Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Czwartek 23-03-2017, imieniny Pelagii, Feliksa
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Pierwszy dzień wiosny. Pierwszy dzień wiosny.

Przydatne na co dzień

Od początku stycznia obowiązują nowe, korzystniejsze dla klientów przepisy dotyczące rękojmi i gwarancji.

Zapisy ustawy "o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej" dotyczą transakcji dokonywanych przez osoby fizyczne. Z początkiem roku zniknął termin "rękojmia", zaś termin "wada" zastąpiony został "niezgodnością z umową". "Niezgodnością z umową" jest to teraz nie tylko dawna "wada" towaru, ale także "nieprawidłowość w jego zamontowaniu i uruchomieniu" (art. 6 ustawy), jeżeli zostało to wykonane zgodnie z instrukcją przez sprzedawcę, osobę przez niego zaangażowaną albo przez nabywcę. Warto także wiedzieć, że "niezgodność z umową" to obecnie także niezgodność z tym, co producent towaru mówił w reklamie o towarze czy usłudze.
     Za "niezgodność" sprzedawca ponosi obecnie odpowiedzialność w chwili jego sprzedaży oraz gdy owa "niezgodność" ujawni się w ciągu 6 miesięcy od daty zakupu. Ustawodawca dał nam także dłuższy niż dotąd czas ochrony przed skutkami wystąpienia "niezgodności z umową" - dwa lata. W przypadku kupowania rzeczy używanych, sprzedawca może jednak skrócić ten okres. Musi to jednak być co najmniej rok.
     Na zawiadomienie sprzedawcy o wykryciu "niezgodności" mamy dwa miesiące. Na "ustosunkowanie się" do naszych żądań sprzedawca ma 14 dni. Jeśli w tym czasie nie otrzymamy od niego odpowiedzi, zgodnie z prawem mamy podstawę sądzić, że nasze roszczenia zostały przyjęte. Nowa ustawa zwiększyła odpowiedzialność sprzedawcy wobec klienta – stał się on tak samo odpowiedzialny za "zgodność z umową" sprzedanego towaru, jak jego producent i podmiot, który wprowadzi importowany towar na polski rynek (art. 4 ust.4).
     Ustawa określa, co dzieje się, gdy owa "niezgodność z umową" wystąpi. Kupujący może zażądać nieodpłatnej naprawy (nabywca nie płaci za demontaż i dostarczenie towaru do miejsca naprawy) lub wymiany na nowy towar. Zwrotu pieniędzy lub obniżenia ceny możemy się domagać dopiero, jeśli naprawa albo wymiana narazi nas na - jak czytamy w ustawie - "znaczne niedogodności": będzie niemożliwa lub zbyt kosztowna. Ważne jest, że nasze roszczenia przedawniają się z upływem roku od zgłoszenia "niezgodności". Jak przestrzega szefowa elbląskiej delegatury Państwowej Inspekcji Handlowej, Bronisława Walawska - Pawlak, jeśli sprzedawca będzie próbował zwlekać z realizacją reklamacji, powinniśmy "przypomnieć" mu o tym w formie pisemnej - wówczas termin przedawnienia nie będzie płynął. Kłopoty mogą być także z przestrzeganiem terminu realizacji reklamacji.
     - Ustawa niestety nie precyzuje terminu, ile czasu sprzedawca ma na realizację żądań klienta, mówi jedynie o "odpowiednim czasie" – mówi Bronisława Walawska - Pawlak. - Obawiamy się, że część sprzedawców może próbować to wykorzystać. W razie problemów będziemy jednak interweniować.
     
     ***
     
     Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego z 27 lipca 2002 roku ukazała się w Dzienniku Ustaw Nr 141 z 5 września ubiegłego roku.

AJ
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
  • ... I to by było na tyle , proszę Państwa . Jak zwykle jest zawsze w prawie jakaś furtka ... czyli i " zjeść loda i go mieć " Śmiechu warte :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    (2003-02-01)
Reklama