UWAGA!

Ich POmysły na komunikację

 Elbląg, Ich POmysły na komunikację
Fot. Michał Skroboszewski, arch. PortEl.pl

Budowa szybkiej linii łączącej odległe dzielnice miasta czy rozwinięta komunikacja podmiejska, która miałaby docierać aż do... Trójmiasta – takie rozwiązania zaproponował Michał Missan, kandydat Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej na prezydenta miasta. Swoje pomysły dorzucił również Robert Turlej, radny PO. 

- Czemu by nie stworzyć linii, która będzie jechała z osiedla Nad Jarem, drogą 503, przez Zawadę, ul. Mazurską, Browarną, na obwodnicę miasta i na przykład na cmentarz Dębica? - pytał Michał Missan, kandydat Platformy Obywatelskiej i Nowoczesnej na prezydenta Elbląga, podczas spotkania z dziennikarzami.
       Obecnemu radnemu marzy się również komunikacja podmiejska w ramach komunikacji miejskiej.
       - Po oddaniu do użytku drogi S7 czas dojazdu do Gdańska wyniesie pół godziny. Tyle samo jedziemy niektórymi liniami wewnątrz miasta. Nic więc nie stoi na przeszkodzie, aby powstała taka linia jadąca z Zawady do Gdańska – mówił Missan. - W latach 90. był taki pomysł, żeby Szybka Kolej Miejska jeździła do Elbląga co godzinę, ale on upadł. Proponuję skomunikowanie Trójmiasta z Elblągiem za pomocą busów czy autobusów, myślę, że powinniśmy korzystać z tego, że mieszkamy tak blisko. To może skutkować tym, że miasto nie będzie się tak szybko wyludniało.
       Kandydat na prezydenta odniósł się również do sprawy nowych wagonów tramwajowych, które zamówiło miasto.
       - Ze specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynika, że będzie klimatyzacja, ale tylko tam, gdzie siedzi motorniczy. Oczywiście, to bardzo dobrze, bo ten człowiek spędza tam cały dzień pracy, ale co z mieszkańcami? - pytał Michał Missan.
       Z kolei Robert Turlej, radny Platformy Obywatelskiej, uważa, że w mieście przydałaby się jeszcze jedna linia tramwajowa.
       - Ostatnio otwarty został nowy odcinek torowiska wzdłuż ul. 12 Lutego, co kosztowało ponad 10 mln zł. W związku z tym przetrasowano linię nr 4 i 5. Część mieszkańców, którzy dojeżdżają z pl. Słowiańskiego straciło szybki dojazd do centrum – mówił podczas czwartkowego (6 września) spotkania. - Dlatego proponujemy wprowadzenie dodatkowej linii T6, która robiłaby pętlę. Zaczynałaby na ul. Ogólnej, jechałaby przez ul. Królewiecką, przez pl. Słowiański i wracała na ul. Ogólną tą samą trasą co linia nr 4. Tego brakuje, byłoby to uzupełnienie tego, co jest obecnie. Będą cztery nowe wagony, więc nie powinno być problemy z taborem.
       Turlej przekonywał, że dobrym rozwiązaniem dla miasta mogą być węzły przesiadkowe.

  Elbląg, Michał Missan (po prawej) i Robert Turlej podczas spotkania z dziennikarzami
Michał Missan (po prawej) i Robert Turlej podczas spotkania z dziennikarzami (fot. Anna Dembińska)

- Jeśli popatrzymy na plan miasta, to układ tramwajowy stanowi główną oś komunikacyjną. Powinien on pozwalać na szybki dojazd z północy na południe, natomiast autobusy powinny dowozić mieszkańców do węzłów przesiadkowych, żeby mogli się przesiąść w tramwaje. Trasy nie powinny się dublować – wyjaśniał Robert Turlej. - Takich węzłów byłoby pięć: na Ogólnej, przy centrum handlowym Ogrody, na pl. Słowiańskim, na dworcu i w centrum. Byłyby to miejsca, w których mieszkaniec mógłby wygodnie dokonać przesiadki, z autobusu na autobus, z autobusu na tramwaj, czy z tramwaju na tramwaj. Ideałem jest to, by w takich miejscach powstały przystanki zintegrowane.
       Radny PO dodał również, że trzeba przyjrzeć obecnym rozkładom jazdy.
       - Porównałem dwie linie autobusowe - 7 oraz 12, które na odcinku pomiędzy pl. Słowiańskim a pętlą na ul. Ogólnej jadą tak samo. Również i godziny odjazdów są praktycznie takie same, wyjeżdżają z przystanków w odstępie minutowym, może dwuminutowym. Bolączką naszego miasta jest to, że wiele autobusów jeździ "stadami", po takich samych trasach - mówił Robert Turlej. 
      

mw

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jak to jest, że wydaje się grubą forsę, na badania natężenia ruchu i ilości pasażerów, a podczas wyborów wystarczył jeden radny, który odkrył to samo? Wybory powinny być co miesiąc!
  • "W związku z tym przetrasowano linię nr 4 i 5. Część mieszkańców, którzy dojeżdżają z pl. Słowiańskiego straciło szybki dojazd do centru" - to nie prościej przywrocic 4rce stara trase przez Plac Slowianski? ..... :D
  • Super pomysł z tym busem do Gda, ale nie jestem jeszcze tak pijany, zeby w niego uwierzyc
  • Bardzo rozsądne podejście do tematu. Już od kilku lat zwracałem na to uwagę. Obecna władza zupełnie nie ma pojęcia o nowoczesnej organizacji transportu miejskiego. Rozwój linii tramwajowych powinien być podstawą komunikacji miejskiej natomiast autobusy tylko jej alternatywnym uzupełnieniem. Elbląg nie jest dużym ale rozległym miastem a komunikacja miejska stanowi problem organizacyjny. Rzeczywiście od lat daje się zauważyć dublowanie tych samych tras o tych samych porach co z punktu widzenia ekonomicznego powoduje tylko bezzasadne koszty. Autobus z natury rzeczy jest pojazdem emitującym zanieczyszczenia do atmosfery z uwagi na emisje spalin a dodatkowo pogarsza stan ulic miejskich z uwagi na ciężar. Wystarczy spojrzeć na nawierzchnie w pobliżu lub na przystankach autobusowych. .Popieram ten pomysł bo przyniesie pozytywne zmiany organizacyjne jak równiez wymierne korzyści finasowe
  • @Po Piwku - Chyba jestes juz po piwku Do Gdańska nie będzie jezdził transport miejski Dzis zajmuja sie tym firmy prywatne Wystarczy tylko stworzyc im warunki do funkcjonowania w miescie.
  • Skoro tak się to opłaca to zainwestuje swoją kase?ciekawe czy dalej by mieli takie uśmiechnięte miny????turley gdzie obiecane przez ciebie liczniki czasu????ile to już lat minęło od tej obietnicy????
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    24
    4
    anty po(2018-09-06)
  • RobertKoliński Jak napisałem na profilu radnego Turleja: Bardzo dobre pomysły - do tego dodałbym zwiększenie częstotliwości kursów i ustalenie ich czasów na konkretne, powtarzalne godziny (np. 7:10,7:25,7:40,7:55 etc. ), zracjonalizowanie kursów, kosztów i składów tramwajowych, które potrafią dziś robić puste przeloty 2-wagonowe w godzinach wieczornych kiedy mało kto z nich korzysta, a w godzinach dojazdu/powrotu z pracy/szkoły wystawia się do przejazdu jeden, stary Konstal, który wiezie ludzi upchanych jak kartofle. Do tego bezwzględne pierwszeństwo komunikacji publicznej na miejskich ulicach i drogach oraz "zielona fala" dla tramwajów, której pomimo istniejącej infrastruktury nie udaje się ZKM wprowadzić od lat. Miasto to nie firma, miasto jest dla mieszkańców, przypominam.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    8
    7
    RobertKoliński(2018-09-06)
  • marzyciele
  • srały muchy będzie wiosna, ,obiecanki cacanki a głupim radość, ,i tylko głupi poprze ich, ,bo z logiki mądrego po wyborach jak to zawsze bywa, ,, będzie tak-no niestety zabrakło funduszy na rozwój, ,bo dla nas zabraknie więc musimy to przełożyć na termin za 30 lat, ,każdy chce tego taboreta co w nim jest, że ciągną do niego same nieroby, niedojdy, ,na mnie żaden z was nie może liczyć na wsparcie jedynym człowiekiem na jakiego oddam swój głos bezie poseł Jerzy Wilk, człowiek, który się sprawdził, który przez tę krótką kadencję udowodnił, że jest godzien zaufania, ,wy nie, nic nie zrobiliście ani dla człowieka, ani dla miasta, więc spadajcie puszczą czy nie, puszczą, ,oto jest pytanie
  • Plac Słowiański, to jak widać peryferia wg panów kandydatów, groteska i farsa
  • Warto też rozwarzyć przylączenie Gronowa Gornego, Nowicy, Przezmarku i Komorowa do Elbląga. Sa przecież naturalnie blisko, zamieszkują je głownie elblążanie, ktorzy pobudowali tam swoje domy. To od wschodu, a od zachodu warto pomyśleć o Karczowiskach. To ułatwi naturalny rozwoj i przyśpieszy inwestycje,
  • Ciekawi mnie co sądzą kandydaci o zagospodarowaniu Środmieścia i Wyspy Spichrzów. , oraz polaczenia polnocnej Modrzewiny z ul Fromborską i przygotowaniu w tym rejonie dzialek pod budownictwo jednorodzinne
Reklama