Środa 21-11-2018, imieniny Janusza, Konrada
 
Rek

UWAGA!

Drogi Czytelniku,

uprzejmie informujemy, że w związku z wejściem w życie Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych stworzyliśmy zgodną z nim politykę prywatności. Regulacje RODO zmuszają nas do wystąpienia z prośbą do Ciebie o zaakceptowanie jego postanowień, chociaż z praktycznego punktu widzenia nic się nie zmienia w sposobie korzystania z naszego serwisu.

Jedyną rzeczą, która może budzić Twoje obawy jest profilowanie. Wyjaśniamy, że w naszym przypadku, tak jak dotychczas, skutkuje ono wyłącznie tym, że jeśli uprzednio byłeś/aś na stronie jakiegoś biura podróży, to z dużym prawdopodobieństwem nasi zaufani partnerzy reklamowi tacy jak Google serwować będą banery z widokami złocistych plaż.

Prosimy zapoznać się z polityką prywatności stosowaną na naszej stronie i zaakceptować jej postanowienia.

Może później
Zamknij Zamknij
Reklama w Elblągu
Rek
Rek
Telefon portElu Halo, tu portEl
512 918 555

Wiadomości

Sport

Gospodarka

Na osiedlu

Społeczeństwo

Na uczelniach

Kultura

Zbrodnia i kara

Dawny Elbląg

Jej portEl

Kina i teatr

Konkursy

Prasówka

Poradnik

Hit czy kit?

Po godzinach

Fotoreportel

Dary lasu Dary lasu

Zasady zdrowego grillowania (Wakacyjne grillowanie odc. 3)

Elbląg, Zasady zdrowego grillowania (Wakacyjne grillowanie odc. 3)

Czy można grillować zdrowo? Wiele osób miałoby zapewne problem z odpowiedzią. Grill kojarzy się nam przede wszystkim z mięsem. A dokładnie – z tłustymi potrawami. O tym, jak odczarować grilla ze złego uroku cholesterolu, powiemy w dzisiejszej odsłonie „Wakacyjnego grillowania”.

Zakupy
     
Pierwsze kroki przed weekendowym grillowaniem kierujemy oczywiście do sklepu. A tam czekają na nas: przyprawione sznycle z kurczaka, marynowane karkówki, kiełbaski i wszystko, co w zetknięciu z rusztem pachnie i skwierczy. Czy popularne „gotowce” są jednak zdrowe? Na pewno dużo mniej niż mięso surowe, przyrządzone samodzielnie, przy użyciu naturalnych przypraw. Jeżeli jednak nie mamy czasu na spędzanie czasu w kuchni, przeczytajmy uważnie etykietę produktu, który chcemy kupić.
– Czytanie etykiet jest ważne i często otwiera oczy konsumentom. Ze składu dowiemy się, czym „polepszono” aromat i smak, jakim konserwantem wydłużono trwałość produktu i co może nas uczulić. Taka lektura może być bardzo pouczająca. Na pewno wpłynie na naszą świadomość konsumencką i lepsze wybory. Na przykład produkty oznaczone jako „tradycyjne, wiejskie, domowe” nie mogą posiadać w składzie sztucznych dodatków. Jeśli mają substancje konserwujące, inne niż sól peklująca, i polepszacze smaku inne niż naturalne przyprawy, producent wprowadza nas w błąd – mówi Kamila Radomska-Woźniak, szefowa agencji projektowej i PR Nonoproblemo.
     Dzięki Rozporządzeniu 1169/2011, które weszło już w życie, producenci żywności mają obowiązek dostarczenia nam szczegółowych informacji o składzie i wartości danego produktu, a także o niepożądanych składnikach, które mogą wywołać np. alergię.
– Czytając skład, zwróćmy uwagę na kolejność składników, ponieważ ich wykaz uporządkowany jest w kolejności malejącej masy. Dzięki temu dowiemy się, ile w wybranej kiełbasie jest mięsa i jakiego rodzaju. Prawidłowo opracowana etykieta dostarczy nam także informacji o użytych konserwantach i zawartości alergenów lub składników powodujących reakcje nietolerancji. Obowiązek informowania o pełnym składzie i alergenach dotyczy także produktów mięsnych bez opakowań – informacje te powinien udostępnić sprzedawca na nasze życzenie – mówi Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL, projektu weryfikacji opakowań spożywczych pod kątem Rozporządzenia 1169/2011.
     
     Przyrządzanie, rozpalanie

     Jeżeli chcemy grillować zdrowo, poświęćmy trochę czasu i samodzielnie przygotujmy potrawy na grilla. Pamiętajmy, że mięso powinno być zawsze świeże, a przed położeniem na ruszt wyjmijmy je z lodówki, aby nabrało temperatury pokojowej. W upalny dzień zajmie to kilka minut.
– Niezamrożone i przygotowane samodzielnie potrawy są na pewno zdrowsze od tych, które oferują nam sklepy. Pamiętajmy, że wcześniejsze zamarynowanie, np. steków, znacząco skróci czas pieczenia, a mięso nie będzie przesuszone i ciężkostrawne. Unikajmy jedzenia mięsa niedopieczonego i przypalonego – mówi Zuzanna Chęcińska, dietetyk kliniczny i założycielka Food Balance.
     Przed rozpoczęciem grillowania wyczyśćmy także ruszt. Przypalone resztki jedzenia i tłuszczu to mieszanka, która nie powinna trafić do naszego organizmu. Sprawdźmy także temperaturę – grillowanie rozpocznijmy, kiedy na węglu pojawi się niewielka warstwa popiołu (znak, że temperatura jest odpowiednia). Ułożenie na zimnym ruszcie surowego mięsa w upalny dzień, to zdecydowanie niedobry pomysł. W trakcie grillowania nie pieczmy jednak mięsa na zbyt mocnym ogniu – lepsza jest stała, niższa temperatura i grillowanie przez dłuższy czas.
     Cenne wskazówki:
     opał – najlepiej używać węgla drzewnego, brykietu lub drewna z drzew liściastych; unikajmy drewna z drzew iglastych i zrezygnujmy z podpałek do grilla (ewentualnie wybierajmy podpałki naturalne, które spalają się bez wydzielania zapachów)
     tłuszcz – to on spływa na rozżarzony węgiel, podwyższając wydzielanie szkodliwych substancji – dlatego warto używać aluminiowych tacek lub folii
     alkohol – warto go ograniczyć lub wyeliminować – alkohol w połączeniu z tłustym jedzeniem dodatkowo obciąża wątrobę i żołądek
     
     Kotleciki mielone z paprykową salsą
     Składniki (na 7 sztuk): * 60 dag mielonej wołowiny * 2 ząbki czosnku * natka pietruszki * łyżeczka słodkiej papryki * szczypta ostrej papryki * sól * pieprz * łyżeczka posiekanej kolendry
     Salsa paprykowa: * 1/2 papryki czerwonej, żółtej i zielonej * mała czerwona cebula * sok z cytryny * oliwa * sól * kilka kropel dobrego octu balsamicznego do smaku
     
     Mięso doprawiamy, dodając posiekane: cebulę, czosnek, natkę pietruszki oraz mieloną paprykę, sól, pieprz i kolendrę do smaku. Wyrabiamy jednolitą masę i odstawiamy do lodówki na 30 minut. Następnie formujemy nieduże, lekko spłaszczone kotleciki. Smarujemy oliwą i smażymy na tacce grillowej kilka minut z każdej strony.
     
     Pokrojone w kostkę papryki mieszamy z posiekaną cebulą, sokiem z cytryny, octem i oliwą. Doprawimy do smaku i odstawiamy do lodówki. Steki podajemy z salsą.

     
     Masz pytanie związane ze znakowaniem opakowań i Rozporządzeniem 1169/2011? Napisz do naszych ekspertów:
     Alicja Sidorowicz, koordynator SHOS.PL: weryfikacja@shos.pl
     Kamila Radomska-Woźniak, szefowa agencji projektowej i PR – Nonoproblemo: kamila@nonoproblemo.pl
     Materiał przygotowany we współpracy z ekspertem: Zuzanną Chęcińską, dietetykiem klinicznym i założycielką Food Balance. Kontakt: zuzanna@foodbalance.pl.
     

     Już za tydzień kolejny artykuł z cyklu „Wakacyjne grillowanie”.
     
     
ASZ
Polub ten artykuł
Polub portEl.pl
..., a moim zdaniem
Reklama

To kupisz w pasażu portElu

Naszywka GODŁO
Czapka z nadrukiem
POLO z HAFTEM
Torba z nadrukiem elbląskiej Starówki