UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Wypisywanie mandatów nie jest przyjemne

 
Elbląg, Wypisywanie mandatów nie jest przyjemne
St. sierż. Maciej Krztoń w "biurze na kółkach" (fot. WS)

Nie ma niebezpiecznych miejsc na drogach. Są kierowcy, którzy nie przestrzegają przepisów, a to czasem prowadzi do tragedii. Nadmierna prędkość, wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych, niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej, jazda po pijanemu. Jakich tłumaczeń muszą wysłuchiwać policjanci? – Nie zapiąłem pasów, bo ... bolał mnie ząb.

Ze st. sierż. Maciejem Krztoniem z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu rozmawiamy o grzechach kierowców, pieszych i rowerzystów, o piratach drogowych, a także tragediach, które wstrząsają nawet doświadczonymi policjantami.
     
     Kilka zdarzeń ze służby...
     St. sierż. Maciej Krztoń: W ubiegłym roku zatrzymałem kierowcę, który pędził drogą s22 w kierunku Braniewa 190 km/h, a na dachu samochodu przewoził dwa rowery. Został ukarany mandatem w wysokości 500 zł oraz 10 punktami karnymi.
     Albo latem ubiegłego roku stojąc na ul. Płk. Dąbka dostałem informację, że motocyklista nie zatrzymał się do kontroli na krajowej „siódemce”. Więc wsiadam do radiowozu i za nim. Dojechałem do skrzyżowania obwodnicy z ul. Żuławską, postawiłem samochód w poprzek jezdni, wysiadłem, wyciągnąłem broń. Cały ruch na drodze się zatrzymał. Kierowca ostatecznie też. Podniósł ręce do góry i położył się na jezdni. Twierdził, że nie zauważył, że policjanci chcieli go zatrzymać. Otrzymał mandat w wysokości tysiąca złotych.
     Innym razem na obwodnicy miasta kierowca jechał 135 km/h przy ograniczeniu prędkości do 70 km/h. Nie zatrzymał się do kontroli – musiałem uciekać z jezdni, bo by mnie rozjechał. Później uciekając przed radiowozem wpadł do rowu.
     
     Najczęstsze grzechy, jakie popełniają kierowcy?
     Po pierwsze - przekraczanie dozwolonej prędkości, ale także niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej. Ostatnio 18-latka jadąca skuterem przejechała na czerwonym świetle. Została ukarana 300-złotowym mandatem. Grzechem na drodze jest także wyprzedzanie w miejscach niedozwolonych.
     
     A jak jest z trzeźwością kierujących?
     Przykład: w kwietniu tego roku na Starym Mieście. Jechałem ul. św. Ducha w kierunku ul. Rycerskiej, gdy nagle z prawej strony z piskiem opon wyjechało cinquecento. Samochód minął mnie i pojechał dalej. Kierowca udawał, że mnie nie widzi. Uciekał przy Bulwarze, a potem ul. Zamkową. Na ul. Wapiennej zajechałem mu drogę. Okazało się, że pan był nietrzeźwy. Miał chyba 2,5 promila alkoholu. W samochodzie była puszka z piwem, a także butelka wódki.
     
     Piesi na drodze to …
     Problem. Problem w tym, że są słabo widoczni na drodze. Nie noszą kamizelek odblaskowych, a warto w nie zainwestować. Szczególnie, gdy mieszka się poza miastem. Są takie regiony w Polsce, gdzie ludzie mają świadomość niebezpieczeństwa, jakie niesie za sobą brak widoczności na drodze. Ubierają kamizelki odblaskowe, dają sygnały latarką. Wszystko po to, by kierowca już z dużej odległości widział, że ktoś przechodzi przez jezdnię.
     Inny grzech: piesi często przebiegają przez jezdnię w miejscach niedozwolonych.
     
     A rowerzyści?
     Ludziom się wydaje, że po piwku można jechać rowerem. No, nie można, bo pijany rowerzysta stwarza duże zagrożenie dla siebie, ale i innych użytkowników drogi.
     
     Niebezpieczne miejsca, czyli takie, w których najczęściej dochodzi do zdarzeń drogowych?

     Nie ma takich miejsc. To kierowcy stwarzają niebezpieczne sytuacje, bo nie przestrzegają przepisów. Przekraczanie prędkości zdarza się często na ul. Płk. Dąbka, na Trasie Unii Europejskiej – rekordzista jechał ponad „setkę” przy ograniczeniu do 50 km/h, no i skrzyżowanie obwodnicy z ul. Żuławską.
     Niebezpiecznie zaczyna robić się także po godz. 15 w mieście, gdy zwiększa się natężenie ruchu. Wówczas często dochodzi do kolizji – najechanie na pojazd poprzedzający.
     
     Tragedie, które utkwiły Panu w pamięci?

     Dwa lata temu był wypadek na skrzyżowaniu ul. Brzeskiej z ul. Robotniczą. Zginął wtedy 19-latek. Pamiętam, że to była sobotnia noc, czas studniówek, młodzież wracała z zabawy, a on, cóż…
     Pamiętam też mężczyznę, który rzucił się pod pociąg i wypadek na ul. Komeńskiego, gdy kobietę zabił znak drogowy.
     
     Ile czasu zajmuje policjantom drogówki praca na miejscu zdarzenia?
     Przy kolizji – od 0,5 do godziny. Natomiast, gdy dzieje się coś poważniejszego, gdy trzeba czekać na pogotowie, na pomoc strażaków, przyjazd prokuratora to ten czas wydłuża się do kilku, czasem nawet do kilkunastu godzin. Trzeba bowiem wszystko opisać, a tu ludzie się pchają, nie stosują się do poleceń policjantów, chodzą po miejscu zdarzenia.
     
     Jaki sprzęt mają do dyspozycji patrole drogówki?
     Na co dzień w służbie wykorzystuję specjalistyczny ambulans przeznaczony dla ekipy techniki drogowej i ekologii. Pojazd ten ma na wyposażeniu wiele ciekawych urządzeń takich, jak np. analizator zadymienia i emisji spalin, urządzenia do pomiaru przepuszczalności światła przez szyby czy urządzenie badające natężenie siły głosu, jaki wydobywa się z układu wydechowego pojazdu. Jak widać z opisu jest to taka mała stacja diagnostyczna na kółkach (śmiech).
     W związku z tym, że nasz samochód wyposażony jest także w urządzenia elektroniczne pozwalające badać czas pracy kierowców, którzy poruszają się pojazdami wyposażonymi w tzw. tachografy analogowe, jak również cyfrowe współpracujemy z Inspekcją Transportu Drogowego.
     Podczas ostatniej akcji „Truck”, która odbyła się w ubiegłym tygodniu, nasze auto można było spotkać na drodze krajowej nr 22 wiodącej z Elbląga do Malborka. Razem z mł. asp. Pawłem Olewniczakiem kontrolowaliśmy stan techniczny pojazdów ciężarowych, jak również czas pracy kierowców. Wynikiem całodniowej akcji było zatrzymanych kilka dowodów rejestracyjnych za zły stan techniczny, wystawiliśmy również szereg mandatów karnych np. za przewóz osób pojazdem nie przystosowanym do tego celu.
     Oprócz kontroli stanu technicznego pojazdów poruszających się po naszym mieście uczestniczę w obsłudze i likwidacji zdarzeń drogowych, jak również pełnię służbę pojazdami wyposażonymi w wideorejestratory.
     
     Na służbie zdarzają się zabawne sytuacje?
     Śmieszne są tłumaczenia kierowców, np. nie zapiął pasów, bo…ząb go boli. A za niezapięte pasy kierowca może zapłacić 100 zł mandatu i otrzymać 2 punkty karne. Sytuacja z pasażerem, który podróżuje bez zapiętych pasów bezpieczeństwa jest złożona – płaci on sam (100 zł), a także kierowca (100 zł plus 1 pkt karny).
     
     Praca w drogówce jest ciekawa?
     Jest bardzo ciekawa. Można poznać wiele osób, ciągle się rozwijać, chociaż są też ciężkie chwile np. podczas obsługi tragicznych w skutkach wypadków. Takie zdarzenia długo się pamięta. Kilka mocno utkwiło mi w pamięci. Wypisywanie mandatów karnych też nie jest niczym przyjemnym, chociaż pewnie wiele osób tak myśli. To jest taka specyfika pracy. W końcu każdy, kto popełnia wykroczenie zdaje sobie sprawę z tego, że robi źle i wie, jakie są tego konsekwencje. Dobrze, gdy wykroczenie kończy się tylko mandatem karnym, a nie np. powoduje wypadek drogowy, w którym ktoś ginie czy zostaje kaleką do końca życia.
rozmawiała Agata Janik
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
..., a moim zdaniem
Pokazuj od
najnowszych
  • co tu dużo gadać jeżdżą jak wariaci albo nie douczeni trzeba im zabierać prawka i wysyłać na ponowny kurs prawa jazdy. Jak się nie nauczył to się nauczy :))) lepiej późno niż ma kogoś zabić!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    (2011-08-23)
  • ale Cie wyretuszowali na tym zdjeciu; -)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    metafora(2011-08-23)
  • karac kierowcow ktorzy jezdza lewym pasem gdy prawy jest wolny, szczegolnie na obwodnicy elblaga
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 2
    (2011-08-23)
  • Żaba chyba się nie wyspał, "nie ma niebezpiecznych miejsc na drogach" a wyrwa półmetrowa w jezdni to co to jest?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 1
    mvnb(2011-08-23)
  • Prawidziwy policjant z Miami :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 1
    (2011-08-23)
  • Nooo. .kolo 15:00 to ruch jest koszmarny. .. a juz te nauki jazdy to w ogole korkuja miasto. .. co nie Maciek ? :D
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    krewnyIznajomyKrolika(2011-08-23)
  • Jak to nie ma niebezpiecznych miejsc ???? Jest cała masa, tylko ustanawiający prawo tego nie widzą! Masa popapranych projektów, bzdurnych znaków, i dziwnych ulicznych konfiguracji - sorry kurka, ale zagraniczni znajomi (biedacy bez gps'a;) błądzili tu ze 3 razy myląc przypadkiem drogi. Tak to jest jak się patrzy z perspektywy naszego dziurawego podwórka. Na jednej drodze na Sztum, za Starym Polem nie ma W OGÓLE znaków na jednym skrzyżowaniu - taka "droga dla tubylców". Weżmy choćby tąnowo oddaną 7-mkędo Pasłęka, fajnie że jest - ale po co tam jakieś ograniczenia do 100 na zakrętach - my nie płacimy za NOWĄ drogę po to, żeby tam jakieś ograniczenia ktoś nastawiał, tylko żeby ją zaprojektowano tak, żeby można nią było jechać przepisowo 120 km/h - projektant s#iep#zył, albo inwestor s#iep#zył wykup ziemi (może chciał oszczędzić 5 tysia, albo wziąc jakąś dolę?)... i teraz następne pokolenia będą zwalniać na ŹLE wyprofilowanym zakręcie przez xx lat. Takie rzeczy powinny być karalne.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    Kierowca bombowca(2011-08-23)
  • jasne tylko karać. .. same ograniczenia i wypadki to właśnie przez te zakazy bo inni je łamią i często dochodzi do wypadków tak samo korki. .. tworzą się przez te chore ograniczenia 40km/h ŚMIECH. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    (2011-08-23)
  • "Są tylko błędy kierowców" Radzę się dokształcić jak zabierasz się za taki temat. Gro wypadków jest przez dziury w jezdni, zdarza sie brak np. studzienki na ulicy czy błoto naniesione z pól. To tylko niektóre przyczyny, przykładów jest o wiele więcej. I gdzie tu błędy kierowców ???
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    rezystor(2011-08-23)
  • jesli Pan policjant nie widzi niebezpiecznych miejsc w naszym regionie tylko winy uczestnikow ruchu to chyba czas zmienic zawod!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    radca_eg(2011-08-23)
  • a ja na tych zakrętach na ekspresówce z ograniczeniem do 100 nie miałem problemów nawet przy 150 na mokrym po deszczu.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0 0
    ert(2011-08-23)
  • Kilka lat temu, pamiętam jakby to było wczoraj, jeden morderca na gazie wjechał hondą civic w radiowóz. Jechało 6 osób. Jedna, śp. Agnieszka przez jego debilizm przypłaciła najwyższą cenę. A ten skur... się wybronił i jeszcze śmigał quadami spędzając beztrosko wakacje co roku.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 0
    mimkaczpocalosci(2011-08-23)
Reklama