UWAGA!

Dawno temu w Elblągu… Uruchomiono tramwaj linii nr 3

 Elbląg, Ulica Traugutta przed wojną na pocztówce. W tle nieistniejący już kościół św. Anny
Ulica Traugutta przed wojną na pocztówce. W tle nieistniejący już kościół św. Anny

W tym roku powiększona zostanie sieć elbląskich linii tramwajowych poprzez wprowadzenie nowej linii nr 3. Nowa linia będzie jeździć przez Zewnętrzną Groblę Młyńską (niem. Äußerer Mühlendamm, dzisiejsza Traugutta) do ulicy Górskiej (dzisiejsza Górnośląska, niem. Bergstraße) i gdy będzie to możliwe do ulicy Kościuszki (niem. Wittenfelderstraße) – pisała elbląska prasa w 1928 roku.

Z pewnego źródła wiemy, że wprowadzenie tego planu w życie zależy w dużej mierze od tego, czy uda się miastu uzyskać wcześniej wspominaną już pożyczkę od wyższej instancji. Pewne jest, że utworzenie nowej linii dojdzie do skutku. Na decyzję, czy wystarczy środków na rozbudowanie linii nr 3 aż do ulicy Kościuszki (niem. Wittenfelde), trzeba jeszcze poczekać, zwłaszcza że potrzebne są środki na zakupienie 9 nowych wagonów tramwajowych, co również zaplanowano na ten rok. Wspominany od czasu do czasu plan rozbudowania linii nr 3 na trasie Stary Runek (niem. der Alte Markt), Świętego Ducha (niem. Hl. Geiststraße), Rycerska (niem. Friedrichstraße), Janowska (niem. Herrenstraße), względnie Zewnętrzna Grobla Młyńska aż do dworca wschodniego, nie może na razie dojść do skutku w tej lub podobnej formie.

Natomiast odpowiedzialne za te kwestie ograny pracują nad planem, by w najbliższych latach na wspomnianym odcinku stworzyć tam transport bezszynowy w formie bezszynowych tramwajów. Chodzi tu o pewną nowość, która sprawdziła się w innych miastach. Wagony tramwajowe są budowane na podobieństwo omnibusów i pobierają prąd z sieci trakcyjnej, z którą są połączone za pomocą szerokiego urządzenia w formie żelazka […]. […] Oczywiście są to tylko plany, których realizacja zależy jak zwykle od kwestii finansowych (ET, piątek, 20.01.1928 r.).

 

Sukces Komnicka

Jak swego czasu informowaliśmy na naszych łamach, znany kierowca sportowy i rajdowy Otto Komnick z Elbląga przedsięwziął przed sześcioma miesiącami wyprawę na zaproszenie chilijskiego rządu ciężarówką i traktorem Komnicka do Chile. Chilijski rząd zorganizował tam konkurs, by wybrać najlepszy jak na tamtejsze warunki drogowe samochód ciężarowy. Otto Komnick właśnie powrócił z podróży. Elblążanin pokonał podczas wyścigów wszystkich konkurentów. Jego auto uzyskało najlepszy czas (ET, sobota, 21.01.1928 r.).

 

Handlarze dziewczętami grasują w Elblągu?

Plotki, jakoby w Elblągu pojawili się handlarze dziewczętami, nie mają końca. Wszędzie są tematem codziennych rozmów. Plotki o rzekomym tajemniczym czarnym aucie urosły już do "złotych myśli". Powtarzana od jednego do drugiego fama urosła do prawdziwej bajki, która narobiła szczególnie żeńskiej części młodzieży wielkiego stracha. Elbląski komisariat policji przedsięwziął natychmiastowe środki, które w tym momencie są wdrażane. Na tę chwilę udało jej się namierzyć tajemnicze czarne auto. Jest to pojazd, który ma jeździć bez świateł i rejestracji, przez co jego właściciel chce uniknąć kary. Auto to nie jest jednak tym, za które mają go okoliczni mieszkańcy: nie jest to ani auto widmo, ani nie były w nim przewożone wyżej wspomniane dziewczęta. Zebrane podczas dochodzenia dane od młodzieży są sprzeczne i zagmatwane. Niektóre z dzieci oprócz "czarnego auta" miały widzieć także czarnego mężczyznę, który siedział na dachu itd. Przesłuchania są jeszcze w toku. Ich wynik poznamy w następnych dniach. Jednak już teraz można stwierdzić, że cała sprawa bazuje jedynie na plotce, która powstała przez czyjąś pomyłkę albo przypadek. […]. Nie ma więc żadnych podstaw do niepokoju. Mamy nadzieję, że w najbliższych dniach będziemy mogli powiedzieć więcej na temat tych elbląskich plotek (ET, poniedziałek, 23.02.1928 r.).

 

Koncert Kozaków Dońskich przełożony

Koncert Kazków Dońskich z przyczyn od nas niezależnych nie odbędzie się, jak zapowiadano, w najbliższy wtorek, ale kilka dni później. O terminie poinformujemy jeszcze na naszych łamach. Zakupione bilety zachowują swoją ważność (ET, sobota, 21.01.1928 r.).

 

Co tydzień cytujemy i tłumaczymy fragmenty artykułów z gazet, które ukazywały się w Elbingu w latach 20. XX wieku. Są one zdigitalizowane przez Bibliotekę Elbląską, z której zbiorów korzystamy. Obecnie przywołujemy publikacje z gazety "Elbinger Tageblatt"

tłum. DK

Najnowsze artykuły w dziale Dawno temu

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • A dziś PreZydent z Radnymi zwijają tory i zezłomują tramwaje. Lewactwo PO-PSL powinno być karane i wygnane z tego kraju!
  • @Jjrr - Tak samo jak kalifat pisowski Hashtagi: #********
  • @***** *** - @***** *** ale jak Konfederacje ktoś popiera to już w ogóle masakra! Gdzie to obniżyć podatki, znieść obowiązkowy ZUS, albo zalegalizować marihuanę, aby w końcu to Państwo zaczelo zarabiać, a nie kartele narkotykowe. ..
  • Tory na Al. Roweckiego i 12 Lutego nie były potrzebne. Zawsze można było iść na 1 Maja lub na Królewiecką (Światowid)na tramwaj. Na 12 Lutego i tak prawie w ogóle nie ma przystanków tramwajowych. Tylko 1 przystanek na krzyż. A z przystanków Płk. Dąbka (Brzozowa), Płk. Dąbka (Pionierska), Płk. Dąbka (Rynek), Płk. Dąbka (Niepodległości)w ogóle nie ma bezpośredniego połączenia z Placem Słowiańskim, Starym Miastem, 1 Maja. 4 i 5 powinny jeździć tak jak kiedyś.
  • Dobrze było jak 4 jeździła (Ogólna- Płk. Dąbka- Królewiecka- Pocztowa- Pl. Słowiański- 1 Maja- 3 Maja- Pl. Grunwaldzki- Al. Grunwaldzka- Druska ), a 5 (Ogólna- Płk. Dąbka- Królewiecka- Pocztowa- Pl. Słowiański- 1 Maja- Pl. Konstytucji- Grobla Św. Jerzego- Bema- Saperów. Coś tam gadane, że jak wybudują linię tramwajową na 12 Lutego to będą jeździły tramwaje o numerach 6 i 7.Jak tory zostały zrobione okazało się, że Elbląga nie stać na nowe linię tramwajowe i zabrali 4 i 5 z Królewieckiej, Pl. Słowiańskiego, 1 Maja. Dobry był też rozkład jazdy autobusów, bo nowy jest do bani. Wszystko było dobrze. Wróblewski to zniszczył
  • Dzisiaj bez czarnej limuzyny i porwań, panienki same najczęsciej wyjeżdżają do Rajchu, by tam wiernie słuzyć niemieckim emerytom, albo co gorsze, a może dla nich najlepsze i radosne, zasilsć tamtejsze domy publiczne.
  • Trójka jeździła także po wojnie. Zlikwidowano ją na fali ogólnopolskiej likwidacji komunikacji tramwajowej, zarzadzonej przez władze centralne jako "przestarzałej"i zastepowaniu jej "nowoczesnymi"autobusami. Na pierwszy ogień poszły miasta, w których tramwaje miały węższy rozstaw szyn, 1 metrowy. Bielsko - Biała, Jelenia Góra, Włocławek, Słupsk i kilka innych, w tym Olsztyn, z którego wagony zasilily tabor MPK w Elblągu i Grudziądzu. Na szczęście Elbląg prawdopodobnie z powodu braku pieniędzy na zakup autobusów utracił tylko jedną linie nr 3,którą zastąpiły autobusy linii nr 6.Pod koniec lat 60 istniały tu zatem dwie linie tramwajowe 1 i 2 oraz dwie autobusowe 5 (także 5bis, skrócona trasa z dworca do rynku na płk Dąbka)i 6 z placu Słowiańskiego do cmentarza na Agrikola. Jak widać, komunikacja miejska w zbliżającym się do 100 tysięcy mieszkańców Elblągu nie była mocną stroną miasta i jak się wydaje tak pozostało do dziś
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    33
    1
    BEZ ŚCIEM proszę(2021-01-23)
  • Rok 1928 prawie 100 lat temu, miasto wnioskuje o 3 linie tramwajową i nowy tabor w postaci 9 nowoczesnych wozów. W perskektywie nawet maja rozwój linii trolejbusowej. Patrz Wróbel tak się powinno zarządzać miastem. A ty co robisz? Likwidujesz 5 linii autobusowych, zamawiasz jakieś karły, nie tramwaje, gdzie ludzie musza sie tłoczyć w dobie pandemii. lNiskopodłogowe"gdzie ta niska podłoga to caly 1m2! Dlaczego nam to robisz?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    32
    4
    MyMieszkancy(2021-01-23)
  • Siostry i Bracia ! Słowo na niedzielę. .. .opanujcie się ! Linie tramwajowe są kosztowne. Przez większość czasu jeżdżą nimi emeryci którzy za bilety nie płacą ! Reszta jeździ samochodami, za cenę litra paliwa można z rodziną objechać miasto. Wniosek. Wprowadzić ceny na bilety dla emerytów, korygować rozkłady jazdy, a pasażerowie niech bardziej korzystają z rozkładu, a nie lecą na przystanek jak im coś w głowie zaświta, a potem stoją na przystankach, palą papierosy, śmiecą. .. i pomstują na komunikację miejską. @Train.
  • Zobaczcie jak te tramwaje jeździły blisko krawężnika. Ciekawe jak obecnie by tak blisko krawężnika miały jeździć? Z nasi fachowcy to zrobili pewnie by się w parę dni te torowiska pozapadały a za Niemca to wszystko trzymało się kupy przez wiele lat.
  • "trzeba jeszcze poczekać"teraz wiem skad podlapujecie pomysly na tytuly, czytacie te niemieckie starocia podlapaliscie od niemcow styl pisowni, i dlatego te wasze tytuly wygladaja dzisiaj jak kula w plot, zacofana gazeta o 100 lat
  • @Jjrr - Gdzie zwijają tory? Jaki odcinek masz na myśli? Konkretnie
Reklama