UWAGA!

O Żuławach w japońskiej telewizji

 Elbląg, O Żuławach w japońskiej telewizji
fot. Malwina Nogaj

W niedzielę, 2 czerwca o godz. 19 planowana jest emisja premierowego odcinka „Okno na świat” japońskiej telewizji TBS. Będzie on dotyczył jednego z najbardziej rozpoznawalnych obiektów zabytkowych na Żuławach – XVIII wiecznego Domu Podcieniowego nr 6 w Żuławkach, tzw. Danziger Kopf należącego do Katarzyny i Mariusza Wiśniewskich.

W ramach wizyty w naszym kraju japońska telewizja przygotowała kilka odcinków, które dotyczą drewnianej architektury w Polsce. Wśród wielu znamienitych obiektów wyselekcjonowano m.in. kolorowe domy we wsi Zalipie, Świątynię Wang w Karpaczu oraz właśnie Dom podcieniowy w Żuławkach państwa Wiśniewskich. Jest to jednocześnie wspaniała i prawdopodobnie pierwsza w historii promocja Żuław w dalekiej Japonii.
       Japońska telewizja TBS (Tokyo Broadcasting System Television) znana jest w Europie m.in. ze sprzedawanego na zasadach licencji rozrywkowego programu Takeshi Castle. Sam program „Okno na świat” jest związany głównie z architekturą i stylem życia. Idea serii bardzo koncentruje się w dosłowny sposób właśnie na oknach omawianych w programie budynków.

  Elbląg, O Żuławach w japońskiej telewizji
fot. Malwina Nogaj


       Odcinek dotyczący Żuławek i domu podcieniowego państwa Wiśniewskich powstawał w listopadzie 2018 r. Ekipa telewizyjna przyjechała do Polski prosto z Tokyo i spędziła w Żuławkach 2 dni.
       - Było to dla nas bardzo ciekawe, niecodzienne a nawet egzotyczne doświadczenie. Japończycy mieli zaplanowany dokładnie każdy punkt w scenariuszu, który przedstawiono nam przed ich wizytą. Fascynowały ich kolory, natura i historia tego domu. Odcinek już oglądaliśmy i jesteśmy pod wielkim wrażeniem japońskiego patrzenia na świat, gdzie liczy się szczegół, światło i klimat. Powstał bardzo nastrojowy i pełen ciepła odcinek o domu i mieszkającej na Żuławach polskiej rodzinie. To egzotyczna pamiątka na całe życie i duma, że nasza wieś została dostrzeżona na drugim końcu świata – powiedział Mariusz Wiśniewski, właściciel domu podcieniowego w Żuławkach.
       Dom podcieniowy w Żuławkach przez ostatnie kilka lat stał się jednym z najbardziej znanych i docenianych zabytków w regionie, głównie za sprawą swoich właścicieli, którzy społecznie na swój własny koszt, organizują u siebie szereg wydarzeń związanych z kulturą, sztuką i edukacją. Przy tych okazjach wokół domu rośnie coraz szersza grupa przyjaciół domu, w skład której wchodzą historycy, dziennikarze, przedstawiciele nauki i sztuki. Przykładowo na „deskach” podcienia odbędzie się 29 czerwca akustyczny koncert Anji Orthodox, charyzmatycznej wokalistki kultowego zespołu Closterkeller.
       Dom był bohaterem wielu seriali dokumentalnych o architekturze i turystyce. Kręcono tutaj m.in. program dla francuskiej telewizji Planete Plus ("Naturalnie Polska"). Żuławski pisarz Andrzej Kasperek napisał w zeszłym roku dedykowany felieton na temat zabytkowego domu i działalności Państwa Wiśniewskich. Oprócz opisywanej w literaturze naukowej największej w kraju prywatnej kolekcji fliz holenderskich, aktualni właściciele zebrali bogatą kolekcję obrazów. Są to bardzo zróżnicowane kolekcje impresjonistów, neorenesansowe i biedermeierowe portrety oraz kilka cennych przykładów sztuki flamandzkiej, łącznie ponad 100 obrazów, co stanowi niezwykłą galerię sztuki. Bardzo ważne są też przeprowadzone aranżacje wnętrz nawiązujące do stylu z przełomu XIX i XX wieku. Całość można podziwiać od kilku lat wirtualnie - na facebookowym profilu domu, który zdobył już blisko 12 tysięcy polubień co stanowi ewenement na tle całego kraju jeśli chodzi o inicjatywy związane z zabytkami. Przykładowo Muzeum Gdańska (m.in. Muzeum Bursztynu, Ratusz Głównego Miasta, Dwór Artusa, Dom Uphagena oraz Twierdza Wisłoujście) posiada tylko 6 tysięcy polubień.
       - Właśnie poprzez nasz profil społecznościowy dotarli do nas Japończycy ze swoją propozycją nakręcenia u nas swojego programu. Facebook zatacza bardzo szerokie kręgi - wśród fanów znajdują się oprócz Polaków obywatele Ukrainy, Niemiec, Stanów Zjednoczonych i jak widać również i Japonii. To nowe czasy dla takich inicjatyw jak nasza, które pozwalają nam łączyć rodzinny dom z wirtualnym zwiedzaniem, które nie zakłóca nam spokoju a daje sporo satysfakcji. Dom stał się naszą wielką pasją na całe życie a jednocześnie jest to taki zabytek, który jest chyba najbliższy osobom, które odwiedzają profil naszej strony. To taki swojski dom dla każdego, nie tak zimny i niedostępny jak mury zamków czy przytłaczające czasami skalą barokowe pałace.
       Dom podcieniowy nr 6 w Żuławkach powstał w XVIII wieku a jego pierwszym udokumentowanym właścicielem był Peter Epp, menonicki kaznodzieja, którego grób znajduje się do dzisiaj nieopodal domu na cmentarzu w Niedźwiedziówce. Od wielu dekad miał szczęście do dobrych właścicieli, którzy bez dotacji od kilkudziesięciu lat dbają o wzorcowy stan obiektu. W 1985r. jeden z nich – Władysław Romanowski otrzymał I nagrodę za najlepiej utrzymany zabytek prywatny w Polsce. To typowy przykład wspaniałej architektury wiejskiej na Żuławach – potężny dom ze sporą wystawką na kolumnach w postaci tzw. podcienia, który rozwijany był na tych terenach od średniowiecza po wiek XIX. Podobnych obiektów zachowało się już tylko kilkadziesiąt, w stanie dobrym jest ich niestety mniej niż 10 (w 1945r. istniało ich ponad 200). To odchodzące świadectwo świetności dawnych żuławskich gospodarzy, które obok wiatraków są wizytówką tego regionu do dzisiaj.
       Wspomniany odcinek w Polsce będzie można obejrzeć bezpłatnie na facebookowym profilu Domu podcieniowego w Żuławkach Danziger Kopf już w tę niedzielę o godz. 19.
      

inf. nadesłana

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
Reklama