Gdańsk – miasto wolności, solidarności i otwartości. O nim opowiadał prof. Cezary Obracht- Prondzyński podczas odbywającego się w Bibliotece Elbląskiego Forum Kulturoznawczego. Jak zauważył profesor, Gdańsk nie zawsze był taki otwarty, solidarny i wolny. Zobacz zdjęcia z pierwszego dnia forum.
- Hasło wolności w odniesieniu do Gdańska przewija się przez wiele inicjatyw, działań, przedsięwzięć. Część z nich odwołuje się również do kultury. Była kampania mająca za cel zdobycie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury, Instytut Kultury Miejskiej organizuje konkurs Europejskiej Kultury Wolności – mówił prof. Cezary Obracht-Prondzyński.
Gdańszczanie „od zawsze” byli czuli na punkcie swojej wolności – o czym mógł się przekonać Stefan Batory prowadzący regularną wojnę z nadmorskim miastem. Przy okazji przekonał się i Elbląg, który o „mały włos” nie byłby zdobyty przez gdańszczan podczas konfliktu miasta nad Motławą z polskim królem.
Drugim pojęciem przez który chce się definiować Gdańsk jest solidarność. - To jest rok osiemdziesiąty, kiedy idea solidarności się pojawia i od razu obrasta mitami – mówił prof. Cezary Obracht-Prondzyński. - Dziedzictwo tej pierwszej Solidarności jest dziś przedmiotem bardzo ostrych sporów.
A przecież nie zawsze Gdańsk był solidarny. Zróżnicowanie klasowe dawnych i obecnych gdańszczan jest faktem.
Trzecim pojęciem definiującym miasto jest otwartość. Gdańsk jest miastem portowym i to z definicji czyniło go miastem otwartym. Chociaż nie do końca. Luteranie zamieszkujący Gdańsk (podobnie jak ich elbląscy współbracia w wierze) nie lubili innych wyznań protestanckich i Żydów, a katolików musieli tolerować ze względu na władzę króla polskiego. - W Gdańsku mamy trzy pola tej otwartości: wielokulturowość, polityka równościowa oraz przyjmowanie migrantów – mówił wykładowca.
Swoistym uzupełnieniem wykładu o Gdańsku był referat dr. Hab. Pawła Tańskiego z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu pt. „ Opór nad Wisła – Kulturhauz: Totun ul. Poniatowskiego 5/2”. W czwartek dalszy ciąg forum, wstęp wolny. Program poniżej:
VI Forum Kulturoznawcze
Biblioteka Elbląska, sala św. Ducha
20 września (czwartek)
Część pierwsza: godz. 10-12.15
Michał Pranke i Jakub Osiński, UMK: Kalendarium wydarzeń w Kulturhauzie
Michał Pranke i Jakub Osiński, UMK: Pierwiastki anarchistyczne i transformacje paradygmatów społecznych. Ciało ankiety
Paweł Tański, Michał Pranke i Jakub Osiński, UMK: Interpretacje wybranych kontrkulturowych działań twórczych w Kulturhauzie
dr Anna Strzałkowska, UG: Gdański Model na rzecz Równego Traktowania - założenia i efekty procesu
Agata Konieczna, GCPU i Magdalena Czupryniak, UG: Społeczno - demograficzny obraz twórców i twórczyń Modelu
dr Radosław Kossakowski, Jan Mizerski, UG: Równość niejedno ma imię - postawy wobec równości oraz ocena miejsc oporu podczas tworzenia Modelu w opinii jego uczestników i uczestniczek
Kasia Kowalska, SWPS, Magda Nowacka i Karolina Dzierwa, UG: Miejsca oporu - analiza materiałów prasowych oraz z obserwacji uczestniczącej podczas protestów i konsultacji społecznych
Przerwa: godz. 12.15-13.00
Część druga: godz. 13.00-15.15
Ewa Tracz, UAM: „Lepszy Świat”, „Tańczymy dla Syrii”, „Każdy może być mostem”. Poznańscy aktywiści na rzecz uchodźców
Paulina Łaszewska, UAM: Porozmawiajmy o uchodźcach. Warsztaty jako alternatywna forma nauczania
Lia Dostlieva, UAM: Poznańska garażówka na rzecz uchodźców
Karolina Karbownik, SWPS: Skradzione subkultury
Natalia Nowińska-Antoniewicz, UMK: Zarządzanie oporem czy opór w zarządzaniu - spojrzenie z perspektywy właścicieli i managerów warszawskich klubów muzycznych
Mariusz Rutczyński, SWPS: Urodzeni w latach 60-70-80-90 tych. Kto i jak schwyta alternatywnego rajskiego ptaka w dżungli globalnego bagna. Perspektywa artysty
Monika Plata, SWPS: Alternatywne kluby w Warszawie - miasto w mieście. Gdzie się podział Minotaur?
Podsumowanie konferencji: 15.15-15.45