Niedziela 18-11-2018, imieniny Karoliny, Romana
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Przed Bramą Targową stanął zabytkowy tramwaj

 
Elbląg, Przed Bramą Targową stanął zabytkowy tramwaj Wagon 5N został ustawiony na specjalnej konstrukcji szynowej za pomocą dźwigu (fot. WS)
Rek

W poniedziałek (2 lipca) przed południem na elbląskim Starym Rynku stanął zabytkowy tramwaj. To wagon typu 5N, który jeszcze w latach 90. XX wieku mknął ulicami miasta. Teraz będzie atrakcją turystyczną. W środku będzie mieściła się kawiarenka.Zobacz film i zdjęcia.

Starsi elblążanie pamiętają czasy, gdy tramwaj przejeżdżał pod Bramą Targową. Był to właśnie pojazd typu 5N, charakterystyczny, czerwony, z drewnianymi siedzeniami w środku.
     Pierwsze takie tramwaje dostarczono do Elbląga w 1957 roku, a eksploatowane były do 12 grudnia 1996 roku. Obecnie zachował się jeden skład: (wagon silnikowy 5N o numerze ewidencyjnym 012 i wagon doczepny 5ND o numerze ewidencyjnym 154), który został wyremontowany w spółce Tramwaje Elbląskie i używany jest okazjonalnie.
     Wagon 5N (012) został zbudowany w 1961 roku w Chorzowskiej Wytwórni Konstrukcji Stalowych „Konstal”. Konstrukcja wagonu jest stalowa, wyposażenie wnętrza drewniane. Samonośne pudło spoczywa na czterech resorach piórowych, zamocowanych w stalowej ramie dwuosiowego wózka. Okna boczne przedziału pasażerskiego są dwuczęściowe, z których górne jest pionowo przesuwne. Wewnątrz podłoga pokryta jest antypoślizgową wykładziną gumową. Poziom podłogi przedziału pasażerskiego jest usytuowany o stopień wyżej od poziomu na pomostach. Drewniane krzesła, na których pasażerowie siedzą naprzeciw siebie, są umiejscowione przy ścianach bocznych wagonu, po jednej stronie pojedyncze, po drugiej podwójne. Drzwi harmonijkowe otwierane i zamykane są przez motorniczego. Wagon wyposażony jest w dwa silniki typu LT-31 o mocy 60 kW każdy. Wymiary wagonu: długość 10400mm, szerokość 2173mm, masa własna 13500kg, rozstaw osi 3000mm, średnica kół tocznych 800mm.
     
     Dziś zabytkowy tramwaj został zamontowany na specjalnej konstrukcji szynowej nieopodal Bramy Targowej. Wagon udostępniony zostanie do zwiedzania turystom i mieszkańcom Elbląga, dodatkowo pełnić będzie rolę kawiarenki jednej z elbląskich restauracji. Będzie stał przed Bramą Targową do 30 września.
oprac. A
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • oo ale czad, fajnie wygląda, ciekawy pomysł. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ~olo(2012-07-02)
  • Dobry pomysł. O to chodzi!!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    lewy czerwcowy(2012-07-02)
  • kebaby i zapiekanki powinni z niego sprzedawac
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-02)
  • Przerażające jest zdanie "Starsi elblążanie pamiętają czasy, gdy tramwaj przejeżdżał pod Bramą Targową". Właśne do nich należę, chociaż pamiętam todość słabo. Zastanawiam się gdzie podziały się starsze tramwaje. Pamiętam jak na takie okazje na miasto wyjeżdżał tramwaj "z balkonami" przecież już wtedy był on zabytkiem i powinien podlegać ochronie!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    RA(2012-07-02)
  • Myslę że większa atrakcja byłaby lokomotywa wyprodukowana w Elblagu a która w tej chwili jest w Zajaczkowie Tczewskim mogłaby stac na dworcu PKP
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-02)
  • Gdy układano bruk na Starym Rynku radny Naguszewski zaproponował, by: 1.koło Bramy pozostawić tory, by można było na nich postawić tramwaj, 2."sprzedać" mieszkańcom kostki bruku, tj. dać możliwość wyrycia swojego nazwiska lub dedykacji. Padł też pomysł, by ustawić na Rynku ławeczkę z Elblążaninem Stulecia - O. Klimuszko. Dobrze, że choć żadnego z tych pomysłów nie zrealizowano, to powraca się do nich po latach.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-02)
  • Starsze tramwaje były na działkach tramwajarzy za nowa odziezówka moze jeszcze cos po nich zostało jezdziłem nimi do szkoły a nazywano je kowbojki
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-02)
  • To będzie ponik nieznanego kanara kazdy złapany gapowicz będzie mył w nim wszystkie szyby i polerował lakier
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-02)
  • Przecież wagon 012 jako jedyny czynny jeździł okazjonalnie po mieście np. podczas WOŚP czy dnia bez samochodu. Oznacza to że już nie będzie można się nim nigdy przejechać?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    bastek(2012-07-02)
  • super
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2012-07-02)
  • .. .tylko zeby teraz miasto o to dbalo, a nie ze za kilka lat sie okaze ze ruina straszy w centrum starowki :))
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Dobry pomysl....(2012-07-02)
  • Najpierw hasło wyborcze Grzymowicza, teraz tramwaj przed bramą. .. Biorąc pod uwagę "olsztyńskie obsesje" Elbląga, to powielanie pomysłów jest troszkę dziwne. Co nie znaczy, ze pomysł sam w sobie jest zły.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    kasaki(2012-07-02)
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Kalendarz Książkowy z Grawerem
Kalendarz Książkowy A5 Firmowy
Żarówki LED
Pieczątki Firmowe