UWAGA!

Z kart historii MPK w Elblągu

 Elbląg, Taka kronika to gratka dla miłośników historii naszego miasta - teraz jest na wyciągnięcie ręki (z ekranu oprac. PS)
Taka kronika to gratka dla miłośników historii naszego miasta - teraz jest na wyciągnięcie ręki (z ekranu oprac. PS)

„Powojenna historia MPK w Elblągu zaczyna się od dnia 16 czerwca 1945 r. kiedy to przybyła do Elbląga grupa warszawskich tramwajarzy otrzymała z ówczesnego Zarządu Miejskiego skierowanie do odbudowy i uruchomienia komunikacji tramwajowej w przywróconym po latach do Macierzy Elblągu” – to jedna z pierwszych kart opublikowanej 3 stycznia 2010 r. w Internecie Kroniki historycznej MPK w Elblągu.

W ramach inicjatywy „Tramwaje dla elblążan", pod adresem http://kronika.tramwajedlaelblazan.pl/ została opublikowana Kronika historyczna MPK w Elblągu. Dokument ten ukazuje dzieje transportu publicznego w naszym mieście w latach 1945-1989 i jest prawdopodobnie jedyną pamiątką związaną z elbląską komunikacją z epoki PRL.
       Czytając kolejne karty kroniki śledzimy odbudowę trakcji tramwajowej po drugiej wojnie światowej, dowiadujemy się o zakupach i wymianach taboru, o radościach i kłopotach, z jakimi borykali się przed laty pracownicy MPK, poznajemy kolejnych dyrektorów tego przedsiębiorstwa oraz...pierwszych emerytów. Ci opuścili MPK w Elblągu 30 czerwca 1958 r. i na pożegnanie otrzymali na własność pełne umundurowanie oraz upominki pamiątkowe - zegarki ręczne.
       Projekt, który jest nielada gratką dla miłośników historii naszego miasta, powstał ze środków własnych przy współudziale m.in.: Szymona Gierygi - miłośnika Elbląga, który udostępnił Kronikę, Sławomira Kapłona - autora książki „Piłkarska Olimpia", który zdigitalizował Kronikę, Piotra Krupskiego - kompozytora muzyki elektronicznej, który udzielił zgody na wykorzystanie utworu „Strassenbahn" z płyty „Elbing 1904" oraz Marcela Klinowskiego - miłośnika tramwajów, który zaprojektował i zrealizował stronę internetową.
       Zachęcamy do obejrzenia strony: http://kronika.tramwajedlaelblazan.pl/.
      
A

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
A moim zdaniem... (od najstarszych opinii)
  • admin Gratulacje, bardzo dobry projekt.
  • Na temat tramwajów to Francuz jest jak najbardziej w temacie
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    JASNOŚĆ niezalogowany(2010-01-04)
  • Ale ta strona co podaliście muli
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    JASNOŚĆ zalogowany(2010-01-04)
  • zmien komputer i internet
  • Taaaa, Francuz zorientowany. .. Jak na jego stronie nic się nie dzieje od roku. ..
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    zorientowany(2010-01-05)
  • Tak - to niewątpliwie żywa historia naszego miasta. Szkoda tylko, że w tej publikacji tak mało zdjęć i rysunków starych pięknych pojazdów szynowych i kołowych, które obecnie mogłyby przyozdabiać wiele eksponowanych miejsc Elbląga. Oddanie na złom tych pojazdów, jak zresztą także taboru kolejowego powinno być karalne. Choć nasze lokomotywy, jak i tramwaje zostały renowane i funkcjonują do tej pory - ale nie w Polsce. To mi przypomina pewną przypowiastkę o naszych polskich restauracjach. Klient zdziwiony jest kiepską jakością posiłku i wyraża swoja dezaprobatę. Mówi do kelnera - jadało się lepiej, na co kelner odpowiada - ale nie u nas!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    AborygenMiejscowy(2010-01-05)
  • AborygenieMiejscowy zaiste dobra zabawna puenta :D
  • tylko czemu od 45 roku zaczynają, nic nie wspominając, ze przed wojną było o wiele więcej linii tramwajowych, o wiele więcej tramwajów. .. żenada. .. a nie! zapomniałem - przecież w Elblągu zapominamy (czy raczej nie chcemy pamiętać), ze to kiedyś było niemieckie miasto - przecież wszystko co niemieckie, to złe. .. buaha!
  • przeciez to projekt Francuza. ..
  • Fajna rzecz. Tylko na początku jest błąd. Dowódcą 2 Armii Uderzeniowej był gen. Iwan FIEDUNIŃSKI, a nie FIERIUNIŃSKI.
  • He he sam też machnąłem literówkę FIEDIUNIŃSKI
  • BRAWO Marcel tramwajarzu fajny pomysł
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    0
    0
    TW BOLEK(2010-01-05)
Reklama