UWAGA!

Rowerowe zmiany w PoRD - pierszeństwo przejazdu

 Elbląg, Rowerowe zmiany w PoRD - pierszeństwo przejazdu

W związku z trwającym Europejskim Tygodniem Zrównoważonego Transportu prezentujemy cykl artykułów poświęconych ,,pro rowerowym'' zmianom w Prawie o Ruchu Drogowym (PoRD), które weszły w życie w maju 2011 r a ich nieznajomość zarówno wśród kierowców, jak i rowerzystów jest bardzo duża. W tym artykule skupiamy się na nowych zasadach pierwszeństwa przejazdu rowerzystów.

Nowelizacja Kodeksu Drogowego w maju 2011 r. zwiększyła uprawnienia rowerzystów podczas jazdy i ułatwia poruszanie się rowerem po drogach.
       O nowych zasadach pierwszeństwa przejazdu rowerzystów mówi art. 27 PoRD, a szczególnie ust. 1a.
       Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić.
       W Elblągu przejazdy rowerowe występują na ul. Fromborskiej, Ogólnej, Odrodzenia, Płk. Dąbka, 12 Lutego, Hetmańskiej, Tysiąclecia, Malborskiej, Rycerskiej, Sopockiej, Grunwaldzkiej, Agrykola, Kościuszki, Legionów, Broniewskiego, Niepodległości, Robotniczej, Brzeskiej, Pocztowej, Zw. Jaszczurczego, Nitschmana, Nowowiejskiej, Traugutta i 3 Maja.

 


       Przejazd rowerowy jest oznakowany za pomocą znaków D-6a lub D6b (przejazd razem z przejściem), których dostrzeżenie sprawia wielu kierowcom dużą trudność. Wynikają z tego liczne nieporozumienia, niektórzy nie odróżniają tego znaku od przejścia dla pieszych, wymuszają pierwszeństwo przejazdu i niepokoją przejeżdżających zgodnie z przepisami rowerzystów.
      
       Dla poprawy widoczności i wzrostu bezpieczeństwa rowerzystów elbląskie przejazdy rowerowe są od 2011 r. sukcesywnie malowane na kolor czerwony, co zwiększa ich czytelność zarówno dla kierujących pojazdami, jak i dla pieszych.
      
       W myśl określonych zasad rowerzysta korzysta ze szczególnej ochrony wynikającej z posiadanego pierwszeństwa na przejeździe. Równocześnie jednak nie może wjechać na ten przejazd bezpośrednio przed jadący pojazd, a także zwolnić lub zatrzymać się na nim bez uzasadnionej przyczyny. Obowiązuje go również zasada ograniczonego zaufania i obowiązek zachowania szczególnej ostrożności.
      
       Publikacje powstały we współpracy z Wydziałem Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Elblągu oraz Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Elblągu.

      
       O kolejnych zmianach w Prawie o Ruchu Drogowym przeczytacie już jutro.
      
      

Marek Kamm, Oficer Rowerowy ds. rozwoju komunikacji rowerowej

Najnowsze artykuły w dziale Społeczeństwo

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • rowery na tory
  • Przecież to oczywista, oczywistość. .. tylko, że niektórzy NIE CHCĄ o tym wiedzieć - czyli "pseudo królowie szos" w złomowozach oraz "dorobkiewicze", którzy myślą, że mają pierwszeństwo, bo mają 100 zł więcej w portfelu niż inni. Te przepisy funkcjonują już od dawna. Nawet przed tą zmianą, to chociażby piesi mieli takie pierwszeństwo przed autami (bo wtedy o rowerzystach nie było po prostu napisane). ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    ambroży(2012-09-20)
  • www.tirynatory.pl
  • A jeśli rowerzysta jedzie po chodniku i przejeżdża przez wjazd na osiedle to kto ma pierwszeństwo?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    kierowca(2012-09-20)
  • I cóż z tego. Jadę rowerem i dla bezpieczeństwa muszę się zatrzymywać, bo kierowcy samochodów skręcają bez zastanowienia (czasami są wyjątki) Przepis niestety większość kierowców ma w d***e.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    rowerek forever(2012-09-20)
  • Jako kierowca i rowerzysta stwierdzam, iż obecne skrzyżowania nie są przystosowane do bezpiecznego przeprowadzenia tego manewru. Rower jedzie zdecydowanie szybciej niż piesz i go nie widać. Kierowca musi odwrócić głowę w prawo i do tyłu, inaczej nic nie zobaczy. W samochodach dostawczych jest to niemożiwe, nie ma okien z tyłu. Pojawił się już trend, gdzie przejazd dla rowerów i przejście dla pieszych jest odsunięte o minimum 2m, tak aby samochód był prostopadle do przejazdu co daje większe szanse na zauważenie rowerzysty. Dodatkowo powoduje to załamanie przejazdy dla rowerów i zmusza do zmniejszenia prędkości.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    0
    Andrzej12345(2012-09-20)
  • Dokładnie jest tak jak napisał Andrzej, ten przepis to strzał w stopę dla samych rowerzystów. Jestem zarówno rowerzystą jak i kierowcą, ale gdy jeżdżę rowerem to zawsze zwalniam prawie do zatrzymania na wypadek gdyby kierowca auta mnie nie zauwazyl
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    sdsdds(2012-09-21)
Reklama