UWAGA!

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Zdaniem Kaczyńskiego, pomysł przekopu jest krytykowany przez premiera Tuska jako „sprzeczny z zasadą płynięcia w głównym nurcie”, który na pewno nie spodoba się Rosjanom i Niemcom. "Naprawdę jest to taki klasyczny przykład mentalności postkolonialnej” - ocenił Kaczyński. Szef PiS dodał, że współczuje tym, którzy „wywodzą się z takiego świata”. „Tylko tacy ludzie nie nadają się do rządzenia dużym europejskim narodem” - powiedział. Kaczyński ocenił, że nie ma powodu, żeby plany budowy przekopu przez Mierzeję Wiślaną konsultować z Rosją ze względu na pobliski obwód kaliningradzki. Jak podkreślił, w przypadku gazociągu północnego "niczego z nami nie konsultowano".
  • Kaczyński może nie jest za ładny ale ma ogromną wiedzę, jest dowcipny i oddany tylko Polsce.
  • Natchnieniem mu była i wiarą ta ziemia tak piękna i żyzna Spoglądał na złote jej łany, na taflę modrego jeziora Wśród leśnych ostępów i głuszy przysięgał jej wierność partyzant Szumiała mu wierzba płacząca, a on ku niej wierność swą wyznał Nadciągał kolejny okupant, choć mienił się jako sojusznik Zawarły się cele więzienne, ruszyły na Sybir pociągi Kolejny raz śmiali się zdrajcy, strzelając bezbronnym, w tył głowy On jednak w nierównej trwał walce, bo przyrzekł jej: "Będę Cię bronił" Ref. Więc poszli razem w stronę światła w ostatni bój znaczony krwią Ojczyzna kwieciem ich żegnała, poszumem wiatru i deszczu łzą Wzlecieli niczym wolne ptaki, znikając pośród blasku gwiazd Obława, dookoła strzały, a oni dzielnie szli pod wiatr Nie dane doczekać im świtu, choć w dali zwiastują go zorze Gdzie jesteś, gdzie, Szary Żołnierzu, gdy wszędzie dokoła wrogowie Kto będzie Ojczyzny Twej bronił, gdy zmorzy Cię sen już ostatni Czy słyszysz jak woła Cię, Roju, czy słyszysz jak wzywa do walki?
  • Temat ten, jak bumerang, wraca podczas każdych wyborów w Polsce, w Elblągu. W tym roku wybory będą dwa razy więc znowu będzie głośno stawiane pytanie: kopać czy nie kopać ? Okazuje się, że jest to stary temat, którego początki sięgają czasów Zakonu Krzyżackiego. A wszystko to przez mierzeję, która ogranicza swobodny wypływ z Elbląga i z innych portów na Zatokę Gdańską, na Bałtyk. Sama nazwa „mierzeja”, w dokumentach „Nerei, Nerey, Nergia, Neria”, jest bardzo stara i prawdopodobnie wywodzi się z języka anglosaskiego. Oznacza wąski kawałek lądu, w tym przypadku między Zalewem Wiślanym a Bałtykiem. Podobno w czasach staropruskich i krzyżackich swobodne przejście z Zalewu na Bałtyk tzw. głębia znajdowała się w Skowronkach. Podwójne opodatkowanie statków Jeszcze do 1371 r. przepłynięcie z Elbląga do Gdańska nie stanowiło problemu, bowiem Elbląg leżał w delcie Wisły, której prawa odnoga czyli rz. Nogat łączyła się z rzeką Elbląg na południe od miasta. Ale Nogat powodował silne zapiaszczanie rz. Elbląg, więc skierowano go prosto do Zalewu Wiślanego. Oznaczało to jednocześnie odcięcie Elbląga od ważnej arterii wodnej i w związku z tym w 1495 r. rz. Elbląg połączono z Nogatem kanałem, który nazwano Kanałem Krafulskim (po 1945 r. Kanał Jagielloński).
  • Pierwsze polityczne próby unormowania żeglugi z Elbląga miały miejsce jeszcze w XV wieku. 24 sierpnia 1457 r. król Kazimierz Jagiellończyk wydał przywilej nadający Elblągowi urząd rybicki obejmujący również część Mierzei od Skowronek do Łysicy. Jednak trzy miesiące wcześniej tenże król przekazał całą Mierzeję Gdańskowi. Oba wykluczające się przywileje były przyczyną nieporozumień i kłótni pomiędzy miastami. Ale przecież nie cała Mierzeja należała do Gdańska. Granicę przeprowadzono nie na cieśninie, jak to sugerowali Polacy, a w poprzek Mierzei (ZDRADA). Niekorzystne w efekcie pertraktacje oddały Cieśninę Piławską pod panowanie krzyżackie, czego konsekwencje odczuwamy do dziś. (Rosja)
  • "opozycja" krytykuje. .. Władza opracowała audyt dla poprzedników (duża niespodzianka bo kto to widział. .. żeby zaraz bilans). Ciekawym co będzie dalej.
  • Znana nam pierwsza próba przekopania Mierzei Wiślanej datowana jest na rok 1577.Zbuntowany Gdańsk nie uznał Stefana Batorego jako władcy Polski. Aby pokonać Gdańsk i zmusić miasto do uległości, król postanowił utworzyć flotę wojenną. Do tego celu delegował kasztelana wiślickiego Mikołaja Firleja. Firlej miał też rozpoznać możliwość przekopania Mierzei Wiślanej i zbudowania w przesmyku portu i bazy wojennej. Wkrótce też do Elbląga zjechał sekretarz królewski Piotr Kłoczewski, aby na miejscu zbadać możliwości wykonania kanału żeglownego przez Mierzeję Wiślaną. Po dokonaniu pomiarów ustalił, że najdogodniejszym miejscem dla przekopu i budowy konkurencyjnego dla Gdańska portu są okolice wsi Skowronki. Losy potoczyły się jednak inaczej, niż zamierzano. Gdańsk uznał Batorego i kosztowana inwestycja okazała się niepotrzebną.
  • Najwięksi nieudacznicy oceniają prawy Polski rząd.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5
    0
    złodziej(2016-03-02)
  • Ponownie do tematu powrócono za panowania Jana Kazimierza. Dowodem na to są plany sporządzone podczas wojny polsko-szwedzkiej (1654-1660). Na wykreślonych przez holenderskich inżynierów mapach, na Mierzei Wiślanej w okolicy Skowronek zaznaczono ufortyfikowany przesmyk i fort o nazwie "Gród Jana Kazimierza". Wcześniej podobny fort zbudowany został na Półwyspie Helskim.
  • Gdańsk, obawiając się konkurencji ze strony pobliskiego Elbląga lub nowego portu na Mierzei, szybko zgodził się z Batorym, odwodząc go do planów kopania Mierzei. Tak padały kolejne pomysły. W czasach niemieckich po raz pierwszy wysunięto argumenty gospodarcze i ekonomiczne. Elbląg jako duży ośrodek przemysłowy i stoczniowy nie mógł się rozwijać ze względu na kłopotliwy i drogi transport morski. W dodatku główna stocznia Schichau'a znajdowała się w Wolnym Mieście Gdańsku i produkcja obłożona była niekorzystnym cłem. Jednak i wówczas historia nie była łaskawa. Niemcy wybrali drogę wojny i zamiast budować kanał woleli zdobyć Gdańsk. Dla Elbląga problem ten nie przestał jednak nigdy istnieć. Od 600 lat port elbląski ma stałe kłopoty z utrzymaniem żeglugi. Jednym rozwiązaniem tego problemu jest budowa kanału żeglownego w dogodnym miejscu Mierzei Wiślanej.
  • ale ekipa : wesołek, Henia i Ukrainiec - oto PO !!!
  • Zdelegalizować tą antypolską partię.
Reklama