„PO robi wszystko, by przekop Mierzei opóźnić, a najlepiej go nie zrealizować i zaczyna przyjmować tożsame stanowisko ze stroną rosyjską, która od wielu lat próbuje zablokować tę inwestycję” - tak brzmiał fragment uchwały, którą na dzisiejszą sesję przygotował klub radnych PiS. Miała to być reakcja na negatywną opinię Zarządu Województwa Pomorskiego w sprawie przekopu. Po protestach radnych PO ten fragment z uchwały zniknął, a stanowisko zostało przegłosowane 13 głosami radnych PiS.
Negatywną opinię na temat budowy przekopu Mierzei Wiślanej przyjął dwa tygodnie temu Zarząd Województwa Pomorskiego, pozytywną kilka dni temu Zarząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego. - To szansa na rozwój Elbląga i regionu – napisali radni wojewódzcy z naszego regionu.
Opinia z Pomorza wzburzyła elbląskich radnych PiS. Klub na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej przygotował projekt stanowiska, które krytykuje taką postawę. „Zarząd Województwa Pomorskiego, którym zarządza Platforma Obywatelska, po raz kolejny pokazuje, że nie jest za realizacją projektu kanału żeglugowego na terenie Mierzei Wiślanej.
Platforma Obywatelska robi wszystko, aby to przedsięwzięcie opóźnić, a najlepiej go nie zrealizować i zaczyna przyjmować tożsame stanowisko ze stroną rosyjską, która od wielu lat próbuje zablokować tę inwestycję poprzez naciski na Unię Europejską” - brzmiał fragment zaproponowanego stanowiska.
- Kilka razy jest w nim użyta nazwa PO w sposób nieuzasadniony. Nie upolityczniałbym tego, bo to „warszawką” śmierdzi, a już na ten temat wcześniej mówiłem, by nie przenosić tego na nasz grunt – protestował Michał Missan, przewodniczący klubu radnych PO.
- Opinię wydał Zarząd Województwa, w którym przecież zasiadają członkowie PO i PSL – bronił stanowiska radny PiS Rafał Traks.
- To może przyjmijmy stanowisko, że jesteśmy zaniepokojeni niepełnosprawnymi w Sejmie, których Prawo i Sprawiedliwość nie chce wysłuchać. Nie rozumiem skąd to polityczne zacięcie. W Elblągu w sprawie przekopu nikt nas nie podzieli na PO, PiS, SLD czy inną partię. Wszyscy jesteśmy za tym, by przekop powstał. Dlatego wnioskuję o usunięcie słów o PO – wnioskował radny Missan.
- Zarząd Województwa to twór polityczny, to on podjął taką opinię. To jest fakt i nie ma co chować głowy w piasek. To stanowisko z Pomorza jest zgodne z wypowiedziami pana Donalda Tuska, który mówił, że ta inwestycja się nie opłaca – stwierdził Marek Pruszak, przewodniczący Rady Miejskiej.
- Treść stanowiska dla idei przekopu nie ma większego znaczenia. To czy powstanie czy nie, zależy od decyzji rządu i znalezienia środków. Jeden sejmik wypowiedział się za, drugi przeciw. Poza tym że bijemy pianę polityczną, nie robimy nic nowego i radziłbym nabrać do tego trochę dystansu. Stanowisko jest nie do przyjęcia, ale nie chcę nad tym dyskutować, będę głosował przeciw – odpowiedział Piotr Derlukiewicz, radny PO.
Po kilkudziesięciominutowej dyskusji radni PiS dokonali poprawek w stanowisku i odbyło się głosowanie, w którym wzięło udział 19 radnych. 13 było za jego przyjęciem, 5 przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu.
Ostateczna treść stanowiska Rady Miejskiej w Elblągu
„Rada Miejska z niepokojem przyjęła decyzję Zarządu Województwa Pomorskiego, który wydał negatywną opinię do analizy kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych dotyczącej inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Zarząd Województwa zarzucił Urzędowi Morskiemu niekompletność przedłożonej dokumentacji, co jak stwierdził, nie pozwoliło mu na pełną ocenę planowanej inwestycji i jej oddziaływaniu. Jeżeli Zarząd uznał, że brak dokumentów uniemożliwia wydanie opinii, powinien wezwać Urząd Morski do ich uzupełnienia. Po drugie, nie jest w kompetencji Zarządu wydanie pełnej oceny, lecz jedynie zaopiniowanie planowanej inwestycji.
Zarząd Województwa Pomorskiego, którym zarządza Platforma Obywatelska, po raz kolejny pokazuje, że nie jest za realizacją projektu kanału żeglugowego na terenie Mierzei Wiślanej.
Dziś zarzuca się rządowi Rzeczypospolitej Polskiej, że projekt kanału żeglugowego jest niedoszacowany. Pozostaje zadać pytanie, dlaczego Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe nie zrealizowały tej inwestycji w przeciągu 8 lat swoich rządów?
Rząd w niecałe dwa lata podjął decyzję, aby elbląski port zyskał odprawy fitosanitarne, co powoduje, że możemy obsługiwać więcej jednostek pływających.
Rada Miejska w Elblągu stoi na stanowisku, iż kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest inwestycją strategiczną realizowaną przez rząd Polski. Ocena podstaw ekonomicznych, analizy kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych dla regionu nieleżącego w granicach jego administracji daleko wykracza poza kompetencje Zarządu Województwa Pomorskiego.
Opinia z Pomorza wzburzyła elbląskich radnych PiS. Klub na dzisiejszą sesję Rady Miejskiej przygotował projekt stanowiska, które krytykuje taką postawę. „Zarząd Województwa Pomorskiego, którym zarządza Platforma Obywatelska, po raz kolejny pokazuje, że nie jest za realizacją projektu kanału żeglugowego na terenie Mierzei Wiślanej.
Platforma Obywatelska robi wszystko, aby to przedsięwzięcie opóźnić, a najlepiej go nie zrealizować i zaczyna przyjmować tożsame stanowisko ze stroną rosyjską, która od wielu lat próbuje zablokować tę inwestycję poprzez naciski na Unię Europejską” - brzmiał fragment zaproponowanego stanowiska.
- Kilka razy jest w nim użyta nazwa PO w sposób nieuzasadniony. Nie upolityczniałbym tego, bo to „warszawką” śmierdzi, a już na ten temat wcześniej mówiłem, by nie przenosić tego na nasz grunt – protestował Michał Missan, przewodniczący klubu radnych PO.
- Opinię wydał Zarząd Województwa, w którym przecież zasiadają członkowie PO i PSL – bronił stanowiska radny PiS Rafał Traks.
- To może przyjmijmy stanowisko, że jesteśmy zaniepokojeni niepełnosprawnymi w Sejmie, których Prawo i Sprawiedliwość nie chce wysłuchać. Nie rozumiem skąd to polityczne zacięcie. W Elblągu w sprawie przekopu nikt nas nie podzieli na PO, PiS, SLD czy inną partię. Wszyscy jesteśmy za tym, by przekop powstał. Dlatego wnioskuję o usunięcie słów o PO – wnioskował radny Missan.
- Zarząd Województwa to twór polityczny, to on podjął taką opinię. To jest fakt i nie ma co chować głowy w piasek. To stanowisko z Pomorza jest zgodne z wypowiedziami pana Donalda Tuska, który mówił, że ta inwestycja się nie opłaca – stwierdził Marek Pruszak, przewodniczący Rady Miejskiej.
- Treść stanowiska dla idei przekopu nie ma większego znaczenia. To czy powstanie czy nie, zależy od decyzji rządu i znalezienia środków. Jeden sejmik wypowiedział się za, drugi przeciw. Poza tym że bijemy pianę polityczną, nie robimy nic nowego i radziłbym nabrać do tego trochę dystansu. Stanowisko jest nie do przyjęcia, ale nie chcę nad tym dyskutować, będę głosował przeciw – odpowiedział Piotr Derlukiewicz, radny PO.
Po kilkudziesięciominutowej dyskusji radni PiS dokonali poprawek w stanowisku i odbyło się głosowanie, w którym wzięło udział 19 radnych. 13 było za jego przyjęciem, 5 przeciw, jedna osoba wstrzymała się od głosu.
Ostateczna treść stanowiska Rady Miejskiej w Elblągu
„Rada Miejska z niepokojem przyjęła decyzję Zarządu Województwa Pomorskiego, który wydał negatywną opinię do analizy kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych dotyczącej inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Zarząd Województwa zarzucił Urzędowi Morskiemu niekompletność przedłożonej dokumentacji, co jak stwierdził, nie pozwoliło mu na pełną ocenę planowanej inwestycji i jej oddziaływaniu. Jeżeli Zarząd uznał, że brak dokumentów uniemożliwia wydanie opinii, powinien wezwać Urząd Morski do ich uzupełnienia. Po drugie, nie jest w kompetencji Zarządu wydanie pełnej oceny, lecz jedynie zaopiniowanie planowanej inwestycji.
Zarząd Województwa Pomorskiego, którym zarządza Platforma Obywatelska, po raz kolejny pokazuje, że nie jest za realizacją projektu kanału żeglugowego na terenie Mierzei Wiślanej.
Dziś zarzuca się rządowi Rzeczypospolitej Polskiej, że projekt kanału żeglugowego jest niedoszacowany. Pozostaje zadać pytanie, dlaczego Platforma Obywatelska i Polskie Stronnictwo Ludowe nie zrealizowały tej inwestycji w przeciągu 8 lat swoich rządów?
Rząd w niecałe dwa lata podjął decyzję, aby elbląski port zyskał odprawy fitosanitarne, co powoduje, że możemy obsługiwać więcej jednostek pływających.
Rada Miejska w Elblągu stoi na stanowisku, iż kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną jest inwestycją strategiczną realizowaną przez rząd Polski. Ocena podstaw ekonomicznych, analizy kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych dla regionu nieleżącego w granicach jego administracji daleko wykracza poza kompetencje Zarządu Województwa Pomorskiego.
RG