Wtorek 23-10-2018, imieniny Teodora, Seweryna
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Problemów w budżecie miasta nie brakuje

 
Elbląg, Problemów w budżecie miasta nie brakuje (fot. Anna Dembińska)
Rek

Ponad trzy godziny trwała piątkowa debata na temat budżetu Elbląga na 2018 rok. Jej termin został wybrany niezbyt fortunnie (godz.14), bo o finansach miasta poza prezydentem, jego zastępcami i skarbnikiem dyskutowało 16 radnych, kilkudziesięciu urzędników i garstka mieszkańców, którzy zgłosili swoje problemy.

- Z pełną odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że jest to budżet stabilny, wykorzystujący możliwości, służący mieszkańcom i miastu. Duża ilość środków zewnętrznych wspomaga rozwój miasta w każdej dziedzinie życia – przekonywał zebranych Witold Wróblewski, prezydent Elbląga. - Dzięki wcześniejszej spłacie przypadających na 2018 rok zobowiązań możemy rozwijać wiele inwestycji, nie zaciągamy nowych zobowiązań. Mimo trudności, z jakimi się mierzyliśmy, mogę z podniesionym czołem przedstawić budżet Radzie Miejskiej – mówił prezydent.
     
     Na wszystko nie starczy
     
O najważniejszych założeniach budżetu pisaliśmy w czwartek. Z piątkowych wystąpień radnych wynika, że poszczególne kluby RM szykują wiele uwag do projektu budżetu na posiedzenia poszczególnych komisji, negocjacje z prezydentem i samą grudniową sesję. Jaki będzie ostateczny kształt projektu i czy radni zagłosują „za” przekonamy się podczas sesji Rady Miejskiej 28 grudnia.
     Wiadomo, że dzisiaj na wiele koniecznych wydatków w mieście na razie pieniędzy nie ma. Wśród nich są m.in. usuwanie skutków wrześniowej powodzi (18 mln zł), rewitalizacja kąpieliska miejskiego (25 mln zł), modernizacja energetyczna budynków (9 mln zł), przebudowa mostu na ul. Górnośląskiej (4 mln), modernizacja budynku po gimnazjum przy ul. Lotniczej na potrzeby żłobka i przedszkola (3 mln), wkład własny na remont w Galerii EL i termomodernizacja Szpitala Miejskiego czy budowa ronda u zbiegu ulic Łęczycka, Rawska i Grottgera (2 mln zł).
     - Skoro nie ma pieniędzy na rondo, to stwórzmy takie rozwiązanie, jakie funkcjonuje na ul. Warszawskiej. Z rondem tymczasowym, które tam zdaje egzamin – proponował radny Andrzej Tomczyński.
     - To jest do rozważenia. To jest skrzyżowanie drogi wojewódzkiej z powiatową. Chcieliśmy przejąć drogę wojewódzką, by łatwiej było uzyskać środki zewnętrzne, ale Zarząd Dróg Wojewódzkich chciał, byśmy przejęli drogę aż do mostu na S22, co mija się z celem – tłumaczył prezydent Witold Wróblewski.
     
     Mniej podatków od firm
     
Powodem do zmartwień jest też spadający dochód miasta z podatków od przedsiębiorstw (już 2017 roku ma być on mniejszy o 2 miliony niż rok wcześniej). Na dodatek w kolejnych latach samorząd będzie musiał spłacać kolejne raty kredytów i wykupować obligacje na kwotę 27-30 mln rocznie. A musi też znaleźć pieniądze na gwarantowane przez państwo podwyżki dla nauczycieli.
     - Subwencja oświatowa od rządu nie pokrywa w całości planowanych podwyżek, musimy je znaleźć w budżecie – mówiła Rozalia Grynis, skarbnik miasta.
     
     O co pytali radni
     
Marek Pruszak, przewodniczący Rady Miejskiej pytał prezydenta o to, czy wiadukt na Zatorze z drogami dojazdowymi i tunelem dla pieszych, jest inwestycją na miarę możliwości miasta. Usłyszał od prezydenta, że o dyskusja o wiadukcie trwa od 1996 roku i że Rada Miejska zobowiązała prezydenta do tej inwestycji. - Jeśli wiaduktu teraz nie zbudujemy z unijnym dofinansowaniem, to prawdopodobnie już się by nigdy nie udało – stwierdził prezydent.
     Radni pytali też o to, dlaczego w budżecie nie znalazły się wydatki na remonty niektórych ulic. - Poza budżetem obywatelskim do wszystkich inwestycji ktoś dokłada się z zewnątrz. Będziemy o propozycjach radnych rozmawiać, ale alternatywą jest rezygnacja z innej inwestycji, dofinansowanej z zewnętrznych źródeł – mówił Witold Wróblewski.
     
     Motorniczy i mieszkańcy mają głos
     
Z pytaniami o przyszłość Tramwajów Elbląskich wystąpił Roman Kluczyk, przedstawiciel Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej. - Czy będą w budżecie pieniądze na obiecane podwyżki? Czy oprócz porozumienia z dyrekcją otrzymamy 3-procentową podwyżkę, jaką pan prezydent zapowiedział w spółkach miejskich? – pytał Roman Kluczyk.
     - Pieniądze na realizację porozumienia z pracownikami Tramwajów Elbląskich są zabezpieczone. Co do 3-procentowych podwyżek, to środki zabezpieczają poszczególne spółki – stwierdził prezydent.

  (fot. AD) (fot. AD)


     Związkowcy zaznaczyli także, że po otwarciu nowej trakcji tramwajowej w ciągu ul. 12 Lutego zmniejszyła się liczba tak zwanym wozokilometrów, co oznacza spore straty dla Tramwajów Elbląskich. - To jest około 700 wozokilometrów mniej tygodniowo. Idziemy jako miasto w kierunku rozwoju ekologicznego transportu, a skracamy ilość wozokilometrów o 35 tysięcy rocznie...
     - Jestem zwolennikiem, bu zwiększać ruch tramwajów kosztem autobusów, które mają być uzupełnieniem komunikacji. Na ten temat dzisiaj nie odpowiem, muszę mieć szerszą informację o Zarządu Komunikacji Miejskiej – wyjaśniał prezydent Wróblewski.
     Z kolei o problemach mieszkańców ul. Okólnik opowiadał Ryszard Markowski, który domagał się od władz miasta spełnienia obietnic i realizacji uchwał z 2011 i 2012 roku, kiedy to samorząd zobowiązał się do budowy w tym miejscu kanalizacji.
     - Mieszkamy 100 metrów od siedziby wodociągów, a nie mamy kanalizacji. Musicie coś z tym tematem zrobić – apelował elblążanin do radnych i prezydenta.

RG
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Cały Wróblewski: na S22 w ciągu DW 509 jest wiadukt a nie most. Taka drobna różnica. I tak jest ze wszystkim. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    9 4
    ZDW(2017-12-09)
  • A gdzie są te kary za obsówe roboty toru ? 25tys za dzien .... ile oni się tam spóźnili ? Po co była ta cała Szopka ze będą kary itd . Mądrala Nowak tak gadał a teraz co ? Jajco i sami się wydymaliacie a jeszcze mówicie ze nam ta sama firma będzie targowisko nowe budować ? Kpina z mieszkańców . Ściągnąć z nich kary to i kasa się znajdzie No chyba ze ktoś dostał w UM łapówkę żeby sprawa ucichła
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10 2
    (2017-12-09)
  • Prawie pół tysiąca urzędników może by tak ktoś troszkę przewietrzył gabinety w UM
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 0
    Podatnik1(2017-12-09)
  • Jak dla olsztyna to 32 mln dał PiS ot tak na nowe tramwaje i budowę torów. A k,,, a dla Elbląga nikt nic nie dał a tramwaje istnieją przeszło 120 lat. Dlaczego pomimo apelu nie buduje się torów tramwajowych przez ul. Mazurska i zawade. I ul. Krolewiecka do ul. Fromborska. Po tych was, ych zmianach tramwaje jadą puste. Tak samo kasa na hangar to już kpina.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    8 1
    Myślcie (2017-12-09)
  • A ja bym zapytala kiedy pan prezydent pomysli o godnej placy dla pracownikow zlobkow. Podlegamy pod Urzad Miasta, wykonujemy ciezka prace w grupach przepelnionych dziecmi. Wymagania wobec nas sa ale nie ida za tym zadne srodki finansowe bo w zlobkach zarabia sie najnizsza krajowa a jedyna podwyzke ktora oferuje urzad to 3% raz na dwa lata, czyli ok 50 zl na reke. To jest wstyd. Moze Pan Prezydent bylby chetny na zamiane, my na tydzien do urzedu a on do zlobka. Zapraszamy
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 3
    Pracownik zlobka(2017-12-09)
  • A na trójmiasto pl czerwona cenzura!!!!! Wpisy kasuja, blokują, banują
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    4 0
    (2017-12-09)
  • wygonić z Elbląga tumana Zielińskiego on nadaje się tylko do tarcia chrzanu prostak
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12 1
    jaaaaaaaa(2017-12-09)
  • Co z koleją nadzalewowa!!!????? Przecież to hit turystyczny!!!!! Jak ruszy przekop to turyści z całego świata będą chcieli pojechali zwiedzać Elbląg Frombork Braniewo. .. .. Na mierzei właśnie podjęto decyzję o budowie kolejki wąskotorowej do Krynicy!!!!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 1
    (2017-12-09)
  • sekretarz Zielinski jest dobrym przykładem tumana i kolesiostwa
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    11 1
    tesciowa(2017-12-09)
  • aja bym ich wszytkich pałami rozgonił całą tą radę nic nie myślą o ELBLĄGU tylko jak tu się ustawić
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8 3
    dgb(2017-12-09)
  • .. a mnie bardzo interesuje analiza co jest przyczyną mniejszych podatków od przedsiębiorców? Bardzo interesujący temat "ukryty" w jednym zdaniu. Może portel. pl zainteresowałby się tym tematem>
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    Eeeeee(2017-12-09)
  • Zamiast wiaduktu powinien być wybudowany tunel, który i tak ma być budowany dla pieszych i rowerzystów / i o wiele tańsza inwestycja /. A hangar to chyba jest budowany z myślą o przyszłej pracy gospodarza? Bez wizji, bez pomysłu i taka osoba była pierwszym obywatelem miasta przez 4 lata, niepojęte?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 1
    wist(2017-12-09)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Podpis elektroniczny zestaw na 1 rok Mini
Domena .pl
Czytnik kart kryptograficznych Mini
Hosting WWW START