UWAGA!

„Prosto z ZUS”, czyli proste formularze, prosty język

 Elbląg, „Prosto z ZUS”, czyli proste formularze, prosty język
fot. Anna Dembińska, arch. portEl

Są bardziej czytelne i mniej w nich pisania – to jedno z głównych spostrzeżeń klientów po pilotażu nowych formularzy wprowadzonych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Nowe uproszczone formularze wejdą do użytku już niebawem w całym kraju.

Z nowych, uproszczonych formularzy przez cały luty mogli korzystać klienci oddziałów ZUS w Jaśle, Toruniu i Warszawie. Przygotowane, do przetestowania w pilotażu, formularze były zarówno dużo krótsze, jak i prostsze w doborze użytego w nich słownictwa. Samodzielne wypełnienie druków miało nie sprawiać trudności. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, co w założeniu miało ułatwić ich właściwy wybór. Wyniki, wypełnianej w pilotażu, ankiety jasno wskazują, że klienci oceniają nowe druki pozytywnie.
       - Klienci docenili zarówno uproszczony i zrozumiały język druków, jak i nową, minimalistyczną grafikę - podkreśla Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.  
       Najistotniejszymi zmianami, na które zwracali uwagę klienci oddziałów z pilotażu, było zmniejszenie liczby stron i danych do wypełnienia, prostota zwrotów i poleceń, a także czytelność podpowiedzi i wyjaśnień. Respondenci mogli ocenić jakość nowych wniosków w 5-stopniowej skali. Średnia wystawionych blisko 5,5 tys. ocen przekroczyła 4. Co niezwykle istotne, Zakład zdecydował się wprowadzić do niektórych formularzy jeszcze pewne poprawki, które sugerowali klienci, jak wytłuszczenie najważniejszych informacji, czy powiększenie czcionki.
       Po uzyskaniu pozytywnej opinii klientów w pilotażu, nowe uproszczone formularze zaczną już niebawem obowiązywać w całym kraju, we wszystkich placówkach ZUS. Jest to pierwsza grupa formularzy, nad kolejnymi ZUS będzie pracować do końca roku.
       Nie tylko formularze
       Od początku roku w ramach akcji „Prosto z ZUS” Zakład Ubezpieczeń Społecznych, oprócz uproszczenia formularzy, upraszcza także język pism kierowanych do swoich klientów. W tej chwili odbywa się cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami. Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni m.in. za dalsze przeszkolenie załogi ZUS.
       Współpracująca z ZUS przy projekcie Pracownia Prostej Polszczyzny pracuje nad polskim standardem stylu plain language od 2010 r., gdy Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadził pierwszą ekspertyzę komunikatywności tekstów o Funduszach Europejskich. Współpracowała (lub nadal współpracuje) nad upraszczaniem języka z wieloma instytucjami publicznymi i firmami. Dla Centralnego Ośrodka Informatyki realizowała na zlecenie KPRM inicjatywę Obywatel.gov.pl  (w której uczestniczy także ZUS).
      
Monika Górecka, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Olsztynie

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem...
  • Bardzo dobry kierunek, upraszczanie i jasność procedur. Martwi mnie jednak, że ZUS stosuje praktyki nękania podatnika, bez konsekwencji, za przedawnione zobowiązania tj późniejsze niż normatywne, sześcioletnie. Przysyłaja informacje w 2017 roku o zaległościach przeterminowanych tj. stwierdzonych przez ZUS za lata 2010,2001,2004.. .to bezprawie. Ustawa jasno wykazuje 6 lat kalendarzowych uprawnia do wszczęcia postępowania zakończonego decyzją. Poza tym te "zaległości" nie pojawiły się nagle na kontach ZUS, i był stosowny czas by zawiadomić podatnika w ustawowym terminie. Przedawnienie jest dla wszystkich, a nie uprzywilejowanych jak np szpitale czy spółki skarbu państwa.
  • w 2007 roku otrzymałam wykaz zaległości, na podstawie mojej prośby kierowanej do ZUS o rozliczenie mojej karty kontowej. zapłaciłam wszystkie zobowiązania wg informacji ZUS. w 2016 r. otrzymałam wszczęcie postępowania za nieopłacone składki 2004.. .czy ZUSu nie obowiązuje rzetelna praca, terminy przedawnienia, kodeks postepowania administracyjnego i w końcu etyka zawodowa?
Reklama