W poniedziałek (24 sierpnia) wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski był gościem starosty elbląskiego Sławomira Jezierskiego. Razem oglądali trzy drogi, przebudowane dzięki Narodowemu Programowi Dróg Lokalnych: Bielnik I - Elbląg, Nadbrzeże - Łęcze i Surowe - Sałkowice. Zobacz fotoreportaż.
Wojewoda Podziewski rozpoczął jednak objazd powiatu elbląskiego od drogi nr 1108N Bielnik I - Elbląg w gminie Elbląg. Tam modernizowany jest odcinek o długości 2,1 km, a koniec robót już niebawem - 30 września. Także 30 września zakończone zostaną prace na odcinku drogi nr 1132N Ogrodniki - Milejewo (długość 2,1 km) i drogi nr 1103N Wikrowo - Jegłownik w gminie Gronowo Elbląskie.
W sumie w powiecie elbląskim w ramach Narodowego Programu Dróg Lokalnych w tym roku zostanie wyremontowanych ponad 11 km dróg, kosztem 6 milionów 100 tys. zł. W remoncie dróg (w części samorządowej) partycypują w kosztach gminy Gronowo Elbląskie, Elbląg, Tolkmicko, Milejewo i Pasłęk. Wykonawcą robót jest Przedsiębiorstwo Produkcyjno-Usługowe „Tuga” z Nowego Dworu Gdańskiego.
Starosta Sławomir Jezierski docenił tych, dzięki którym projekty z jego powiatu zyskały aprobatę komisji konkursowej i pieniądze: - Bardzo dziękuję dwóm osobom, które wzięły na siebie pomysły, ciężar przygotowania wniosków i dokumentacji na te drogi, panu Marianowi Łukaszukowi, dyrektorowi Zarządu Dróg Powiatowych i panu Pierzchale, jego zastępcy - mówi starosta Jezierski. - Ci panowie mieli świetne pomysły i te pomysły potrafili zrealizować. A warto zaznaczyć, że nasze wnioski uzyskały drugie miejsce w województwie, jeśli chodzi o ocenę punktową.
Samorządowcy chwalą program
- Pracuję w samorządach od 1990 roku, w gminie i w powiecie. Przez ten czas, czyli przez 19 lat, nie było takiej pomocy rządowej dla samorządów, jeśli chodzi o drogi lokalne - mówi starosta elbląski Sławomir Jezierski. - To jest pierwszy tak istotny zastrzyk finansowy, który wywołał reakcję łańcuchową, bo samorządy zaczęły patrzeć na swoje drogi jak na drogi samorządowe, a nie powiatowe, gminne czy wojewódzkie. Zawiązały się partnerstwa, nawiązała się współpraca i wspólnie mogliśmy przystąpić do realizacji bardzo poważnych zadań o dużym nakładzie finansowym, z bardzo dobrym efektem i to w krótkim czasie.
Dojechać do autostrady
- Ta idea, która zaświtała rządowi jesienią ubiegłego roku - żeby wspólnie z samorządami modernizować drogi, to świetny pomysł - uważa Sławomir Jezierski. - Budujemy autostrady, drogi krajowe i wojewódzkie, ale do tych dróg trzeba dojechać, też porządną drogą. Mam nadzieję, że ten program będzie kontynuowany w następnych latach.
- Ten program, czyli pomoc państwa w budowie dróg lokalnych, tych gminnych i powiatowych, został wprowadzony w roku ubiegłym - przypomina wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski. – Rząd i samorząd dzielą się wydatkami po połowie. Procedury stosowane przy budowie dróg lokalnych nie są tak skomplikowane, jak przy budowie dróg wojewódzkich, a jedynym restrykcyjnym wymogiem jest 50-procentowy udział samorządu. Ten rok dodatkowo sprzyja budowaniu dróg; z powodu kryzysu wykonawcy bardzo mocno obniżyli swoje ceny, powstała naturalna konkurencja na rynku i więcej samorządów mogło skorzystać z tych pieniędzy. A są to pieniądze niemałe, bo nasze województwo otrzymało z budżetu państwa 62,5 mln zł, drugie tyle dołożyły samorządy i na drogi lokalne trafiło 125 mln zł. Jeśli w przyszły roku i w kolejnych latach na drogi gminne i powiatowe będą podobne środki, to za te 10 lat ten problem zostanie w jakimś stopniu załagodzony, a po kolejnych 15-18 latach całkowicie zniknie. Gdyby w całym okresie powojennym takim sposobem realizowało się drogi lokalne, to być może dzisiaj ten program w ogóle by nie funkcjonował, bo nie miałby racji bytu - komunikacja w Polsce byłaby bardzo dobrze rozwinięta.
Co dalej?
Czy wiadomo już, jakie inwestycje będą realizowane z tego programu w powiecie elbląskim w przyszłym roku? - zapytaliśmy Sławomira Jezierskiego.
- Trochę już wiemy, bo od września przyjmowane będą wnioski na przyszły rok - powiedział. - Natomiast, ile dróg zdołamy ostatecznie zbudować, tego jeszcze nie wiemy. Jest bardzo duże zainteresowanie gmin i być może będziemy musieli z niektórych pomysłów zrezygnować, ponieważ nasze możliwości zagwarantowania udziału własnego są ograniczone budżetem. O kilku wnioskach, które na pewno przedłożymy w konkursie, mogę jednak powiedział. Na pewno będą to kontynuacje tych przedsięwzięć, których realizację rozpoczęliśmy w tym roku, czyli połączenie drogi nr 503 i nr 504 Łęcze - Ogrodniki, bo w tej chwili realizowany jest etap Milejewo - Ogrodniki. Również odcinek Surowe - Sałkowice - Cieszyniec, który będzie drugim etapem oddawanej dziś drogi. Nowe pomysły to remont jedynej drogi lądowej, łączącej Wyspę Nowakowską ze światem - drogi Bielnik - Kępa Rybacka po wale rzeki Nogat. Tę drogę chcemy zgłosić wspólnie z gminą Elbląg. Pan burmistrz Pasłęka przygotowuje wniosek w sprawie ulicy 3 Maja, wylotowej w kierunku Morąga, ale tutaj wnioskodawcą będzie gmina a powiat będzie współudziałowcem udziału własnego. Pula pieniędzy na drogi lokalne jest podzielona na drogi powiatowe i na drogi gminne i z obu tych puli chcemy korzystać. Kolejny projekt - gminy Gronowo Elbląskie - to droga Gronowo Elbląskie - Oleśno. Biegnie przez bardzo zurbanizowany teren, ale nie ma chodnika, jest tam również niebezpieczny, ponad kilometrowy odcinek. Są jeszcze inne pomysły, ale będą nas ograniczały nasze możliwości finansowe, zobaczymy.