Piątek 22-06-2018, imieniny Pauliny, Tomasza
 
Reklama w Elblągu
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

X Bieg Piekarczyka X Bieg Piekarczyka

„Prosto z ZUS”, czyli proste formularze, prosty język

Elbląg, „Prosto z ZUS”, czyli proste formularze, prosty język fot. Anna Dembińska, arch. portEl
Rek

Są bardziej czytelne i mniej w nich pisania – to jedno z głównych spostrzeżeń klientów po pilotażu nowych formularzy wprowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nowe uproszczone formularze wejdą do użytku już niebawem w całym kraju.

Z nowych, uproszczonych formularzy przez cały luty mogli korzystać klienci oddziałów ZUS w Jaśle, Toruniu i Warszawie. Przygotowane, do przetestowania w pilotażu, formularze były zarówno dużo krótsze, jak i prostsze w doborze użytego w nich słownictwa. Samodzielne wypełnienie druków miało nie sprawiać trudności. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, co w założeniu miało ułatwić ich właściwy wybór. Wyniki, wypełnianej w pilotażu, ankiety jasno wskazują, że klienci oceniają nowe druki pozytywnie.
     - Klienci docenili zarówno uproszczony i zrozumiały język druków, jak i nową, minimalistyczną grafikę - podkreśla Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.  
     Najistotniejszymi zmianami, na które zwracali uwagę klienci oddziałów z pilotażu, było zmniejszenie liczby stron i danych do wypełnienia, prostota zwrotów i poleceń, a także czytelność podpowiedzi i wyjaśnień. Respondenci mogli ocenić jakość nowych wniosków w 5-stopniowej skali. Średnia wystawionych blisko 5,5 tys. ocen przekroczyła 4. Co niezwykle istotne, Zakład zdecydował się wprowadzić do niektórych formularzy jeszcze pewne poprawki, które sugerowali klienci, jak wytłuszczenie najważniejszych informacji, czy powiększenie czcionki.
     Po uzyskaniu pozytywnej opinii klientów w pilotażu, nowe uproszczone formularze zaczną już niebawem obowiązywać w całym kraju, we wszystkich placówkach ZUS. Jest to pierwsza grupa formularzy, nad kolejnymi ZUS będzie pracować do końca roku.
     Nie tylko formularze
     Od początku roku w ramach akcji „Prosto z ZUS” Zakład Ubezpieczeń Społecznych, oprócz uproszczenia formularzy, upraszcza także język pism kierowanych do swoich klientów. W tej chwili odbywa się cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS.
     Współpracująca z ZUS przy projekcie Pracownia Prostej Polszczyzny pracuje nad polskim standardem stylu plain language od 2010 r., gdy Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadził pierwszą ekspertyzę komunikatywności tekstów o Funduszach Europejskich. Współpracowała (lub nadal współpracuje) nad upraszczaniem języka z wieloma instytucjami publicznymi i firmami. Dla Centralnego Ośrodka Informatyki realizowała na zlecenie KPRM inicjatywę Obywatel.gov.pl  (w której uczestniczy także ZUS).

Monika Górecka, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Olsztynie
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Bardzo dobry kierunek, upraszczanie i jasność procedur. Martwi mnie jednak, że ZUS stosuje praktyki nękania podatnika, bez konsekwencji, za przedawnione zobowiązania tj późniejsze niż normatywne, sześcioletnie. Przysyłaja informacje w 2017 roku o zaległościach przeterminowanych tj. stwierdzonych przez ZUS za lata 2010,2001,2004.. .to bezprawie. Ustawa jasno wykazuje 6 lat kalendarzowych uprawnia do wszczęcia postępowania zakończonego decyzją. Poza tym te "zaległości" nie pojawiły się nagle na kontach ZUS, i był stosowny czas by zawiadomić podatnika w ustawowym terminie. Przedawnienie jest dla wszystkich, a nie uprzywilejowanych jak np szpitale czy spółki skarbu państwa.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 0
    (2017-04-04)
  • w 2007 roku otrzymałam wykaz zaległości, na podstawie mojej prośby kierowanej do ZUS o rozliczenie mojej karty kontowej. zapłaciłam wszystkie zobowiązania wg informacji ZUS. w 2016 r. otrzymałam wszczęcie postępowania za nieopłacone składki 2004.. .czy ZUSu nie obowiązuje rzetelna praca, terminy przedawnienia, kodeks postepowania administracyjnego i w końcu etyka zawodowa?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 0
    (2017-04-04)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Torba z nadrukiem elbląskiej Starówki
T-shirt biały z Twoim nadrukiem DTG PROMOCJA
Naszywka HERB ELBLĄGA
POLO z HAFTEM