UWAGA!

W sobotę rusza Kolej Nadzalewowa

 Elbląg, Kadyny - peron w lesie
Kadyny - peron w lesie (fot. arch. AD)

Piękna trasa turystyczna wzdłuż linii wody, czasem biegnąca przez las to wspaniała atrakcja wakacyjna. W najbliższą sobotę 9 lipca ruszy Kolej Nadzalewowa. Pociągiem będzie można wybrać się w podróż do Suchacza, Kadyn, Tolkmicka, Braniewa.

Po torach malowniczej linii kolejowej nr 254 znowu będzie mknął pociąg. W ubiegłym roku, po latach przerwy, samorząd województwa warmińsko-mazurskiego wspólnie z gminami nadzalewowymi podjął się reaktywacji połączenia. W tym roku zadanie będzie kontynuowane. Pociąg, którym podróżni będą mogli odwiedzić Suchacz, Kadyny, Tolkmicko, Frombork czy Braniewo ruszy 9 lipca.
       Kursy zaplanowano na: 9, 10, 16, 17, 23, 24, 30, 31 lipca oraz 6, 7, 13, 14, 15, 20, 21 sierpnia. Pociąg z Elbląga będzie wyruszał o godz. 9.05 i 12.55. Natomiast z Braniewa w kierunku Elbląga o godz. 11.07 i 14.57.
       Cena biletu z Elbląga do Braniewa to 11,50 zł, do Suchacza czy Kadyn 6,30 zł, a do Fromborka 9,50 zł. Ze zniżek może skorzystać młodzież ucząca się do 26. roku życia - 35 proc. po okazaniu legitymacji szkolnej. Dzieci w wieku do 4 lat będą podróżowały za darmo.
       Przewoźnikiem na trasie nadzalewowej będzie firma Arriva PCC, organizatorem Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych, a koordynatorem projektu jest Urząd Marszałkowski w Olsztynie.
       Zobacz szczegółowy rozkład jazdy oraz ceny biletów.
       Kolej Nadzalewowa (niem. Haffuferbahn – HUB) – to linia kolejowa, która w zamyśle niemieckich projektantów miała połączyć Elbląg z Królewcem. W latach 1897–1899 zbudowano odcinek łączący Elbląg z Braniewem, gdzie Kolej Nadzalewowa łączyła się z Koleją Wschodnią umożliwiając dalszą podróż aż do Królewca.
       Od momentu powstania nadzalewowa linia stanowiła ważny fragment lokalnej sieci kolejowej w Prusach Wschodnich, łącząc dwa większe miasta (Elbląg i Braniewo). Do 1918 r. na odcinku Elbląg - Kadyny spotkać można było pociąg cesarza Niemiec, Wilhelma II, który w Kadynach miał swoją letnią rezydencję.
       W okresie międzywojennym na trasie kursowały także pociągi turystyczne Niemieckich Kolei Państwowych. W Tolkmicku podróżni mieli możliwość przesiadki na statki „białej floty" do Krynicy Morskiej (budynek dworca położony jest około 200 m od portu)./źródło: wikipedia/
      
A

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • a połączenia będą powiązane ze statkiem z Tolkmicka do Krynicy?
  • Przesiadka na statek we Fromborku. Tutaj jest strona z większą ilością informacji: ptmkz.pl
  • Super, bardzo pozytywna wiadomość. Cieszę się niezmiernie, że znowu będzie można wybarać się w przejażdżkę Koleją Nadzalewową. Z drugiej zaś strony jestem troszeczkę poirytowany faktem, iż informacja o kursowaniu tych pociągów jest bardzo skromna (brak informacji nawet na stronie przewoźnika, który będzie świadczył te usługi). Jeżeli ma to być atrakcja turystyczna, to moim zdaniem, kwestia kursowania tych pociągów powinna być nagłośniona już co najmniej miesiąc wcześniej i to nie tylko na elbląskiej stronie.
  • Organizatorem jest tak naprawdę PTMKŻ. I na ich stronie jest dość obszerna informacja, także o statkach ptmkz.pl
  • szkoda widać że chyba towarzystwo miłośników kolei napotkało przy realizacji tego projektu jakieś problemy, między innymi ze strony przewozów regionalnych które miały obsługiwać to połączenie, przesiadka na statek była chyba w tolkmicku ? ciekawe czemu teraz jest we fromborku - może się okazać że mało ludzi będzie korzystać z takiej opcji, starostwo powiatowe w elblągu podpisało się pod projektem. .. .że brak mu wizji strasznie nie na rękę jest komuś ta kolej nad zalewowa tak myślę ale chociaż znając obrotność naszych urzędników, to pewnie każda sprawa spotyka się ze sceptycyzmem, dezaprobatą. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    adamdamaamd(2011-07-06)
  • Znakow stop brakuje na przejazdach kolejowych
  • Dawne przystanki Kolei Nadzalewowej: Elbing - Haffuferbahnof - HUB (Elbląg Dworzec Kolei Nadzalewowej, w pobliżu dzisiejszej ul. Hożej), Elbing Englisch-Brunnen-Brauerei (Elbląg - Browar Angielska Studnia, d. Elbląg-Zdrój), Groß Röbern (Rubno Wielkie), Wogenap (Jagodno), Groß Steinort (Kamionek Wielki), Reimannsfelde (Nadbrzeże), Succase (Suchacz), Panklau (Pęklewo), Cadinen (Kadyny), Tolkemit (Tolkmicko), Luisenthal (przy Świętym Kamieniu, tu zresztą znajdowała się mała cegielnia), Frauenburg (Frombork), Stangendorf (Stępień), Branusberg Obertor (Braniewo Brama Górna), Braunsberg Hauptbahnhof (Braniewo Dworzec Główny). W pobliżu przystanku HUB przy Świętym Kamieniu znajdowało się kiedyś Försterei Wiek (niem. Wiek = Mała Zatoka) czyli Leśnictwo Mała Zatoka. Po 1945 r. niemiecki rzeczownik "Wiek" przetłumaczono jako "wiek", czyli. .. .jako stulecie i w ten sposób mamy do dzisiaj oryginalną nazwę Leśnictwo Nowy Wiek (!), które należy do Nadleśnictwa Elbląg.
  • Przewozy od początku miała sprawować Arriva. Jedyne problemy pojawiły się ze strony samorządów. Między innymi elbląskiego. ..
  • między fromborkiem a świętym kamieniem są jakieś ruiny widać że była tam też jakaś bocznica - to jest ta cegielnia ? miło by było jakby ktoś się zainteresował tymi obiektami historycznymi wzdłuż linii, kawałek w stronę braniewa za fromborkiem są też ruiny starych poniemieckich bunkrów z czasów wojny - o ile jeszcze tam są :) jeśli sporządzić mapkę ciekawych miejsc wzdłuż samej lini i w pobliżu ho ho - wyszło by całkiem sporo :) może nawet ku własnej ciekawości podejmę się czegoś takiego :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx(2011-07-06)
  • chociaż urok tych niektórych miejsc polega na tym że są bardzo piękne i mało osób wie że są :) można cieszyć się z bliskiego obcowania z naturą :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    xxxxxxxxxxxxxxxxxx(2011-07-06)
  • Okazuje się, że nie wszystko w PRL-u było złe, bo przecież kolej ta istniała i również cieszyła mieszkańców Elbląga.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    kropla(2011-07-06)
  • @erg: ZTCW kolej nadzalewowa zaczynała się w rejonie stacji Elbląg (Elbing Hbf), zaś pociągi pasażerskie startowały ze stacji zwanej Elbing lub Elbing Stadt (Elbląg Miasto), której dworzec zresztą mocno zniekształcony i oszpecony stoi do dziś. Dalej między przystankami Miasto i Zdrój w rozkładzie jazdy w okresie powojennym figurował taki przystanek jak Elbląg Most Zwodzony. W Suchaczu przystanki były dwa (gdzieś spotkałem się z informacją że nawet trzy, ale nie chce mi się w to wierzyć) - Succase Haffschlößchen oraz Succase (później - Suchacz Zamek i Suchacz). Między Tolkmickiem a Fromborkiem jest ciekawie, w przedwojennych rozkładach jazdy które widziałem były dwa przystanki Wieck Forsthaus i Wieck Louisental, natomiast w powojennym rozkładzie są aż trzy: Nowy Wiek (gdzieś w pobliżu leśniczówki, teraz już tam nic nie ma) Świętykamień (dawniej pisano to razem; ten przystanek istnieje do dziś) oraz Świętykamień Cegielnia (widać ślady). Za Fromborkiem był jeszcze taki przystanek Sankau (Sankowo lub Sądkowo), dziś w tym miejscu nic już nie widać.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    focista(2011-07-06)
Reklama