UWAGA!

Marzenia o bursztynowym porcie

Wyspa Spichrzów jest miejscem niewykorzystanych możliwości. Wojciech Ławrynowicz z Elbląskiej Spółdzielni Socjalnej „Wehikuł Czasu” chce to zmienić. Na wyspie miałby powstać bursztynowy port oraz alternatywny ośrodek kultury dostępny dla każdego przez cały rok. Przypomnijmy, pomysł ten narodził się już w 2013 roku i jak do tej pory niestety nie doczekał się realizacji. Czy zmieni to uchwała, szykowana na lutową sesję Rady Miejskiej?

- Pomysł jest taki, by na narożniku Wyspy Spichrzów zbudować fragment wikińsko-pruskiego Truso, a po drugiej stronie fosy, tuż przy moście, odtworzyć fragment XIII-wiecznego Elbląga, czyli początku Hanzy i państwa krzyżackiego, początku wzrostu rozwoju Elbląga i jednocześnie zbudować park z dźwigiem portowym i szkutnią – opowiada Wojciech Ławrynowicz, założyciel Elbląskiej Spółdzielni Socjalnej „Wehikuł Czasu”. Zwrócił się do urzędu z wnioskiem o wydzierżawienie tego terenu na 15 lat. Inwestycja miałaby zostać sfinansowana w dużej mierze z funduszy unijnych.
       Zgodę na bezprzetargową dzierżawę gruntu o powierzchni prawie 1,8 hektara muszą wyrazić elbląscy radni. Głosowanie odbędzie się na najbliższej sesji Rady Miejskiej 18 lutego. Umowa dzierżawy przewiduje, że jeśli w ciągu trzech lat spółdzielnia nie pozyska środków zewnętrznych na ten cel, prezydent rozwiąże umowę dzierżawy.
       Przypomnijmy, że wcześniej, za prezydentury Jerzego Wilka, podobną umowę na Wyspę Spichrzów podpisało Stowarzyszenie Elbląg Europa. Pieniądze miało pozyskać z programu Polska-Litwa-Rosja, ale w związku z opóźnieniami w finansowaniu tego programu inwestycji nie udało się zrealizować.
      
       Zobacz materiał filmowy Telewizji Elbląskiej
      
      

Najnowsze artykuły w dziale Wiadomości

Artykuły powiązane tematycznie

Zamieszczenie następnej opinii do tego artykułu wymaga zalogowania

W formularzu stwierdzono błędy!

Ok
Dodawanie opinii
Aby zamieścić swoje zdjęcie lub avatar przy opiniach proszę dokonać wpisu do galerii Czytelników.
Dołącz zdjęcie:

Podpis:

Jeśli chcesz mieć unikalny i zastrzeżony podpis
zarejestruj się.
E-mail:(opcjonalnie)
  • Jak ruszy Kanał-Przekop to port w Elblągu ruszy. Przewidywany rozwój portu o 300% Turystyka i żeglarstwo - zwiększenie o 400%
  • Przekop Mierzei Wiślanej wiąże się z powstaniem nowych miejsc pracy, co potwierdziły przecież specjalistyczne agendy rządowe, które wyliczyły, że przy budowie i obsłudze kanału pracować będzie 2,5 tys. ludzi. Rozpoczęcie tej inwestycji to także ogromna szansa rozwoju dla marin, nie tylko tej w Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Elblągu, ale także tych okolicznych we Fromborku, Tolkmicku, Braniewie, Malborku, Krynicy Morskiej, Kątach Rybackich i Sztutowie. Będą one przyjmowały żeglarzy, którzy przypłyną z krajów skandynawskich czy z Niemiec. W tej chwili nie mają takiej możliwości, muszą najpierw uzyskać wizę od Rosjan. Także antypowodziowa rola kanału jest ważna – można nim wypuścić nadmiar wody z zalewu. Militarne znaczenie jest tez ogromne w razie wysadzenia mostów na drogach można będzie drogą wodną przemieszczać się na Morze Bałtyckie– otwarcie Zalewu na morze bez proszenia się Ruskich. Zobaczcie Falsterbokanalen.
  • Dlaczego fragment osady a nie cały gród???? miejsca jest dosyć. W Elblągu nie potrafią zarabiac kasy na turystach -popatrzcie ile osób przewija się przez Biskupin tam myślą. Przy okazji można wybudować machiny do walk wikingów i rycerzy. NA TO UE kasę da.
  • Kolej nadzalewowa musi być przywrócono. Tramwaj wodny do Trójmiasta przez przekop i kasa leci.
  • Się tak nie rozpędzajcie z tymi pomysłami rodem z disneylandu, bo jak w końcu zrobią ten przekop, to nadbrzeże będzie potrzebne na port, a nie makiety Truso czy czegoś tam
  • Dwa stowarzyszenia, ale osoby, które się przy tym kręcą jakby te same. .. Chyba, że odnoszę mylne wrażenie - proszę mnie zatem oświecić. Jak do tej pory się nie udało Wam stworzyć tego całego "bursztynowego portu", to dlaczego miałbym wierzyć, że uda się teraz. Do tego dzierżawa na 15 lat?!?!?! A jeśli w tym czasie trafi się poważny inwestor, to oczywiście miasto nie będzie miało jak sprzedać tej działki.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    1
    5
    wpawlicki(2016-02-11)
  • Typowo pisowskie operowanie półprawdami. Przy budowie przekopu może i z tysiąc ludzi będzie pracować, ale przy jego eksploatacji to już tylko kilkunastu.
  • szukam kłody, którą mógłbym rzucać pod nogi. .. .kto jeszcze?
  • Przy tak unikalnej, i wciążodkrywanej ciekawej historii tego miasta - niewykorzystanie takiej okazji to CIĘZKI GRZECH!
  • Czegoś takiego Elbląg potrzebuje jak ryba wody! To jest tak oczywiste, że aż boli. Trzymam kciuki i chętnie pomogę.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5
    0
    PolskiAnarchista(2016-02-12)
  • Piękna starówka, mosty + część historyczna a'la Truso etc. + Kanał Elbląsko-Ostródzki + Kolej Nadzalewowa + Pętla Żuławska, ścieżki rowerowe, Zalew i kanał bardziej przyjazny żegludze. .. - na to wszystko trzeba pracować konsekwentnie latami (i tego nie spier. .. ) - a przyniesie korzyść po latach po wielokroć. Na tzw. Zachodzie już dawno to zrozumieli - i to robią - czasem huhając na byle znaleziony kamień neolityczny czy kącik grobu wikinga etc. .. a my tu mamy całe Truso! To może być drugi Wolin - a do tego masa atrakcji dookoła ja w/w (których Wolin już nie ma :)
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    7
    0
    PolskiAnarchista(2016-02-12)
  • Dodam jeszcze, że w Muzeum Techniki w Berlinie znajduje się makieta kanału Elbląsko-Ostródzkiego (czy Ostródzko-Elbląskiego - co to za różnica, ważne, żeby było sławne i żeby walili tu turyści, korzystając powoli z innych powstających atrakcji). Do tego przydałoby się konsekwentnie ciągnąć dalej starówkę - ale już w bardziej klimatycznym stylu - więcej starej cegły, większy chaos zabudowy - w sensie asymetrii, zaułków, przejść, klimatycznych bram etc. .. - jak na starówkę przystało. Odtwarzanie kamienic (i to czasem w "modern-rokoko";) jak na te czasy to już trochę za mało.
    Zgłoś do moderacji     Odpowiedz
    5
    0
    PolskiAnarchista(2016-02-12)
Reklama