UWAGA!

„Niechciane dziecko” czy szansa na rozwój?

 Elbląg, Na razie na Modrzewinę wywozi się ziemię i gruz z placu budowy Centrum Handlowego "Ogrody"
Na razie na Modrzewinę wywozi się ziemię i gruz z placu budowy Centrum Handlowego "Ogrody" (fot. AD archiwum portElu).

Zamiast nowych hal na Modrzewinie lepiej za unijne pieniądze zbudować most. „Środki należy skierować na realizację inwestycji drogowo-mostowych, które lepiej skomunikują Modrzewinę z drogą S7 i tym samym zwiększą atrakcyjność inwestycyjną terenu” – piszą w swoim stanowisku radni Platformy Obywatelskiej.

„Dyskusja o Elbląskim Parku Technologicznym odżywa co jakiś czas, głównie z następujących powodów:
       – Bieżącego wykorzystania istniejącej infrastruktury, jej adekwatności technologicznej i ekonomicznej w stosunku do poniesionych już nakładów, niezależnie od źródła ich finansowania,
       – Możliwości i koncepcji strategicznego wykorzystania istniejącej już infrastruktury w celu podniesienia innowacyjności i konkurencyjności Miasta Elbląg.
       Okazją do obecnej dyskusji są zapisy w projekcie budżetu Miasta Elbląg na 2014 rok oraz w Wieloletniej Prognozie Finansowej Miasta na lata 2014-2029. Dokumenty te będą przedmiotem obrad Rady Miejskiej w dniu 30 grudnia 2013 r. Według tych dokumentów przewiduje się realizację następujących projektów:
       – W latach 2014-2015 – zadania pod nazwą: „Rozbudowa EPT – budowa hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym” – z udziałem środków RPO Warmia i Mazury 2007-2013 – na kwotę blisko 21 mln zł, z czego w 2014 roku – około 265 tys. zł, a reszta w 2015 r.
       – W latach 2015-2019 – zadania pod nazwą: „Rozbudowa EPT” – z udziałem środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia – na kwotę 50 mln zł, przy czym nie wskazano tu chociażby orientacyjnego kierunku przeznaczenia tych środków.
      
       Pytania
      
Uchwalenie budżetu Miasta na 2014 rok z wymienionymi wyżej projektami przesądzałoby o przyjętej koncepcji czy może raczej „filozofii” wykorzystania istniejącej infrastruktury. Nie ma wątpliwości, że stan istniejący jest efektem przyjętej koncepcji rozwoju Miasta przed wielu laty i że nie da się „zaorać” tego, co zostało już zbudowane i wrócić do stanu wyjściowego.
       Rodzą się jednak kolejne pytania:
       – Czy obrany kierunek jest słuszny?
       – Czy budowa hali produkcyjno-magazynowej wraz z budynkiem biurowym za 21 mln zł (niezależnie, skąd pochodzą środki) rozwiąże problemy efektywnego wykorzystania istniejącej już infrastruktury i przysporzy tzw. bazę podatkową, co w konsekwencji zwiększyłoby dochody budżetu Miasta w następnych latach?
       – W jaki sposób planowany obiekt wpisuje się w nową perspektywę finansową UE na lata 2014-2020, która dotyczyć będzie innowacyjnej gospodarki powiązanej z nauką i badaniami?
       – Czy powierzchnie produkcyjno-magazynowe to innowacja i co tam będziemy badali?
       – Ile jeszcze trzeba będzie wyłożyć publicznych pieniędzy w dalszej perspektywie, aby zrealizowało się marzenie o „dolinie technologicznej”?
       Obecnie w Elblągu nie brakuje obiektów produkcyjno-magazynowych i biurowych.
       Największym problemem Modrzewiny jest jej dostęp do węzłów komunikacyjnych. Zapewne remont ulicy Browarnej od Mostu Unii Europejskiej poprawi ten dostęp, ale nie rozwiąże problemu dostępności komunikacyjnej na stałe. Należy liczyć się zatem z potrzebą wybudowania nowego obiektu drogowo-mostowego, łączącego ten teren bezpośrednio z drogą nr 7. Wartość takiego projektu szacować należy na kwotę powyżej 200 mln zł.
      
       Lepiej zbudować most
      
Jeżeli Autorzy wyżej wymienionych projektów mają przekonanie, że jest zapotrzebowanie na hale produkcyjno-magazynowe i biurowe na Modrzewinie, to rozwiązaniem na dziś jest zezwolić na realizację takich projektów podmiotowi prywatnemu, samodzielnie bądź w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Inwestor prywatny nie zainwestuje bowiem swojego kapitału w przedsięwzięcie, które nie będzie rokować rentowności w dającej się przewidzieć przyszłości.
       Środki należy skierować na realizację inwestycji drogowo-mostowych, które lepiej skomunikują Modrzewinę z drogą S7 i tym samym zwiększą atrakcyjność inwestycyjną terenu.
      
       Klub Radnych Platformy Obywatelskiej w Radzie Miejskiej Elbląga”
      
      
oprac. PD

Najnowsze artykuły w dziale Gospodarka

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Niech klub PO siedzi cicho. Za rządów PISu Polska stała nad przepaścią. Za PO uczyniła ogromny krok naprzód - całkowite zadłużenie Polski to około 3 bln zł = 300000 - niemożliwe do spłacenia.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    12
    4
    hrabiaGeorge(2013-12-20)
  • Most? Ktos znowu komuś da w łapę, ktoś kogos ma w znajomych, rodzinie itp aby kase z miasta wyprowadzić na most tak potrzebny jak ta zaje. .. Modrzewina na jakiej najlepiej rozwija się smród z pobliskiego wysypiska. W czym jeszcze miasto pieniądze utopi? Polityczne stołki za niskie? Za mało kasy napchaliście sobie po kieszeniach? Koryto większe by się przydało? Most? A po ch. .. .komu most ?!!! Ceny obniżyć za grunty, a nie dop. .. .jak z kosmosu !
  • Elblag za 200 milinów ma zbudowac most do Nowakowa? a może podwodny tunel? a może wypompować rzekę ? no jak przekrecić te 200 baniek to jest zadanie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    10
    0
    dssdds(2013-12-20)
  • Mostów nigdy nie za wiele :). Jednak rozwój przemysłu bym przekierował bliżej samej "7" i rzeki E-g a w przypadku Modrzewiny, skupiłbym się zabudowie mieszkaniowej.
  • Dlaczego w Elblągu nie ma Tesco, Auchan, Real, Netto, Inter Marche, Obi, Castorama, Leroy Merlin, Mrówka, Burger King, KFC, Pizza Hut. .. .itd. itd. .???. .Jest tylko jeden Lidl i tysiąc Biedronek. .. O co tu chodzi? W mniejszych miastach to wszystko jest a tutaj się to ciągle nie opłaca?????!!!!!. .. ..
  • ". .. bo prawdziwe pieniądze robi się na drogich, słomianych inwestycjach". ..
  • Specjalne strefy ekonomiczne działają super wszędzie poza Elblągiem. Ale za to bezrobotny wyborca już niedawno podziękował, zobaczymy czy nowa władza będzie mądra po szkodzie:)
  • Most jet potrzebny na Modrzewinie, Blokuje dalsze inwestycje dla tych co wykupili działki na tym terenie pieniądze leżą w ziemi
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2
    2
    bezdziałkinamodrzewinie(2013-12-20)
  • wokół Modrzewiny wielu tzw prominentnych osób nakupowalo ziemi licząć na to, że zostaną Rokefelerami gdy do miasta przyelacą tabuny inwestorów modrzewiowych, a tu wyszla jedna wielka d. .. ., całe towarzystwo jest lekko zawiedzione, ale wykorzystując konakty polityczne pompuja dalej kasę w utopię, tym raze wybudują miast a przez ten most najedzie się kupców na ich ziemię, wiem, że to śmieszne ale te debil. .i tak myślą i tak wlasnie ustawiają rzeczywistość,
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5
    0
    jasnowidz(2013-12-20)
  • jeszcze Piotr i Paweł!! :P
  • Mostów mamy tyle ile w Dreżnie. .. tylko trzeba uruchomić dla ruchu samochodów osobowych, te dwa nowe wybudowane za setki milionów. A ziemię wywozić w porozumieniu z dzierżawcami Góry Chrobrego na szczyt i będziemy mieli najwyższy szczyt narciarski w Prusach Wschodnich ( Ost Pousen ) i na Pomorzu ( Pomerianien ). " Ja voth. .. ja Amper ". ..
  • POwcy juz niech sie nie biora za budowe czegokolwiek. Minister nowak(spec od zegarkow) tak budowal ze rozkradl wraz z kolesiami pieniadze, ktore unia dala nam na budowe drog. drug nie ma, pieniedzy tez juz nie ma!! wyparowaly! niesamowity przekret nowaka. czy trafi do wiezienia czy dalej bedzie krecil lody w szeregach PO?
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    6
    1
    yataman(2013-12-20)
Reklama