Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Przepisy wejdą w życie w ciągu 14 dni od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
„Celem ustawy jest usprawnienie przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Przedsięwzięcie to ma umożliwić swobodną i całoroczną żeglugę statków morskich wszystkich bander do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego. Budowa kanału żeglugowego realizowana będzie przede wszystkim ze względu na interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa państwa” - informuje Kancelaria Prezydenta RP.
Ustawa wprowadza ułatwienia i szczególne rozwiązania prawne, które mają na celu skrócenie rzeczywistego czasu trwania postępowań administracyjnych, które muszą zostać przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy nowej drogi wodnej. Na przykład wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko zostaną rozstrzygnięte przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku ma pełnić w tym przypadku rolę organu opiniodawczego.
Inwestorem ma być dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, który niedawno rozstrzygnął przetarg na dokumentację projektowo-kosztową przekopu. Ma być ona gotowa do sierpnia przyszłego roku i kosztować (razem z autorskim nadzorem w trakcie realizacji prac) 5,2 mln złotych.
Budowa kanału, jak zapowiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, ma ruszyć na przełomie 2018 i 2019 roku. Pierwsze statki mają tędy przepłynąć w 2022 roku. W sumie inwestycja ma kosztować 880 mln złotych i w całości być sfinansowana z budżetu państwa.
Ustawa wprowadza ułatwienia i szczególne rozwiązania prawne, które mają na celu skrócenie rzeczywistego czasu trwania postępowań administracyjnych, które muszą zostać przeprowadzone przed przystąpieniem do budowy nowej drogi wodnej. Na przykład wszelkie kwestie związane z oddziaływaniem na środowisko zostaną rozstrzygnięte przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Gdańsku ma pełnić w tym przypadku rolę organu opiniodawczego.
Inwestorem ma być dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, który niedawno rozstrzygnął przetarg na dokumentację projektowo-kosztową przekopu. Ma być ona gotowa do sierpnia przyszłego roku i kosztować (razem z autorskim nadzorem w trakcie realizacji prac) 5,2 mln złotych.
Budowa kanału, jak zapowiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, ma ruszyć na przełomie 2018 i 2019 roku. Pierwsze statki mają tędy przepłynąć w 2022 roku. W sumie inwestycja ma kosztować 880 mln złotych i w całości być sfinansowana z budżetu państwa.
oprac. RG