Wtorek 19-02-2019, imieniny Konrada, Arnolda
 

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później

Formy są w formie - cyfrowej

Elbląg, Formy są w formie - cyfrowej
fot. nadesłana

Jest ich sześć. Każda jest wyjątkowa. Każda ma swoją historię. I każda została zdigitalizowana. Elbląskie Formy Przestrzenne z okazji 50-lecia I Biennale Form Przestrzennych zostały dokładnie zeskanowane i przeniesione do świata wirtualnego. Dziś można oglądać efekty tej pracy.

I Biennale Form Przestrzennych z 1965 roku, podobnie jak kolejne edycje, odbyło się m.in. dzięki zasłużonemu dla środowiska artystycznego Elbląga Gerardowi Kwiatkowskiemu. Wyjątkowość inicjatywy elbląskiego biennale polegała w szczególności na mecenacie miejscowych Zakładów Mechanicznych „Zamech”. Robotnicy i inżynierowie zatrudnieni w zakładzie brali czynny udział w projektowaniu i późniejszej realizacji artystycznych wizji zaproszonych na biennale artystów. Była to również próba estetyzacji i artystycznej organizacji odbudowywanego ze zniszczeń wojennych miasta. Ustawienie w miejskiej przestrzeni struktur rzeźbiarskich, tworzyło z jego przestrzeni pewnego rodzaju otwartą galerię.
     Dziś na terenie Elbląga można oglądać 53 formy.
     - Z okazji 50-lecia I Biennale Form Przestrzennych postanowiliśmy zdigitalizować wybrane obiekty tak, by były dostępne nie tylko w przestrzeni miejskiej, ale również wirtualnej – mówi Antoni Czyżyk, dyrektor CSE „Światowid”. – Zależało nam, aby upamiętnić ważne dla naszego miasta wydarzenie i zachować formy w wersji cyfrowej dla przyszłych pokoleń.
     Prace nad przeniesieniem Form Przestrzennych do formatu 3D trwały około 3 miesiące.
     - Samo skanowanie jednego obiektu zajmowało około 4 godziny, nie zawsze sprzyjające były warunki pogodowe, ale spotkaliśmy się z ogromnym zainteresowaniem elblążan, podchodzili pytali się co robimy, cieszyli się, że coś się z formami dzieje – mówi Marcin Rysicki z Regionalnej Pracowni Digitalizacji. – Skanowanie to był tylko pierwszy element cyfryzacji, później skany trzeba było przerzucić, wyczyścić, poskładać – to było najbardziej czasochłonne. Długo trwały też konsultacje z artystami i ich spadkobiercami tak, by również prawnie wszystko było uregulowane.
     Sześć form do digitalizacji wybrali pracownicy Centrum Sztuki Galeria EL, które było partnerem przedsięwzięcia. Wszystkie one pochodzą z I Biennale Form Przestrzennych.
     Na stronie www.cyfrowewm.pl oglądać można: konstrukcję Juliusza Woźniaka, która jest częścią realizacji grupowej przy al. Tysiąclecia, kompozycję Lecha Kunki umiejscowioną na placu Słowiańskim, pracę Henryka Stażewskiego, która znajduje się na skwerze pomiędzy ul. Rycerską i ul. Przymurze, na wysokości ul. Kowalskiej, rzeźbę Zbigniewa Dłubaka na terenie parku im. M. Kajki oraz rzeźbę Magdaleny Abakanowicz - obecnie ulokowaną w pobliżu I LO, a także rzeźbę Zbigniewa Gostomskiego - formę przestrzenną znajdującą się przy Placu Jagiellończyka, w pobliżu Centrum Spotkań Europejskich "Światowid" w Elblągu.
     Pracę nad cyfryzacją obiektów wykonała Regionalna Pracownia Digitalizacji, która działa w Centrum Spotkań Europejskich „Światowid” w Elblągu. Powstała dla digitalizacji i udostępniania dziedzictwa kulturowego Warmii i Mazur w sieci. Pracownia, jako pierwsza w regionie, archiwizuje eksponaty w technice 3D. W wirtualnej rzeczywistości prócz form przestrzennych, można również oglądać ponad sto kapliczek, a także eksponaty z muzeów Warmii i Mazur.
     
Edyta Bugowska, rzecznik CSE Światowid
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
  • Ile jeszcze kasiorki wywalą na ten złom?!
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 10
    Kat.Na.Idiotów(2016-01-26)
  • Ma pan rację, tyle kasy poszło na ten złom i co z tego mamy? Ano nic nie mamy poza tonami bezsensownie powyginanej, nic nie przypominającej, straszącej w mieście blachy.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz Pokaż ten wątek
    1 9
    StefanBurczymucha(2016-01-26)
  • To jest tak zwana reanimacja trupa. Jak był silny i prężny Zamech to artyści chcący pokazać tematykę Elbląga związaną z metalurgią tworzyli fajne formy przestrzenne. Była to wizytówka miasta. Dzisiaj niestety jest to trochę się na siłę pozostanie w tamtej epoce. Świetność miasta minęła i niektórym po prostu ciężko się z tym pogodzić.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1 4
    Gawel(2016-01-26)
  • przykre i śmieszne, gdy na temat sztuki wypowiadają się stali bywalcy Galerii. .. .. handlowych. Tak to się teraz określa domy towarowe, by dowartościować ludzi, oglądających co parę dni 10 tys. butów, 20 tys. spodni i tysiące garnków, wódki, piwa i mydła. W końcu, to też są zbiory, sprzedawane na sztuki. Jednak to nie sztuka.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5 0
    (2016-01-27)
  • Coz, komentarze mowia nam ile klas i z jakim wynikiem ukonczyli nizej podpisani lub nie, respondenci. "Sieczka" ich wypowiedzi swiadczy, ze nie nalezy ich brac serio w rozwazaniach bo z nich nigdy nic nie wyniknie c. b. d. u. Wypowiedzi kompletnych ignorantow w temacie Sztuka (przez duze "S") nie maja najmniejszego znaczenia, to tak jakby operatora kosiarki posadzic za sterami statku kosmicznego i od razu zapytac o wartosci 3-ch szybkosci kosmicznych ?! Bez sensu !
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    3 0
    Jacoby(2016-01-27)
  • Należy zdigitalizować wszystkie 53,koniecznie, każda coś wnosi, każdy autor ma dorobek, o każdej warto napisać i ją utrwalić
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    2 0
    (2016-01-27)