Siedem firm, m.in. z Polski, Chin, Turcji i Belgii wystartowało w przetargu na budowę kanału przez Mierzeję Wiślaną. Zaproponowały za swoje usługi od 992 milionów do 1,5 miliarda złotych.
Dzisiaj w Urzędzie Morskim w Gdyni otwarto oferty firm, zainteresowanych wykonaniem przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycję chce realizować siedem przedsiębiorstw. Co ciekawe, jedna z nich - z Turcji - przesłała ofertę testową, w której cena wynosi zaledwie... złotówkę. Pozostałe dokładnie wyliczyły, ile będą kosztowały ich usługi. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum polsko-belgijskie (992,2 mln złotych), podobną cenę zaproponował Budimex (992,5 mln złotych). Pozostałe oferty przekraczają miliard złotych. Chińskie przedsiębiorstwo China Harbour Engineering Company zaoferowało 1,07 mld złotych, Energopol Szczecin - 1,08 mld złotych, chińska firma Sinohydro Corporation Limited - 1,1 mld zł, a polsko-chińskie konsorcjum firm (w skład wchodzi m.in. Polbud Pomorze) - prawie 1,5 miliarda złotych.
Urząd Morski w Gdyni jako inwestor przekopu przeznaczył na pierwszy etap tej inwestycji 718 milionów złotych. Teraz komisja przetargowa zajmie się szczegółową analizą ofert, co może potrwać kilka miesięcy. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapewniał publicznie, że inwestycja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i potrwać do końca 2022 roku.
Obecny przetarg dotyczy pierwszego etapu inwestycji, który obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału przez Mierzeję Wiślaną o głębokości 5 m i długości 1350 m wraz ze śluzą i całą potrzebną infrastrukturą oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. W kolejnych etapach mają być rozpisane przetargi na budowę toru wodnego do Elbląga, mostu w Nowakowie i budowę dróg dojazdowych.
Urząd Morski w Gdyni jako inwestor przekopu przeznaczył na pierwszy etap tej inwestycji 718 milionów złotych. Teraz komisja przetargowa zajmie się szczegółową analizą ofert, co może potrwać kilka miesięcy. Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej zapewniał publicznie, że inwestycja ma się rozpocząć jeszcze w tym roku i potrwać do końca 2022 roku.
Obecny przetarg dotyczy pierwszego etapu inwestycji, który obejmuje budowę portu osłonowego od strony Zatoki Gdańskiej, kanału przez Mierzeję Wiślaną o głębokości 5 m i długości 1350 m wraz ze śluzą i całą potrzebną infrastrukturą oraz sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym. W kolejnych etapach mają być rozpisane przetargi na budowę toru wodnego do Elbląga, mostu w Nowakowie i budowę dróg dojazdowych.
RG