Elżbieta Gelert, senator Platformy Obywatelskiej z naszego okręgu, dyrektor Wojewódzkiego Szpitala Zespolonego w Elblągu, złożyła dwa oświadczenia: do Ministra Gospodarki Morskiej - o przekopanie Mierzei Wiślanej i do Ministra Spraw Zagranicznych - o otwarcie dla żeglugo Cieśniny Pilawskiej.
Oświadczenie Elżbiety Gelert do Ministra Gospodarki Morskiej:
W nawiązaniu do pojawiających się w ostatnim czasie artykułów prasowych na łamach „Gazety Wyborczej” na temat możliwości zrealizowania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, zwracam się z zapytaniem do Pana Ministra, jakie zamierza podjąć działania w celu zrealizowania tego przedsięwzięcia?
W mojej ocenie realizacja tego pomysł jest niezbędna dla rozwoju całego Regionu związanego z Zalewem Wiślanym. Pozwoli na rozwój komplementarnych działań dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego, turystyczno-rekreacyjnego i historyczno-kulturowego w całym Regionie, a, co za tym idzie, na pewno pociągnie za sobą rozwój innych gałęzi gospodarki, takich jak przemysł rolno-spożywczy, rybołówstwo zalewowe i bałtyckie, transport morsko-rzeczny wraz z rozwojem portów i przystani nad Zalewem Wiślanym, przemysł okrętowy (w Elblągu rozpoczęła się już inwestycja producenta jachtów turystycznych), hotelarstwo, gastronomia i inne. Będzie to sprzyjać tworzeniu nowych miejsc pracy.
Prowadzone od wielu lat rozmowy polsko-rosyjskie na temat swobodnej żeglugi statków polskich i bander państw trzecich przez Cieśninę Piławską, jak wiemy, nie prowadzą do żadnych wiążących ustaleń, czego przykładem jest ostatnie zablokowanie żeglugi na tym akwenie przez Rosjan. Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną na pewno rozwiązałby również ten problem.
Wnoszę zatem o poważne rozważenie doprowadzenia do realizacji projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Oświadczenie Elżbiety Gelert do Ministra Spraw Zagranicznych:
W związku z narastającym konfliktem między stronami polską i rosyjską w temacie swobodnej żeglugi przez Cieśninę Piławską statków polskich i bander państw trzecich, czego wynikiem stało się ponowne zablokowaniem w ostatnich dniach żeglugi w tym rejonie, zwracam się z zapytaniem do Pani Minister, jakie zamierza podjąć kroki w celu rozwiązania tej sytuacji?
Ruch został wstrzymany bez żadnego ostrzeżenia a sytuacja taka powtarza się cyklicznie już od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głownie w Żeglugę Gdańską, której statki wycieczkowe codziennie pływają z Elbląga do Kaliningradu. Taka sytuacja również bardzo negatywnie wpływa na wszelkie działania dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego, turystyczno-rekreacyjnego i historyczno-kulturowego w Regionie Zalewu Wiślanego.
Wnoszę zatem o jak najszybsze uregulowanie sytuacji i zapanowanie nad chaosem, jaki ogarnął temat żeglugi przez Cieśninę Piławską.
W nawiązaniu do pojawiających się w ostatnim czasie artykułów prasowych na łamach „Gazety Wyborczej” na temat możliwości zrealizowania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, zwracam się z zapytaniem do Pana Ministra, jakie zamierza podjąć działania w celu zrealizowania tego przedsięwzięcia?
W mojej ocenie realizacja tego pomysł jest niezbędna dla rozwoju całego Regionu związanego z Zalewem Wiślanym. Pozwoli na rozwój komplementarnych działań dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego, turystyczno-rekreacyjnego i historyczno-kulturowego w całym Regionie, a, co za tym idzie, na pewno pociągnie za sobą rozwój innych gałęzi gospodarki, takich jak przemysł rolno-spożywczy, rybołówstwo zalewowe i bałtyckie, transport morsko-rzeczny wraz z rozwojem portów i przystani nad Zalewem Wiślanym, przemysł okrętowy (w Elblągu rozpoczęła się już inwestycja producenta jachtów turystycznych), hotelarstwo, gastronomia i inne. Będzie to sprzyjać tworzeniu nowych miejsc pracy.
Prowadzone od wielu lat rozmowy polsko-rosyjskie na temat swobodnej żeglugi statków polskich i bander państw trzecich przez Cieśninę Piławską, jak wiemy, nie prowadzą do żadnych wiążących ustaleń, czego przykładem jest ostatnie zablokowanie żeglugi na tym akwenie przez Rosjan. Kanał Żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną na pewno rozwiązałby również ten problem.
Wnoszę zatem o poważne rozważenie doprowadzenia do realizacji projektu budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną.
Oświadczenie Elżbiety Gelert do Ministra Spraw Zagranicznych:
W związku z narastającym konfliktem między stronami polską i rosyjską w temacie swobodnej żeglugi przez Cieśninę Piławską statków polskich i bander państw trzecich, czego wynikiem stało się ponowne zablokowaniem w ostatnich dniach żeglugi w tym rejonie, zwracam się z zapytaniem do Pani Minister, jakie zamierza podjąć kroki w celu rozwiązania tej sytuacji?
Ruch został wstrzymany bez żadnego ostrzeżenia a sytuacja taka powtarza się cyklicznie już od 2003 r., najczęściej przed sezonem turystycznym. Blokada uderza głownie w Żeglugę Gdańską, której statki wycieczkowe codziennie pływają z Elbląga do Kaliningradu. Taka sytuacja również bardzo negatywnie wpływa na wszelkie działania dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego, turystyczno-rekreacyjnego i historyczno-kulturowego w Regionie Zalewu Wiślanego.
Wnoszę zatem o jak najszybsze uregulowanie sytuacji i zapanowanie nad chaosem, jaki ogarnął temat żeglugi przez Cieśninę Piławską.
oprac. PD