Ważne: nasze strony wykorzystują pliki cookies.
Używamy informacji zapisanych za pomocą cookies i podobnych technologii m.in. w celach reklamowych i statystycznych oraz w celu dostosowania naszych serwisów do indywidualnych potrzeb użytkowników. Mogą też stosować je współpracujący z nami reklamodawcy, firmy badawcze oraz dostawcy aplikacji multimedialnych. W przeglądarce internetowej można zmienić ustawienia dotyczące cookies.
Korzystanie z naszych serwisów internetowych bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza zgodę na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Proszę zapoznać się z informacją na temat cookies stosowanych na naszej stronie.
Środa 18-10-2017, imieniny Łukasza, Juliana
 
Rek

UWAGA!

Zamknij Zamknij
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Na osiedlu

Gospodarka

Społeczeństwo

Kultura

Sport

Na uczelniach

Zbrodnia i kara

Prasówka

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Dawny Elbląg

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Batman o wschodzie słońca Batman o wschodzie słońca

Uwaga na przejścia dla pieszych

 
Elbląg, Uwaga na przejścia dla pieszych Ul. Robotnicza (fot. Michał Skroboszewski)
Rek

W Elblagu jest ponad 600 przejść dla pieszych – oznakowanych „zebrą” i odpowiednimi znakami. Nie oznacza to jednak, że są to przejścia bezpieczne. Szybko zapadające ciemności, nieuwaga zarówno kierowców, jak i pieszych sprzyja wypadkom, w których to piesi są głównymi ofiarami. Dlatego ratusz chce doświetlić te miejsca. 

Bezpieczne przejścia dla pieszych to  takie, w których (paradoksalnie) pieszy nie przechodzi przez jezdnię, czyli np. tunele pod jezdnią lub kładki nad jezdnią. W Elblągu ich nie ma. 
     Przejścia dla pieszych w Elblągu z jednej strony mają umożliwić bezpieczne przekraczanie jezdni przez pieszych, a z drugiej w miarę płynny ruch samochodów.
     Do wypadków w tych miejscach dochodzi stosunkowo często, jednak nie jest to ilość alarmująca.
     - Według statystyki wypadków z roku 2014 i 2015 na terenie miasta nie występują miejsca ze szczególną kumulacją zdarzeń z udziałem pieszych – informuje Urząd Miejski w Elblągu.
     Mimo to, ratusz próbuje zwiększyć bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych, głównie poprzez zwiększenie widoczności przejścia dla pieszych. Jednym z rozwiązań jest tzw. „aktywne przejście dla pieszych”.
     - Mają one dodatkowe oznakowanie znakiem D-6 [znak informacyjny „przejście dla pieszych” – red.], umieszczonym nad jezdnią. Znaki te są wyposażone w lampy błyskowe koloru żółtego lub ( co jest nowością ) w świecącą sylwetkę kroczącego pieszego - tzw. animowaną. Ten rodzaj oznakowania stosowany był głównie na drogach poza obszarami zabudowanymi, gdzie prędkość pojazdów była większa (70km/h), gdzie kierujący pojazdem nie spodziewał się przejścia dla pieszych lub w szczególnych lokalizacjach, np. z dużą ilość wypadków z udziałem pieszych – informuje elbląski ratusz.
     Takie znaki funkcjonowały na al. Grunwaldzkiej , ul. Giermków i Robotniczej. W ubiegłym tygodniu aktywne przejście dla pieszych zostało zamontowane na skrzyżowaniu ul. Robotniczej z ul. Jaśminową i Brzozową. Do tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego zgłoszono wnioski dotyczące zamontowania właśnie tego typu przejść na ul. Robotniczej 119 oraz pomiędzy Sądem, a Urzędem Miejskim, ale nie zostały one poddane pod głosowanie mieszkańców. Planowane jest za to ustawienie „aktywnego” znaku przejścia dla pieszych na ul. Giermków.
     Następnym rozwiązaniem, które ma zwiększyć bezpieczeństwo pieszych jest doświetlanie przejść dla pieszych.
     - W bieżącym roku istniejące oprawy zostaną wymienione na oprawy w technologii LED celem doświetlenia kolejnych przejść dla pieszych, np. w ciągu ulic Królewieckiej, Malborskiej, Alei Odrodzenia, Wiejskiej, Sobieskiego, Szarych Szeregów. Łącznie zostanie zainstalowanych 41 szt. opraw diodowych – zapowiada elbląski ratusz.
     Ma to kosztować 438 tys. zł. Pozostaje kwestia przejść dla pieszych z sygnalizacja świetlną. Większość z nich działa poprawnie i spełnia swoją funkcję. Niestety nie wszystkie. Sygnalizacja świetlna na ul. płk. Dąbka (dwuetapowe przejście dla pieszych zaraz za skrzyżowaniem z Królewiecką) zachęca do przechodzenia na czerwonym świetle. Okres, kiedy pali się zielone światło wynosi kilka sekund, przez które zdrowy człowiek jest w stanie przejść normalnym tempem tylko pierwszy etap skrzyżowania i zatrzymać się na wysepce z torami tramwajowymi. Osoby, które mają trudności z chodzeniem nie są w stanie przejść nawet pierwszego etapu przejścia. Stosunkowo długi okres „palenia się” czerwonego światła przy jednoczesnym „czerwonym” dla jadących ul. płk. Dąbka zachęca pieszych do przejścia niezgodnie z przepisami. 
     Kolejną metodą poprawienia bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych jest... ich likwidacja. W ubiegłym tygodniu zlikwidowano jedno z przejść na skrzyżowaniu Robotnicza-Jaśminowa – Brzozowa. Rozwiązanie to ma poprawić płynność ruchu na tym skrzyżowaniu.
     Nic jednak nie zastąpi własnej zapobiegliwości pieszego. Odblaskowy element na ubraniu może zapobiec tragedii na przejściu dla pieszych. Ważna jest także zasada „ograniczonego zaufania” ze strony użytkowników dróg. Pieszy powinien pamiętać, że kierowca może się nie zatrzymać przed przejściem dla pieszych.

Sebastian Malicki
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Przed każdym przejściem powinien być znak stop, albo leżący policjant. Problem rozwiązałby się szybko.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    11 34
    (2016-11-15)
  • W kontekście początkowego zdania o "bezpiecznych" przejściach podziemnych Autorowi dedykuję choćby cytat z Wikipedii: "Aktualnie nie buduje się już na świecie przejść podziemnych pozbawionych wind lub schodów ruchomych ponieważ są niefunkcjonalne. W niektórych miastach Europy zdecydowano się nawet na usunięcie przejść podziemnych co równocześnie wiąże się z likwidacją dominacji samochodów na ulicy i przywróceniem przejść dla pieszych". Proszę już nie wzdychać za rozwiązaniami z ubiegłego millenium i zamiast apelować do pieszych o noszenie odblasków (w mieście???), lepiej apelować do kierowców o bezpieczną jazdę.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    8 9
    Łukasz23(2016-11-15)
  • @Łukasz23 - To ze likwidują nie znaczy ze to jest dobry pomysł. Bezkolizyjność zawsze było najlepszym rozwiązaniem. Lepiej zapobiegać niż karac
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    7 1
    HvK(2016-11-15)
  • lezacy policjant to inny problem ruchu drogowego w Polsce niestety tylko on ma uprawnienia do rewidowania ludzi alkomatem
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 2
    (2016-11-15)
  • Jak zwykle kolejny artykuł o tym że coś NIE funkcjonuje w Elblągu. Sygnalizacja uliczna to następny temat po EPECu EPWiK którym należy się zająć. A tak w ogóle kto z imienia i nazwiska w UM tym się zajmuje ? Proszę przejśc np. przez skrzyżowanie Ogólna - Fromborska. Czy w Elblągu zostali już sami de. .ile ?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 1
    hamulcowy(2016-11-15)
  • Zlikwidowano przejście, postawiono barierki i co? Głównie starsze panie o kulach lub lasce dostają skrzydeł coby przebiec. Na fotce piesi jeszcze na przejściu i co? Samochód już śmiga. Krótko mówiąc o bezpieczeństwo muszą zadbać wszyscy i to we własnym interesie. Mnie lata temu na kursie uczono że pieszy może na środku przejścia zawrócić i co wtedy? Siedzimy mu na dupie i jesteśmy w czarnej. .. .Więcej rozsądku i mniej pośpiechu
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 2
    sceptyk(2016-11-15)
  • @HvK: Z Twoim stwierdzeniem na temat bezkolizyjności zgadzam się wyłącznie w przypadku przejść pod/nad drogami tranzytowymi i autostradami. Za to w centrum średniej wielkości miasta (takiego jak Elbląg) to jest tylko świadectwo nieznajomości współczesnego świata
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    2 2
    Łukasz23(2016-11-15)
  • Najlepszym rozwiązaniem jest wykonanie przejść na garbach szerokości przejścia. Żaden kierowca no chyba, że wariat przeleci prze takie przejście setką.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    4 1
    jezry(2016-11-15)
  • Poczytaj sobie redaktorze o tempo 30,o uspokajaniu ruchu, o tym jak temat rozwiązano za Zachodzie i nie cytuj tylko tłuków z elbląskiego Zarządu Dróg, którzy siedzą w PRL i dopiero teraz zaczynają doświetlać przejścia dla pieszych. Dodatkowe lampy nad przejściami są w okolicznych pipidówach już od lat - Pasłęk, Frombork, Orneta itp. A pisząc o tunelach czy kładkach to sprawdź co z tymi pomysłami PRL robią w Gdańsku i nie zapominaj że piesi to także osoby mające trudności z chodzeniem po schodach, niepełnosprawni różnego typu, osoby z wózkami dziecięcymi i rowerami.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 4
    (2016-11-15)
  • A jak przejedzie wózek dość szeroki z dwojaczkami (nie mówiąc o trojaczkach), pomiędzy barierkami. a narożnikiem budynku, który wiele lat temu miał być rozebrany (Robotnicza-Jaśminowa od Ośrodka). Panowie z Rady Miasta trochę wyobraźni, jeździcie na zachód i nic nie widzicie poza "sutymi" dietami
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 0
    elblążanin48(2016-11-15)
  • A może tak Policja zajęłaby się źle zaparkowanymi autami. Np. na Nowowiejskiej czy na Słonecznej auta parkują przy samych pasach i nie widać żeby ktoś stał na przejściu. Na Nowowiejskiej o zgrozo to się dzieje przy przejściu koło szkoły i problem w tym że dzieci nie widać. We wrześniu policjanci stali bo była jakaś akcja dotycząca rozpoczęcia roku szkolnego i nikomu to nie przeszkadzało.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6 2
    kierowca123(2016-11-15)
  • To jak mówimy o przejściach dla pieszych, to ja bardzo proszę o zmierzenie czasu ile pali się zielone światło na przejściu przy skrzyżowaniu Płk. Dąbka z Królewiecką ( koło dawnego BGŻ) - zmierzyłam, żeby zdążyć z przejściem trzeba poruszać się z prędkością 13km/ h ( sprawdziłam przejeżdżając rowerem)- nie jest to bezpieczne, ludzie albo przebiegają, albo przechodzą na czerwonym. .. .Może można coś z tym zrobić, bo na zmianę świateł w tym miejscu czeka się na prawdę długo
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    rowerzystka(2016-11-15)
Reklama