UWAGA!

Co dalej z koleją nadzalewową?

 Elbląg, Co dalej z koleją nadzalewową?
fot. Anna Dembińska (arch. portEl.pl)

Posłanka Paulina Matusiak (Lewica) zapytała w interpelacji ministra infrastruktury o dalsze losy kolei nadzalewowej? Z odpowiedzi ministra można wywnioskować, że decydujący ruch należy do samorządu województwa warmińsko - mazurskiego. I trzeba poczekać na pieniądze z Unii Europejskiej.

O pociągach na trasie kolei nadzalewowej na razie można tylko pomarzyć. Ale sprawa ruchu kolejowego na linii Elbląg - Tropy - Frombork - Braniewo „odżywa“ co pewien okres. Interpelację w sprawie „nadzalewówki“ złożyła Paulina Matusiak, posłanka Lewicy z Sieradza (okręg wyborczy nr 11). Posłanka zapytała m. in. o modernizację linii i możliwość przywrócenia na niej ruchu pociągów.

„Projekt inwestycyjny obejmujący linię kolejową nr 254 pn. „Prace na linii kolejowej nr 254 (Elbląg) – Tropy – Frombork – Braniewo” zidentyfikowany został jako projekt regionalny, możliwy do realizacji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2021-2027 bądź jego odpowiednika. W przypadku podjęcia decyzji o realizacji przedmiotowego projektu opracowane zostanie studium wykonalności, a przeprowadzone analizy studialne uwzględniać będą aktualną infrastrukturę kolejową i stan prawny gruntów.“ - możemy przeczytać w odpowiedzi udzielonej przez wiceministra infrastruktury Andrzeja Bittela.

Wg ministerstwa decydujący ruch w tej sprawie będzie należał jednak do samorządu województwa warmińsko - mazurskiego. „W przypadku, gdy Urząd Marszałkowski uzna inwestycję za priorytetową dla województwa warmińsko-mazurskiego i wskaże jako źródło jej finansowania środki RPO przyszłej perspektywy finansowej UE, będzie możliwe uwzględnienie projektu w planach inwestycyjnych zgodnie z oczekiwaniami samorządu.“ - możemy przeczytać w odpowiedzi na interpelację.

I tu pojawiają się kolejny problem: na razie nie są znane dokładne informacje na temat środków finansowych dostępnych dla województwa warmińsko - mazurskiego w perspektywie budżetowej 2021 - 2027.

W marcu tego roku informowaliśmy o spotkaniu we Fromborku władz samorządów zainteresowanych koleją nadzalewową. W spotkaniu uczestniczyli starosta braniewski Karol Motyka, przedstawiciele Spółki Eco Masuria Wojciech Matuszny i Aleksandra Szurlej, przedstawiciel firmy EKJ Consulting Engineers Sp. z o.o. Mateusz Fliszkiewicz, burmistrz Fromborka Zbigniew Pietkiewicz oraz zastępca burmistrza Damian Krasiński, zastępca wójta gminy Elbląg Roman Pawłowski, zastępca burmistrza Braniewa Anna Kapusta, wójt gminy Braniewo Jakub Bornus i burmistrz Tolkmicka Magdalena Dalman. - To było pierwsze, intencjonalne, robocze spotkanie. Lokalni samorządowcy chcą próbować w jakiś sposób odbudować czy zagospodarować kolej nadzalewową. Nie zapominamy o niej. W trakcie tych wstępnych rozmów padł pomysł o możliwości przebudowy torowiska na sieć pieszo -rowerową. Pojawiła się też druga opcja, czyli ruchu drezynowego - mówi Damian Krasiński, zastępca burmistrza Fromborka.

Andrzej Bittel w swojej odpowiedzi na interpelację poinformował, że do Ministerstwa Infrastruktury dotychczas nie wpłynął wniosek o wyrażenie zgody na przekazanie linii kolejowej nr 254, na rzecz wymienionych w interpelacji gmin tj. Elbląg, Tolkmicko, Frombork, Braniewo.

Co dalej z koleją nadzalewową? To samo co do tej pory. Czyli trawa nadal będzie zarastać torowisko.

SM

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • CD bajeczek. Po prostu jesteście zwykle brak kulturalnych słów i tyle. Nikt z tego tzw województwa nie kiwnie palcem by wyremontowac wreszcie kolej nadzalewowa. Zablokował marszałek i reszta z olsztyna. Wasze motto to wszystko remontujecie w olsztynie i na mazurach. Tam idzie kasa. A Elblag chcecie zniszczyc upodlic. Wy - brak kulturalnych słów.
  • Odbudować kolej nadzalewową i odczepić się od Bażantarni
  • Co zrobiliście z pociągami zaden nie wyjeżdża bezpośrednio z Elbląga. Wszystko jedzie z olsztyna. Kiedyś jechały połączenia czyli pociągi do Elbląga. Dalekobiezne. Jeszcze olsztyn nie był i nie bedzie pepkiem swiata.
  • Nawet w Elblągu były tablice elektroniczne na peronach zawieszone i zniknęły po wejściu do tego województwa. Jak mi inne rzeczy.
  • "Wg ministerstwa decydujący ruch w tej sprawie będzie należał jednak do samorządu województwa warmińsko - mazurskiego"- no to ja już chyba wiem, jak bedą wyglądały dalsze losy potenecjalnej atrakcji turystycznej Elbląga, skoro decyzja ma należeć do wladz szuwarowo-bagiennego w Olszczynie. Ci ludzie nigdy nie dopuszzcą do tego, żeby w Elblągu cos sie rozwijało, a do tego maja tutaj namaszczonych przez Olszczyn włodarzy naszego miasta, którzy wszelkimi mozliwymi środkami starają się uwalić rewitalizację. Chociażby paniczna sprzedaż - nawet za bezcen - Dworca Zdrój "tajemniczemu inwestorowi", żeby tylko utrudnić rewitalziację i rzucić własnemu miastu kłodę pod nogi. Coś pominąłem?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    89
    8
    Do_pomorskiego(2021-05-19)
  • Pamietajcie, jezeli juz to trzeba kolej odbudowac, ale obok torów od razu budujcie sciezke rowerowa.
  • Olsztyn to taki RAK zżera wszystko a Elbląg dostaje ochłapy. Kolej nadzalewowa jest potrzebna choćby z powodu zaistnienia czy chcemy, czy nie PORTU w Elblągu. Transport towarów koleją z okolic Braniewa, Fromborka itp byłby tańszy. Ale czy ktoś tam we władzach o tym myśli to inna sprawa, bo w Polsce nic się nie opłaca poza wyzyskiem ludzi. .
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    76
    4
    Darek 55(2021-05-19)
  • Jeżeli władze lokalne przestaną gryźć rękę która je karmi to rząd z radością przekaże środki na mądre inwestycję infrastrukturalne bo dobro naszego regionu zawsze leżało obecnym wladzom centralnym na sercu.
  • no wróblewski wypowiedz się coś. albo lepiej dzban motorówka
  • Kolej nadzalewowa powinna być 2 torowym szybkim tramwajem, który pojedzie od Braniewa przez Frombork/Tolkmicko/Suchacz do Elbląga. Mówicie, że to się nie opłaci? To wyobraźcie sobie ile ludzi pobudowałoby się w suchaczu, gdyby kursował taki tramwaj. Całe nabrzeże zalewu zamieniłoby się w podmiejską sypialnia z licznymi apartamentowcami/domami.
  • co dalej z portelem - pseudo kpiniarską ala gazetą. nie ma tematów - to się wałkuje coś co już nie istnieje
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    13
    9
    FAN REDAKTURA GRUCHY(2021-05-19)
  • domagamy się jako wyborcy: odbudowy kolei nadzalewowej, odczepienia sie od bażantarni, zielonej fali na wszystkich ulicach, bezporednich połączeń z elbląga do warszawy, gdańska bez przesiadek, na kierunkach bydgoszcz, poznań, kraków. to świadczy o nieudolnosci władz olsztyna i elbląga, że jadąc z elbląga do przykładowo bydgoszczy lub torunia trzeba sie przesiadać. co wy zrobiliście z naszym miastem, wioskę. wstyd i hańba dla samorządu. olsztyn powinien się wstydzić. weźcie się do pracy po to was wybraliśmy zebyście działali. g. .. nas obchodzi czy lewica rzadzi czy prawica, biadolenia nie chcemy słuchać, tylko rzetelnej, obiecywanej pracy dla elbląga. przyrzekaliście.
Reklama