateczkiem turystycznym. I myślę, że większość osób myśli podobnie, a szkoda. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    nobody know(2010-10-01)
  • I myślisz Rwelu, że te treści publikacji dotrą do naszych władz i budowniczych wszelakich dziedzin życia w otaczającym nas świecie? Bardzo w to wątpie mając liczne doświadczenia z tego typu kontaktów. Osobnicy ci nigdy nie opierają się na opinii specjalistów i praktyków - tworzą sami a co - to widać z a oknem i czuć toże.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    AborygenMiejscowy(2010-10-01)
  • Pierdoły, pierdoły, a o tym co stanowi fundament wszystkiego czyli o pracy płacy i bezpieczeństwie przeciętnego Kowalskiego pogadamy przy okazji. Potencjałem regionu są ludzie, zadowoleni ludzie, nie kanały zalewy itd. i nie pyski z gazet, list wyborczych, nie lokalni kacykowie gospodarczy i polityczni nie ksiądz czy pleban, nie oderwane od realiów natchnione plany aroganckich decydentów, tą prawdę oczywistą tradycyjnie pominięto milczeniem.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2010-10-01)
  • EURO 2012 : Najbliższe miasto-gospodarz : Gdańsk Centrum pobytowe: Władysławowo, Gniewino, Słupsk, Gdynia, Gdańsk, Ostróda, Lubawa. .. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    xa(2010-10-01)
  • WojŁawrynowicz Co wybory słyszymy od kandydatów o rozwój turystyki i jak mawiał klasyk " słowa, słowa. .. ". PROGRAM ROZWOJU TURYSTYKI W OBSZARZE KANAŁU ELBLĄSKIEGO I POJEZIERZA IŁAWSKIEGO NA LATA 2004- 2006 z perspektywą lat 2007 – 2003 zawierał 113 projektów na kwotę 378 milionów, w tym Truso i skansen wsi żuławskiej. Tyle, że ten projekt nie miał gospodarza, realizowany jest szczątkowo. Smutne. Na moje gdzieś 60-70 milionów, które mogło ożywić region i dać miejsca pracy poszło bokiem. Projekt realizowany jest w bardzo okrojonej części i co najmniej 4-5 letnim opóźnieniem. Rozwój turystyki w regionie elbląskim zapobiegnie wyludnianiu się tego regionu i migracji za lepszym bytem. Turystyka jest jedynym realnym aktywatorem rozwoju tych biednych okolic. Badania naukowe na świecie dowodzą, że 1 miejsce pracy w branży turystycznej procentuje 4 do 8 miejsc pracy w okolicy w branżach około turystycznych. PO PIERWSZE TURYSTYKA SAMORZĄDOWCU!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    WojŁawrynowicz(2010-10-01)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Podpis elektroniczny zestaw na 1 rok (bez czytnika)
Hosting WWW BIZNES
Domena funkcyjna .com.pl
Podpis elektroniczny zestaw na 2 lata (bez czytnika)